دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱

در اختتامیه جشنواره «طعم کتاب با عشایر» مطرح شد؛

توجه به عشایر مصداق کار جهادی فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است

اختتامیه دومین دوره جشنواره منطقه ای طعم کتاب با عشایر

اختتامیه جشنواره منطقه ای طعم کتاب با عشایر یکشنبه ۲۰ اسفند با حضور عبدالله افرازه شهاوند، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ شایان نادری، رئیس سازمان امور عشایر کشور در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، مراسم اختتامیه جشنواره منطقه ای طعم کتاب با عشایر یکشنبه ۲۰ اسفند با حضور عبدالله افرازه شهاوند، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ شایان نادری، رئیس سازمان امور عشایر کشور و مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های عشایرپذیر در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد. 

مهدی رمضانی در این مراسم با بیان اینکه خوزستان میزبان بزرگ مردانی بوده که از دیار دیگری وارد شدند اما رشادت‌هایشان در این استان رقم خورده است، اظهار داشت: خاک، هوا و آب این استان هر کدام یادآور بخشی از تاریخ، رشادت و حماسه آفرینی این خطه است.

رمضانی از ارائه تصاویر اولین دوره جشنواره طعم کتاب با عشایر خوزستان به رئیس جمهور در جلسه نظارت ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: رئیس جمهور بر این امر تأکید داشتند که آنچه از عدالت فرهنگی مدنظر است، در کتابخانه های عمومی و همین رویدادها اتفاق خواهد افتاد. 

توجه به عشایر مصداق کار جهادی فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است

وی با تأکید بر اینکه باید قدر عشایر را در هر نقطه از کشور بدانیم، تصریح کرد: عشایر و روستایی‌ها ظرفیت و ذخایر انقلاب هستند و وقتی امام راحل از عشایر به بزرگی یاد کردند، تعارف نداشتند، بلکه در مورد واقعیت‌ها سخن می‌گفتند. انقلاب و اداره کشور نیاز به تعلقات دینی و اعتقادی دارد و ما مردم را به مثابه عدد نمی‌بینیم، بلکه مردم سرمایه ما هستند؛ همانند انتخابات که اگر نگاه راهبردی مردم نبود، مقام معظم رهبری بر حضور مردم اصرار نمی‌کردند. باید برای رفع نارسایی ها تلاش کنیم تا این حضور و مشارکت بیش از پیش هم باشد. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه جشنواره طعم کتاب با عشایر از درون استان خوزستان جوشید و ملی شد، عنوان کرد: جشنواره طعم کتاب با عشایر طراحی ملی نداشت، اما با همت عشایر و مسئولان به مرحله اوج و ملی شدن رسید و با الگوبرداری آن را در کشور تکثیر کردیم. برای توسعه و گسترش این جشنواره، خلاقیت‌های متنوعی چون افتتاح کتابخانه، توشه کتاب و مسابقه برگزار شد. 

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای دسترسی مردم به کتابخانه‌ها در راستای عدالت فرهنگی، عنوان کرد: دسترسی به کتابخانه یک دسترسی راهبردی است که مصداق عملیاتی آن توسعه کتابخانه های سیار است. 

رمضانی، یکی از اولویت‌های دولت را گسترش کتابخانه های سیار دانست و افزود: تلاش می‌کنیم دسترسی عشایر به کتاب را از طریق کتابخانه‌های سیار فراهم کنیم و ضروری است این جشنواره در استان‌های دیگر گسترش یابد.   

توجه به عشایر مصداق کار جهادی فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است

جشنواره طعم کتاب با عشایر، مصداق کار جهادی فرهنگی نهاد است  

عبداله افرازه شهاوند، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خوزستان نیز در این مراسم بیان کرد: جمعیت روستایی و عشایری از نگاه سیاسی فرهنگی، اقتصادی در همه حوزه‌ها از جمله اقشار راهبردی کشور هستند که از ظرفیت بالقوه‌ای برخوردارند. 

وی با تأکید بر اینکه ۳۰ درصد جمعیت کشور را روستایی‌ها و عشایر تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: این قشر دارای فرهنگ ناب و محیط بکر هستند و نقش‌های زیبنده‌ای در بحث توسعه ملی دارند. 

وی افزود: مهم‌ترین اصل توسعه ملی فرهنگ و لازمه آن، فرهنگ و عدالت فرهنگی است که شرط اساسی در عدالت فرهنگی، ترویج کتاب و کتابخوانی است؛ چراکه مبانی شناخت، توسعه و ترویج علم است. 

شهاوند با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی نباید به شهرها منحصر شود، اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب و کتابخوانی را در روستاها و در بین عشایر ترویج می‌کند و این حرکت سبب ترقی و رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌شود و مصداق کار جهادی فرهنگی است.

توجه به عشایر مصداق کار جهادی فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است

حمایت از عشایر مدنظر دولت است 

شایان نادری، رئیس امور عشایر کشور نیز در این مراسم گفت: عشایر گروهی هستند که در تمامی امور دولت از جمله انتخابات، دهه فجر و مرزبانی و دفاع از امنیت کشور و در عرصه جهاد خوش درخشیدند و وظیفه اساسی ما حمایت از این عشایر غیور است. 

وی گفت: خوشبختانه دولت جدید نگاه ویژه و خدمات‌رسانی نسبت به این قشر دارد و نویدی برای عشایر است که مورد توجه دولت قرار گرفته‌اند. 

توجه به عشایر مصداق کار جهادی فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است

در این مراسم از عوامل اجرایی جشنواره در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، آذربایجان غربی، اردبیل و کرمان تجلیل و قدردادنی شد. همچنین از دانش آموزان و آموزگاران برگزیده مسابقه "کوچ اندیشه، یکی از طرح‌های جشنواره طعم کتاب با عشایر در خوزستان، تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 2 =