یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰

مروری بر اخبار کتابخانه‌های عمومی در اردیبهشت ۱۴۰۲؛

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

مرور اخبار اردیبهشت 1402

اردیبهشت، به خاطر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، ماه دوست داران کتاب است. نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم در این رویداد فرهنگی بین المللی حضوری مؤثر داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نوروز و آغاز سال نو فرصت مناسبی برای مرور رخدادهای سال گذشته است. این پایگاه نیز در سلسله مطالبی به مرور اخبار و رویدادهای سال ۱۴۰۲ می‌پردازد. در دومین مطلب نگاهی به اردیبهشت ماه انداخته‌ایم.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

ما همانیم که می‌خوانیم

طرح «کتاب‌خوان ماه» این بار نیز با چند پیشنهاد خواندنی از قفسه کتابخانه‌های عمومی ادامه یافت؛ کتاب‌های «ایران! جوان بمان!»، «برایم شمع روشن کن»، «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» و «گلستان‌خوانی برای کم‌حوصله‌ها» در اردیبهشت ماه معرفی شد.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

ثبت یک قاب زیبا

همزمان با عید سعید فطر قابی زیبا ثبت شد؛ اقامه نماز عید فطر در مجاورت کتابخانه مرکزی همدان.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

اولین سفر استانی سال دبیرکل

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در نخستین روزهای اردیبهشت اولین سفر استانی خود را به مقصد فارس انجام داد؛ سفری متراکم و متنوع که بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور، شرکت در شورای اداری استان به ریاست استاندار، افتتاح کتابخانه روستایی شهید آرشام سرایداران (از شهدای حمله تروریستی به حرم احمد بن موسی(ع))، کلنگ‌زنی پروژه کتابخانه مرکزی شیراز، شرکت در ویژه‌برنامه «آیت بهشت» (رونمایی از دو کتاب آیت الله دکتر احمد بهشتی)، دیدار با خانواده شهید شیرعلی سلطانی و دیدار و گفتگو با کتابداران استان از برنامه‌های آن بود.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

گشایش درهای پروژه‌ای ۱۸ ساله و یک شهر فاقدکتابخانه کمتر

شهر نرجه در بخش مرکزی شهرستان تاکستان استان قزوین واقع شده و بیش از ۷ هزار نفر جمعیت دارد. پروژه کتابخانه عمومی ثامن الحجج(ع) شهر نرجه در سال ۱۳۸۴ در زمینی به مساحت ۶۰۰ مترمربع آغاز شد و پس از چندین سال رکود از محل اعتبارات تملک دارایی استانی و اعتبارات سفر استانی رئیس‌جمهوری در سال ۱۴۰۱، با ۲۲۰ متر مربع زیربنا در یک و نیم طبقه تکمیل و به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تحویل داده شد. بخشی از تجهیز این کتابخانه که دارای بخش‌های مخزن، کودک، نوجوان، نشریات و سالن مطالعه است توسط بنیاد علمی-آموزشی قلم‌چی انجام شده است.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

پیروزی در انتخابات ایفلا

پس از نخستین حضور نهاد با معرفی ۴ نماینده در انتخابات فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری(ایفلا) ۲۰۲۳، سکینه قاسم‌پور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد برای عضویت در کمیته «سواد و خواندن» ایفلا انتخاب شد. سکینه قاسم‌پور، متولد ۱۳۶۲، دانش‌آموخته دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه الزهرا(س)، پیش از این در سمت‌هایی چون کارشناس‌مسئول آمار و اطلاعات نهاد، کتابدار و مسئول کتابخانه، کارشناس تنظیم و پردازش اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مشغول به کار بوده است. انتشار مقالات پژوهشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترجمه از دیگر سوابق او است.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

مسئولیت اجتماعی شرکتی و افتتاح یک کتابخانه روستایی

کتابخانه روستایی بینش پاسارگاد روستای اشترمل شهرستان تویسرکان، که نهمین کتابخانه احداثی بانک پاسارگاد در استان همدان است، افتتاح شد. کلنگ احداث دو کتابخانه عمومی دیگر هم در روستاهای کوزره و دهپیاز شهرستان همدان توسط مدیرعامل بانک به زمین زده شد تا با ادای مسئولیت اجتماعی این بانک دسترسی به کتاب و کتابخانه گسترده‌تر شود.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

از اسفند ۱۳۶۷ در سارایوو تا اردیبهشت ۱۴۰۲ در تهران

اسفند ماه ۱۳۶۷ بود که آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت، در سفر به یوگسلاوی، برای دیدن از بوسنی و هرزگوین ابراز تمایل می‌کنند. در این سفر رئیس‌جمهوری در مسجد و کتابخانه غازی خسروبیگ حضور یافتند و در دفتر یادبود کتابخانه آن را «گنجینه‌ای ارزشمند از روزگار گذشته» توصیف کردند.

