چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸

نماینده ولی فقیه در کردستان در دیدار دبیرکل نهاد مطرح کرد؛

لزوم فراهم‌سازی زمینه مطالعه برای مردم/ آمادگی این دفتر برای حمایت از ترویج کتابخوانی

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با نماینده ولی فقیه در استان کردستان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کردستان، شبکه گسترده کتابخانه های عمومی در کشور را به لحاظ قابلیت دسترسی و تنوع خدمات در حوزه های مختلف، ظرفیتی بی نظیر و پیشرو برای اثرگذاری دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در سفر استانی به کردستان با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

لزوم فراهم‌سازی زمینه مطالعه برای مردم/ آمادگی این دفتر برای حمایت از ترویج کتابخوانی

شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌های کردستان در اولویت قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این دیدار اظهار داشت: توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی موجب توسعه فرهنگی جامعه خواهد شد.

وی به روایت بازدیدهای میدانی از کتابخانه‌ های شهرستان‌ها و بررسی مشکلات اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های فرهنگی و نیروهای انسانی مستعدی در کردستان وجود دارد که نیاز به توجه بیشتر دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، خواستار رسیدگی و توجه مسئولان کشوری به حوزه کتابخانه‌های عمومی کردستان شد و گفت: ساختمان کتابخانه، تجهیزات و نوع کتاب‌ها در سنندج نیاز به بازسازی و به‌روزرسانی دارد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان‌ها تعداد اعضای کتابخانه‌ها کم است، تصریح کرد: فضاسازی، شاداب‌سازی و طراحی فضای داخلی کتابخانه‌ها باید در اولویت قرار گیرد تا باعث ترغیب مراجعه‌کنندگان شود؛ چراکه زیباسازی فضای درونی و بیرونی کتابخانه‌های عمومی می‌تواند در جلب توجه عمومی مردم به این مکان مقدس فرهنگی بسیار تأثیرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی با ابراز خرسندی از اینکه کردستان، هنرمندان، هنرپیشه، موسیقدانان و نویسندگان بسیار مستعد دارد، عنوان کرد: ضروری است اعتبارات لازم به حوزه کتابخانه‌های کردستان اختصاص یابد و ظرفیت و استعدادهای استان در این حوزه به کار گرفته شود.

وی وجود ۳۳۰ هزار دانش‌آموز و خانواده ایشان در استان را ظرفیتی بزرگ برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان دانست و اظهار کرد: این دفتر آمادگی کمک فکری و حمایت از ترویج مطالعه را دارد. باید زمینه مطالعه برای اقشار مختلف در جامعه فراهم شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تأکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به ظرفیت‌های این حوزه، باید در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش کند تا زمینه دسترسی و عدالت فرهنگی بیش از پیش برقرار شود.

وی با تأکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات لازم به حوزه کتابخانه‌های استان، اظهار داشت: کتابخانه های مریوان، سقز، سروآباد و بیجار نیازمند توجه بیشتر هستند.

لزوم فراهم‌سازی زمینه مطالعه برای مردم/ آمادگی این دفتر برای حمایت از ترویج کتابخوانی

کتابخانه عمومی ظرفیتی پیشرو برای اثرگذاری است

مهدی رمضانی ضمن قدردانی از حسن نظر و توجه حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی به حوزه فرهنگ، اظهار داشت: واگذاری ساختمان پیشین مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برای راه اندازی کتابخانه مرکزی سنندج به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اتفاق مهمی بود که با نگاه بلند شما شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور در بین شبکه های کتابخانه ای برتر در دنیا است، عنوان کرد: خوشبختانه شبکه کتابخانه‌های عمومی از لحاظ تعداد، در بین ۲۰ کشور برتر دنیا و ۵ کشور اول آسیا است و دومین کشور برتر جهان اسلام محسوب می شود.

رمضانی ادامه داد: در حال حاضر ۳۸۰۰ باب کتابخانه عمومی در کشور فعالیت دارد که از لحاظ دسترسی و خدمات تعریف شده در حوزه‌های آموزش عمومی، رفاه اجتماعی، خدمات کتابخانه عمومی در بحران، ظرفیتی بی نظیر و پیشرو است که می توان از ظرفیت این اماکن بکر و اعضا و مخاطبان آن برای اثرگذاری بهتر، بهره مند شد.

وی به برگزاری همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: ما حتی در حوزه کسب و کار از ظرفیت‌ کتابخانه بهره گرفتیم و معتقدیم کتابخانه محل آموزش عمومی است. راه‌اندازی کسب و کار نیاز به آموزش دارد و کار جدی بعد از آموزش شکل می‌گیرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دغدغه جدی شهرهای فاقدکتابخانه اشاره کرد و افزود: متأسفانه ۱۰ شهر در کردستان فاقدکتابخانه است و اگر دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم برای واگذاری ساختمان داشته باشند، نهاد آمادگی تجهیز را دارد و مشکل ایجاد کتابخانه در این شهرها برطرف می‌شود.

وی با اشاره به توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی به حوزه کودک و نوجوان گفت: برگزاری جشنواره نشان هدهد سفید، تولید و انتشار کتاب هدهد سفید با تعامل اعضای نوجوان کتابخانه‌ها، تولید برنامه تلویزیونی هدهد سفید و پخش از شبکه پویا و راه اندازی کتابخانه های هدهد سفید، اقداماتی در این راستا بوده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس را ظرفیتی برای توسعه فرهنگی دانست و افزود: تلاش کردیم زنگ مطالعه در مدارس راه اندازی شود. آموزش تکنیک‌های خواندن، عادت به مطالعه و آموزش چگونه خواندن از مواردی است که طی زنگ مطالعه در مدارس می‌توان پیش برد. در جلسات شورای فرهنگ عمومی و شورای آموزش و پرورش استان می‌توان این موضوع را شکل داد، پیش برد و به نتیجه عملی رساند.

لزوم فراهم‌سازی زمینه مطالعه برای مردم/ آمادگی این دفتر برای حمایت از ترویج کتابخوانی

لزوم فراهم‌سازی زمینه مطالعه برای مردم/ آمادگی این دفتر برای حمایت از ترویج کتابخوانی

لزوم فراهم‌سازی زمینه مطالعه برای مردم/ آمادگی این دفتر برای حمایت از ترویج کتابخوانی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =