شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با مروری بر آیات سوره مبارکه مومنون؛

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

image-20240330005122-4.jpeg

دومین دوره محفل قرآنی «بهار در بهار» به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با مروری بر آیات نورانی سوره مبارکه مومنون با حضور دوستداران و مشتاقان کلام وحی در کتابخانه عمومی میرزاکوچگ جنگلی رشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، همزمان با هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان، دومین دوره محفل قرآنی «بهار در بهار» به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با مروری بر آیات نورانی سوره مبارکه مومنون امروز جمعه (10 فروردین) با ارتباط زنده مجازی با یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ هادی ربیعی، فعال قرآنی و دبیر محافل قرآن و عترت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با حضور صفر علی احدی، مدرس و مفسر قرآن کریم؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ محمود محمدی، معاون اداری و مالی کتابخانه های عمومی استان؛ پوریا قویدل، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت؛ دوستداران و مشتاقان کلام وحی در کتابخانه عمومی میرزاکوچگ جنگلی رشت برگزار شد.

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این محفل قرآنی با تشکر از ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برگزای محافل فرهنگی، ادبی و قرآنی در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی، آغاز دومین دوره محفل قرآنی «بهار در بهار» در استان های مختلف کشور را که با تفسیر آیات مختلف قرآن همراه است یکی از اقدامات و فعالیت های ارزشمند در راستای گسترش فرهنگ دینی و نشر ارزش های قرآنی در میان مردم به ویژه مخاطبین پرشمار کتابخانه ها و کتابداران کتابخانه های عمومی برشمرد.
یاسر تقوی همچنین در ادامه با مروری بر شرح نامه 56 و 59 نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین علی(ع) با موضوع پرهیز از فریب دنیا و هوای نفس و نیز تلاش برای ادای حقوق مردم گفت: حضرت علی (ع) در نامه 56 خود خطاب به شریح بن هانی به عنوان فرماندهی مقدمه لشکر که به سوی شام فرستاد می فرماید: اتَّقِ اللَّهَ فِی کُلِّ صَبَاحٍ وَ مَسَاءٍ، وَ خَفْ عَلَی نَفْسِکَ الدُّنْیَا الْغَرُورَ وَ لَا تَأْمَنْهَا عَلَی حَالٍ؛ وَ اعْلَمْ أَنَّکَ إِنْ لَمْ تَرْدَعْ نَفْسَکَ عَنْ کَثِیرٍ مِمَّا تُحِبُّ مَخَافَةَ [مَکْرُوهِهِ] مَکْرُوهٍ، سَمَتْ بِکَ الْأَهْوَاءُ إِلَی کَثِیرٍ مِنَ الضَّرَرِ؛ فَکُنْ لِنَفْسِکَ مَانِعاً رَادِعاً، وَ [لِنَزَوَاتِکَ] لِنَزْوَتِکَ عِنْدَ الْحَفِیظَةِ وَاقِماً قَامِعاً.
«در هر صبح و شام از خدای بترس و نفس خود را از دنیای فریبنده برحذر دار. و در هیچ حال امینش مشمارو بدان که اگر نفس خویش را از بسیاری از آنچه دوست می داری، به سبب آنچه ناخوش می داری، باز نداری، هوا و هوس تو را به راههایی می کشاند که زیانهای فراوان در انتظارت خواهد بود. پس همواره زمام نفس خویش فرو گیر و راه خطا بر او بربند و چون به خشم آمدی، مقهورش ساز و سرش را فرو کوب و خردش نمای.»
تقوی با قرائت این کلام حضرت اضافه کرد: امام(علیه السلام) در این عبارات کوتاه و بسیار پرمعنا به «شریح بن هانی» چهار اندرز مهم می دهد: نخست می فرماید: «در هر صبح و شام تقوای الهی را پیشه کن»; (اتَّقِ اللهَ فِی کُلِّ صَبَاح وَمَسَاء).
تقوا همان چیزی است که طلیعه همه نصایح و در برگیرنده کلیّه فضایل و بازدارنده از تمام رذایل است. به همین دلیل بسیاری از نامه ها و خطبه ها با یاد کردی از تقوا شروع می شود.
وی  در ادامه به تفسیر ادامه نامه حضرت امیرالمومنین(ع) پرداخت و گفت: آن حضرت در دومین اندرز می فرماید: «از دنیای فریبنده بر خویشتن خائف باش و در هیچ حال از آن ایمن مشو»; (وَخَفْ عَلَی نَفْسِکَ الدُّنْیَا الْغَرُورَ، وَلاَ تَأْمَنْهَا عَلَی حَال). این اندرز نیز در بسیاری از نامه ها و خطبه ها آمده است، زیرا طبق آن حدیث معروف، سرچشمه تمام گناهان حبّ دنیاست: «حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة» و اگر انسان لحظه ای غافل بماند ممکن است زرق و برق دنیا چنان او را بفریبد که بازگشت از آن مشکل باشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین در ادامه گفت: امام علی (ع) در سومین بخش از نامه 56 خود در نهج البلاغه نیز می فرماید: «بدان که اگر خویشتن را از بسیاری از اموری که آن را دوست می داری به علت ترس از ناراحتی های ناشی از آن باز نداری، هوا و هوس ها تو را به سوی زیان های فراوانی خواهد کشاند»; (وَاعْلَمْ أَنَّکَ إِنْ لَمْ تَرْدَعْ نَفْسَکَ عَنْ کَثِیر مِمَّا تُحِبُّ، مَخَافَةَ مَکْرُوه; سَمَتْ بِکَ الاَْهْوَاءُ إِلَی کَثِیر مِنَ الضَّرَرِ).اشاره به اینکه بسیاری از خواسته های نفس، خواسته های زیان بار است که انسان به هنگام اشتیاق به آن، زیان ها را نمی بیند و لذا امام به او هشدار می دهد که در عاقبت خواسته های نفس همیشه اندیشه کند مبادا گرفتار زیان های فراوان آن شود و مال و مقام و لذات مادی و امثال آن داخل در این بخش از خواسته هاست و اگر این خواسته ها تحت قیادت عقل قرار نگیرد ضررهایش جبران ناپذیر است.
یاسر تقوی چهارمین توصیه در این مامه مهم را حاکی از نتیجه گیری فرمایشات آن حضرت در نامه عنوان کرد و گفت: حضرت علی(ع) در نتیجه گیری این نامه میفرماید «بنابراین در مقابل نفس سرکش، مانع و رادع و به هنگام خشم و غضب بر نفس خویش مسلّط و غالب باش و ریشه های هوا و هوس را قطع کن».
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در شرح و تفسیر نامه 59 امیر المومنین علی (ع) نیز این نامه را در عین فشردگی و کوتاهی، مجموعه ای از اندرزهای پر اهمّیّت توصیف کرد و گفت: نخست امام(علیه السلام) فرمانده لشکر «حُلوان» را از پیروی هوای نفس که در اشکال  مختلف ظاهر می شود برحذر می دارد و آن را مانعی بر سر راه اقامه عدالت می شمرد.
در بخش دیگر او را به وضع دنیای زودگذر آشنا می سازد و ساعات بیکاری دنیا را موجب حسرت و پشیمانی در قیامت ذکر می کند و در بخش سوم او را به رعایت حقوق رعایا و زیردستان توصیه می نماید و تحمل مشکلات را در این راه در برابر منافعی که از آن عائد می شود ناچیز می شمرد.
وی در پایان با تشکر از دبیر و برگزار کنندگان محفل قرآنی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، حمایت همه جانبه از این محفل را از رسالت های مهم در مجموعه برشمرد.