سه دهه بعد با پیگیری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، هیئت کتابخانه غازی خسروبیگ برای اولین بار به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ایران سفر کردند. در این سفر علاوه بر دیدار با دبیرکل نهاد و امضای تفاهم‌نامه همکاری، رئیس و همکاران کتابخانه، از مراکز فرهنگی کشور از جمله کتابخانه‌های مرکزی پارک شهر، باباطاهر و و هدهد سفید در تهران، کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) در مشهد، کتابخانه مرکزی قم، موزه خط و کتابت میرعماد در مجموعه سعدآباد، کتابخانه و موزه ملی ملک، آرشیو و کتابخانه ملی ایران، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه آیت‌الله بروجردی، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور و مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور بازدید کردند. بازدید هیئت کتابخانه غازی خسروبیگ از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حضور در برنامه زنده شبکه سحر بالکان و دیدار رئیس کتابخانه و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با سفیر بوسنی و هرزگوین در تهران پایان‌بخش این سفر فشرده بود.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

کتابخانه‌ای در دل نمایشگاه کتاب

پس از اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از چند سال غیبت، در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران با دکور ساده‌ای مبتنی بر هویت بصری جدید خود حاضر شده بود، این بار با دکوری نوستالژیک و چشم‌نواز در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر شد. این غرفه‌آرایی از روز نخست در رسانه‌ها مطرح شد و مورد پسند بازدیدکنندگان هم قرار گرفت؛ بطوریکه به محلی برای انداختن عکس یادگاری تبدیل شده بود. برنامه‌ها و مهمانان غرفه هم به گستردگی فعالیت‌ها و مخاطبان کتابخانه عمومی بودند؛ از رونمایی و نقد کتاب تا محافل ادبی و قرآنی، از نشست‌های علمی تا کارگاه‌های آموزشی در روزهای نمایشگاه در غرفه نهاد اجرا شد و از اهالی سیاست و فرهنگ و هنر تا مهمانان خارجی نمایشگاه و عوامل برنامه «هدهد سفید» در غرفه نهاد حاضر شدند. یکی از کتابخانه‌های سیار استان تهران هم با حضور در مصلی تهران، برنامه‌هایی را مخصوص کودکان اجرا می‌کرد.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

نسخه خطی پای عالیجناب را به کتابخانه کشاند

پاتریارک مارآوا روئیل سوم، رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری، که به ایران سفر کرده بود، برای دیدن یک نسخه خطی راهی تبریز شد و با حضور در کتابخانه مرکزی تبریز از «انجیل رسولان» موجود در این کتابخانه بازدید کرد. رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری با تأیید این مطلب که نسخه انجیل موجود در کتابخانه بیش از هزار سال قدمت دارد گفت: کتاب مقدس به زبان آشوری در چندین منطقه وجود داشته که متأسفانه در اثر ناآگاهی و جهل نابود شده است و این نسخه موجود یکی از نسخه‌های نادر انجیل به زبان آشوری است که توسط جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه مرکزی تبریز در شرایط مناسب و استاندارد نسخه‌های خطی حفظ شده است. انجیل رسولان یکی از کاملترین و قدیمی‌ترین انجیل‌های موجود به زبان آشوری است که بر روی پوست در ۲۵۵ ورق با جلد جرمی نگارش شده و با شماره ثبت ۱۹۹۹ در مخزن نسخ خطی این کتابخانه نگهداری می‌شود و در دوم دی ماه ۱۳۹۰ در کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو به شماره ۲۵ به ثبت رسیده است.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

پیک دانایی این بار در طرقبه

کتابخانه سیار پیک دانایی ۱۱ به نام شهدای طرقبه افتتاح شد تا به مردم ۵ روستای این شهرستان خدمات کتابخانه‌ای و فرهنگی ارائه کند.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

همراهی مسئولین با کتابخانه‌های عمومی

در این ماه هم کتابخانه عمومی مورد توجه مسئولین بود که بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از غرفه کتابخانه‌های عمومی بیله‌سوار در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر، تأکید نماینده مردم بروجرد بر اصلاح قانون تأسیس نهاد، حضور نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مراسم رونمایی از ۶ عنوان کتاب با موضوع فرهنگ عامه شهمیرزاد و هیکو و تشکیل انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان فارس و سمنان به ریاست استاندار نمونه‌ای از آنها است.

از برپایی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تا مهمانانی از سارایوو

انتصاب مدیرکل مرکزی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این ماه علی گودرزی‌زاده را مدیرکلی «کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی» منصوب کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 14 =