سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان؛

مردمی سازی فعالیت های کتابخانه های عمومی هدف مهم مجموعه در سال جاری خواهد بود

شست هم اندیشی مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با دبیران محافل ادبی

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در نخستین نشست هم اندیشی دبیران محافل ادبی کتابخانه های عمومی سراسر استان گیلان با تاکید بر کیفی سازی فعالیت های متنوع محافل ادبی کتابخانه های عمومی استان گیلان، مردمی سازی فعالیت های کتابخانه ها بر اساس منویات مقام معظم رهبری را مهمترین هدف این مجموعه در سال جاری برشمرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نشست هم اندیشی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با دبیران محافل ادبی سراسر استان یکشنبه (۲۶ فروردین) با حضور یاسر تقوی، مدیرکل؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ علیرضا ژاله جو، مسئول محافل ادبی کتابخانه های عمومی استان؛ مجید زمانداری، کارشناس مسئول روابط عمومی این مجموعه؛ بهرام مژدهی، دبیر محافل ادبی کتابخانه های عمومی گیلان در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.
 
مردمی سازی فعالیت های کتابخانه های عمومی هدف مهم مجموعه در سال جاری خواهد بود
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این نشست هم اندیشی که به منظور بررسی اقدامات دبیران محافل ادبی کتابخانه های عمومی و رفع موانع و مشکلات در مسیر برگزاری برنامه های مختلف برگزار شد، تشکیل محافل ادبی در کتابخانه های عمومی را ظرفیتی بسیار مناسب برای جلب حضور اقشار مختلف مردم در برنامه های فرهنگی و نیز بهره مندی از خدمات متنوع کتابخانه ها برشمرد.
 
یاسر تقوی نقش مهم و اثرگذار شعر در فرهنگ ایرانی را یادآور شد و با اشاره به ویژگی های این عنصر ادبی در زندگی و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی، معرفی اشکال مختلف شعر در خلال برنامه های مختلف محافل ادبی با حضور چهره های برجسته این حوزه و اساتید مطرح و نیز اعطای گواهینامه به شرکت کنندگان در جلسات و نشست های تخصصی را یکی از راه های غنی سازی محافل ادبی عنوان کرد.
 
تقوی هدف مهم تشکیل محافل ادبی در کتابخانه های عمومی را ترویج کتاب و کتابخوانی و گسترش فرهنگی و نهضت شعرخوانی به ویژه در بین جوانان و نوجوانان دانست و متون کهن ایرانی را متونی سراسر پند و اندرز و مملو از استعارات و اشارات متنوع برای انسان سازی عنوان کرد که می تواند کاهش دهنده بسیاری از معضلات اجتماعی در عصر کنونی باشد.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان آموزش زبان شعر و ادب در جلسات متعدد محافل ادبی را یکی دیگر از کارکردهای مختلف این محافل و فلسفه وجودی آن برشمرد و خاطرنشان کرد: برگزاری نشست های مختلف ادبی در کتابخانه های عمومی می بایست منجر به رشد مهارت های فردی در زمینه های شعری شود؛ زیرا در برهه کنونی، آموزش رکن اصلی و مهم برنامه های کتابخانه های عمومی در حوزه های مختلف است.
 
یاسر تقوی در ادامه صحبت های خود رسمیت بخشیدن و اهمیت دادن و کیفی سازی فعالیت های محفل، توجه به زبان مادری و محلی، تشکیل بانک اطلاعاتی از اعضای فعال، هم افزایی با دیگر دستگاه ها و گروه های مردم نهاد فعال در امر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در تقویت جایگاه کتابخانه های عمومی در بین آحاد مردم مهم دانست.
 
تقوی همچنین با تاکید بر اینکه کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه های مهم فرهنگی می بایست زمینه تشکل محافل ادبی و برگزاری منظم جلسات آن را مدیریت و برنامه ریزی کنند، بر ضرورت تشکیل محافل ادبی ویژه اقشار مختلف مردم از جمله محفل ادبی کودک و نوجوان، پدران و مادران و بانوان خانه دار تاکید و از دبیران محافل ادبی استان خواست تا در این زمینه برنامه ریزی منسجمی کنند.
 
وی در پایان مردمی سازی فعالیت های کتابخانه های عمومی را که یکی از تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جاری است را هدف مهم دیگر کتابخانه های عمومی ارزیابی کرد و تشکیل محافل ادبی با حضور چهره های فرهنگی و ادبی برجسته از میان مردم را در امتداد حرکت در این مسیر توصیف کرد.
 
گفتنی است، بیان دیدگاه ها، مشکلات و برنامه های محافل ادبی کتابخانه های عمومی استان گیلان از سوی دبیران این محافل و گپ و گفت صمیمی با مدیرکل و مسئولین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، پایان بخش این نشست هم اندیشی بود.
 
مردمی سازی فعالیت های کتابخانه های عمومی هدف مهم مجموعه در سال جاری خواهد بود
مردمی سازی فعالیت های کتابخانه های عمومی هدف مهم مجموعه در سال جاری خواهد بود
مردمی سازی فعالیت های کتابخانه های عمومی هدف مهم مجموعه در سال جاری خواهد بود مردمی سازی فعالیت های کتابخانه های عمومی هدف مهم مجموعه در سال جاری خواهد بود


 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 2 =