شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹

امام جمعه سنندج در دیدار دبیرکل نهاد؛

تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان به مطالعه وظیفه همه مسئولین و دولت است

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با امام جمعه سنندج

امام جمعه سنندج در دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان به مطالعه وظیفه همه مسئولین و دولت کریمه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد ظهر ۵ اردیبهشت ماه در سفر استانی به کردستان با ماموستا فائق رستمی، امام جمعه سنندج دیدار و گفتگو کرد.

تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان به مطالعه وظیفه همه مسئولین و دولت است

کتاب و کتابخوانی از برنامه‌های مهم دین ما است

ماموستا فائق رستمی، امام جمعه شهرستان سنندج در این دیدار اظهار داشت: قرآن سرلوحه زندگی بشریت است. کتاب در زمان همه پیامبران حائز اهمیت بوده و ۴ کتاب آسمانی تورات، انجیل، زبور و قرآن رسم زندگی به بشریت آموخت. در واقع خداوند از طرف خود مجموعه‌ای فرستاد تا راهنمای جامعه باشد. قرآن کریم که به خاتم پیامبران نازل شد، چراغی است که تا روز قیامت راه بشریت را روشن می‌کند. بنابراین کتاب و کتابخوانی از برنامه‌های مهم دین ما است. حقیقتاً اگر کتاب‌ها نبود، ما از مسائل اقوام گذشته آگاه نبودیم؛ پس کتاب، هدایتگر اهل تقوی است و تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان به مطالعه وظیفه همه مسئولین و دولت کریمه است.

وی بر لزوم مطالعه و تعمق در قرآن تأکید کرد و گفت: قرآن را می‌توان یک معلم، یک مبلغ، یک رسانه و یک خبرنگار در نظر گرفت. کتاب به ما فصاحت، بلاغت، روش سخن‌پروری و سخن در جمع ادبا و عالمان را یاد می‌دهد و ما را آگاه می‌کند. پس با مطالعه دقیق کتاب، دانش و آگاهی بشر رشد می‌کند. ما باید از شعارها بگذریم و عملگرا شویم تا بتوانیم در تمام مجامع اسلام را به عنوان یک دین مدافع حقوق بشر، بشناسانیم.

ماموستا رستمی در خاتمه از تلاش‌ها و زحمات دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همکاران قدردانی کرد.

تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان به مطالعه وظیفه همه مسئولین و دولت است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ابتدای این نشست ضمن ابراز خرسندی از دیدار با ماموستا رستمی، اظهار داشت: شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور، شبکه ای معظم، گسترده و اثرگذار است. قریب به ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد و کتابخانه‌های عمومی پس از مساجد و مدارس، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. امروز در این مراکز خدمات متنوع و اثرگذار فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌شود. در گذشته کتابخانه یک مخزن و سالن مطالعه محسوب می‌شود، اما امروز کتابخانه به عنوان مرکزی فرهنگی-اجتماعی دارای تنوع خدمات است که این تنوع خدمت، اثرگذاری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در دنیا در بین ۲۰ کشور نخست، در آسیا در بین ۵ کشور نخست و در منطقه در مقام نخست قرار دارد. بحمدالله در حوزه توسعه خدمات نیز اتفاقات خوبی رقم خورده و در بین کشورهایی هستیم که در این حوزه حرفی برای گفتن دارند.

رمضانی تصریح کرد: کتاب اصلی ما قرآن است و کار بر روی آن حائز اهمیت است. به دنبال این اهمیت، ما محافل قرآن و عترت را در کتابخانه‌های عمومی راه اندازی کرده‌ایم که با استقبال خوبی مواجه شد. در ماه مبارک رمضانی که گذشت کاربران کتابخانه‌های بیش از ۴۷۰۰ ساعت از محتوای قرآنی استفاده کردند. به محافل ادبی و حوزه کودک و نوجوان نیز اهتمام بسیار داشته‌ایم. عنوان «هدهدسفید» نشان کار ما در حوزه کودک و نوجوان است؛ برنامه تلویزیونی هدهد سفید، جایزه نشان هدهدسفید، کتاب هدهدسفید و کتابخانه‌های هدهد سفید در این راستا پیگیری می‌شود. برای حل مسئله کتابخوانی در کشور گریزی جز توجه به حوزه کودک و نوجوان و مدارس نیست که بحمدالله مسیر آن شکل گرفته است.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت در حوزه کتاب و شعار دولت مبنی بر «عدالت فرهنگی»، یکی از مراکزی که در اجرای عدالت فرهنگی می‌تواند اثرگذار باشد، کتابخانه است. ما به اجرای عدالت فرهنگی با ابزار کتابخانه سیار و ثابت، اهتمام و امید داریم نتایج آن در استان کردستان نیز متبلور شود. همچنین توجه به حوزه اقوام نیز مد نظر ما بوده است؛ محدودیت هایی از حیث تولید منابع در حوزه قومیت‌ها، مذاهب و زبان داریم اما سعی ما این است که با اهتمام به این موضوع مجموعه‌سازی کتابخانه‌ها را انجام دهیم.

تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان به مطالعه وظیفه همه مسئولین و دولت است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 2 =