پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

وزیر فرهنگ در همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استانها؛

کتابخانه‌های عمومی از مزیت‌های مطلق ما در حکمرانی فرهنگی است

حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش مدیران‌کل کتابخانه های عمومی استان ها گفت: مجموعه کتابخانه های عمومی از مزیت های مطلق ما در حوزه حکمرانی فرهنگی است؛ چراکه امکان گفتگو با همه اقشار را فراهم می کند؛ به این ترتیب می توان نظام هنجاری و ارزشی را به تدریج در این مجموعه حاکم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دومین روز همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها ۱۷ اسفند با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آغاز شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن آرزوی توفیق بهره مندی از ایام پایانی ماه شعبان و آماده شدن برای بهره مندی از برکات ماه رمضان، اظهار داشت: ما معتقدیم در کنار علل مادی برای پیشرفت و حل مسائل، پشتوانه قوی معنوی لازم است. ما به امدادهای الهی در کارها معتقد هستیم. ان شاء الله این ایامی که بیشتر با نام و یاد خداوند متعال گره می خورد، برای ما آمادگی و خشیت ایجاد کند و بتوانیم بهره مند شویم.

وی ضمن تقدیر از دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کتابداران، سپاه فرهنگی کم ادعا و پرکار ما هستند. عموماً کارها در حوزه ستادی و مدیریتی ارزیابی می شود اما تک تک سلول های این فضای مهم به واسطه کارِ در میدان این عزیزان ساخته می شود. هویت و ماهیت ما بسته به همان کار میدانی است. اینکه شبکه کتابخانه های عمومی، گسترده ترین شبکه فرهنگی کشور محسوب می شود، دلایلی دارد. در بحث حکمرانی با عناصر مهمی روبرو هستیم؛ در این حوزه نباید حقی را فراموش کنیم؛ حق همه شهروندان یک جامعه است که حکمرانانشان به مسائل آنها توجه کنند؛ از آنجا که مطالبات متکثر است، قوانین تعیین شد و ما در چارچوب قانون بایستی تمام حقوقی که بر گردنمان است، ادا شود. هر یک از ما به اندازه مسئولیتی که بر عهده داریم، گردنمان زیر بار حقوق مردم است و بایستی آن را ادا کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: شبکه فرهنگی کتابخانه های عمومی، از این حیث که گوناگونی مخاطب را کنار هم قرار داده، فرصتی استثنائی برای نظام حکمرانی کشور است. امروز به واسطه تغییرات فرهنگی، تحولات فناورانه، حرکت های جریانات رقیب و...، بخش هایی از جامعه مخاطب ما قرار نمی گیرند. در حال حاضر مجموعه کتابخانه های عمومی از مزیت های مطلق ما در حوزه حکمرانی فرهنگی است؛ چراکه امکان گفتگو با همه اقشار را فراهم می کند؛ به این ترتیب می توان نظام هنجاری و ارزشی را به تدریج در این مجموعه حاکم کرد. با این حال نیاز به حکمرانی هوشمندانه است که استحاله اتفاق نیفتد؛ امروز مجموعه کتابخانه ها از مزیت های مطلق فرهنگی است.

رئیس هیئت امنای کتابخانه های عمومی با اشاره به لزوم انجام برنامه های ترویجی با تمرکز بر کودکان و نوجوانان، گفت: حوزه قرآن، حوزه ای است که اکثریت مردم ایران به آن اقبال دارند؛ چراکه ما به برکت قرآن معتقد هستیم. نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مسئله انسانی غزه را نباید از دست دهد؛ راهبرد در حوزه فرهنگ این نیست که تنها به تعداد کتاب و کتابخانه فکر کنیم، راهبرد این است که از تمام مزایای یک نهاد فرهنگی استفاده شود. حوزه فرهنگ، حوزه افق گشایی است نه حوزه کار اداری. مدیر تراز فرهنگی، مدیری است که فکر فرهنگی داشته باشد؛ یعنی ذهن شما به قدری آماده باشد که به سرعت پردازش کنید و به نسخه جدیدی برسید. اثر کار فرهنگی باید دیده شود. بخشی از آن کمی و آماری است که گسترش آن هم قابل تحسین است؛ مانند تعداد اعضای کتابخانه ها؛ اما هنر مدیریت فرهنگی این است که افراد را بعد از ورود به کتابخانه تحت تأثیر قرار دهیم؛ حضور افراد در کتابخانه ها فرصت است و باید از این فرصت استفاده شود.

کتابخانه‌های عمومی از مزیت‌های مطلق ما در حکمرانی فرهنگی است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 4 =