یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس؛

اراده افزایش بودجه نهاد کتابخانه‌ها در کمیسیون فرهنگی وجود دارد

سیدعلی یزدی خواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه هنوز جداول بودجه سال ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس بررسی نشده، عنوان کرد: در کمیسیون فرهنگی مجلس اراده برای افزایش بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با این پایگاه عنوان کرد: یکی از بخش‌های مهمی که باید در کشور مورد توجه قرار بگیرد، موضوع فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. در حال حاضر به دلیل تغییرات قیمت ارز، دستمزد و امثالهم قیمت کتاب به شدت بالا رفته است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهادهای مسئول، به‌ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با سختی و زحمت فراوان تلاش می‌کنند مخازن کتاب کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور را تقویت کنند که از این مهم بازنمانیم؛ بنابراین هر چقدر بتوانیم در این عرصه کمک کنیم کم است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما نباید اجازه دهیم مرجعیت مطالعه از کتاب به سمت فضای مجازی و سایر فضاها برود، تصریح کرد: به هر حال مطالعه از طریق کتاب، خصوصیت و اثر منحصر به خودش را دارد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت معیشتی کتابداران، گفت: بنده چندین بار به کتابخانه‌های عمومی مختلف مراجعه و از آنجا بازدید کردم و از وضعیت حقوق و دستمزد کتابدارهای عزیزمان مطلع هستم. متأسفانه این قشر از بسیاری از مزایایی که کارمندان دولت در بخش‌های دیگر دریافت می‌کنند محروم هستند؛ در حالی که مسئولیت و فعالیت آنها بعضاً بیشتر هم شده و نظام برنامه‌ریزی کشور باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

یزدی‌خواه با تأکید بر اینکه درخصوص این موضوع باید از خود دولت شروع کنیم، اضافه کرد: یعنی دولت باید پیشنهاد دهد؛ زیرا زمانی که نمایندگان طرحی را پیشنهاد می‌دهند به دلیل داشتن بار مالی و مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی با آن مخالفت‌ می‌شود، که درست هم هست؛ یعنی ما در مجلس نباید تکلیفی را بدون برآورد بودجه و تأمین مالی آن برای دولت ایجاد کنیم؛ اما دست دولت باز است و خود دولت باید برای عائله خودش مطالبه کند.

وی با اشاره به تصویب طرح اصلاح قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی از مدت‌ها پیش در کمیسیون فرهنگی و تقدیم آن به هیئت رئیسه مجلس، عنوان کرد: این طرح که در حال حاضر در نوبت صحن علنی مجلس است، بیشتر ناظر به موضوعات ساختاری، نقش شهرداری‌ها و موضوعات این‌چنینی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس ادامه داد: طرح اصلاح قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی یک درخواست حداقلی برای افزایش منابع و رفع موانع توسعه کتابخانه‌های عمومی است که در کمیسیون فرهنگی آن را مصوب کردیم و امیدواریم که به نتیجه خوبی برسد.

یزدی‌خواه در پایان با اشاره به اینکه هنوز جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس بررسی نشده، تأکید کرد: در کمیسیون فرهنگی مجلس اراده برای افزایش بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 8 =