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

در ادامه این محفل صفرعلی احدی، دبیر محفل قرآن و عترت اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با تفسیر آیات ۲۶ تا ۳۰ سوره مبارکه مومنون در خصوص ویژگی های این آیات نورانی مطالبی بیان داشت.

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

هادی ربیعی، فعال قرآنی و دبیر محافل قرآن و عترت نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این نشست در ارتباط زنده مجازی از طریق صفحه مجازی اسکای روم محفل، در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت و فضیلت های شب های قدر، این شب های مهم را دارای جایگاه عظیم و فرصتی برای دعا و نیایش و اجابت خواسته های مومنین از درگاه خداوند توصیف کرد.
دبیر محافل قرآن و عترت نهاد کتابخانه های عمومی کشور قدر را به معنای اندازه دانست و گفت: مفهوم قدر به معنای مکان مقدر و وقت مقدر است که توسط خداوند وعده و مومنین را به آن بشارت داده شده است.
گفتنی است تلاوت آیات سوره مبارکه مومنون توسط محمدرضا جعفرپور، از قاریان برجسته استان گیلان و حافظ کل قرآن کریم و نیز برگزاری مسابقه پیامکی از محتوای این برنامه و همچنین تقدیر از اعضای محفل قرآن و عترت اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان از دیگرمحورهای محفل «بهار در بهار» به میزبانی کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی رشت بود.

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 2 =