دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲

پزشک خادم کتاب در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد؛

دانشجویان باید کتابخانه را خانه دوم خود بدانند

محمود رفیعی

 محمود رفیعی، پزشک خادم کتاب در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: دانشجویان باید کتابخانه را خانه دوم خود بدانند چه بسا با این ارتباط استعدادهایشان شکوفا شود.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، محمود رفیعی، پزشک خادم کتاب در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، بیان کرد: استان خراسان جنوبی از انسان های فرهیخته، اهل علم و ادبیات برخوردار است که متأسفانه گمنام مانده اند و کسی نام آن ها را نمی داند.

رفیعی با اشاره به اینکه ما باید این افراد را به مردم بشناسیم و آثارشان را جمع آوری کنیم، افزود: اگر این آثار مکتوب نشود بدون شک بعد از گذشت چندین سال از بین می رود و شاید آن فرد هیچ وقت شناخته نشود.

محمود رفیعی که برای اولین بار کتاب هایی در خصوص حکیم عبدالعلی بیرجندی نوشت، گفت: اگر این کتاب ها در خصوص این عالم نوشته نمی شد بدون شک هیچکس او را نمی شناخت و ناشناس می ماند و کسی از کارهای بزرگ ایشان آگاه نمی شد. بنابراین تصمیم گرفتم افرادبزرگ استان و شهر خودم را که به دیار علم و فرهنگ معرفی می شود به دیگران بشناسانم؛ از این رو به جمع آوری افراد بزرگی همچون عظیمی، نظاری، سروین و… پرداختم.

دانشجویان باید کتابخانه را خانه دوم خود بدانند

محمود رفیعی بیان کرد: من مطمئنم هنوز هم افراد اهل فکر زیادی هستند که ناشناس مانده اند و باید به دنبال این باشیم که آثارشان را جمع آوری کنیم و برای آیندگان نگه داریم.

وی گفت: باید ارتباط دانشجو و دانشگاه با کتابخانه نیز بیشتر شود و دانشجو باید بداند که کتابخانه خانه دومش است؛ چه بسا که اگر این ارتباط برقرار شود، بین دانشجویان افراد با استعدادی پیدا می شود که بعدها آثار باارزش بسیاری از خودشان به جا بگذارند.

وی افزود: در میان ایرانیان افراد با استعداد زیادی هستند اما متاسفانه بسیاری از این استعدادها شکوفا نمی شود، زیرا تعدادی از آنها وضعیت مالی مناسب ندارند که باید از آنها حمایت شود.

این خادم کتاب گفت: تاریخ زیست اجتماعی منطقه قهستان تاریخی برجسته و بزرگ است که نیاز به کار دارد. دانشگاه ها باید در این حوزه کار کنند و دانشجویان گروه ادبیات و تاریخ مشغول جمع آوری و نوشتن کتاب در این خصوص شوند؛ زیرا تعداد معدودی از افراد مطلع در این حوزه زنده هستند و در صورت فوت افراد این تاریخ گرانبها به کلی از بین می رود. اگر کسی این کار انجام دهد من حاضرم املاک پدری ام در درمیان را بفروشم و هزینه این کار را  بدهم.

محمود حاجی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: استان خراسان جنوبی زنده نگاه داشتن نام بزرگان خود را مدیون زحمات و تلاش های شما است و اگر کار های خوب شما نبود اسمی از عبدالعلی بیرجندی، عظیمی، نظاری و دیگر بزرگان نبود.

حاجی گفت: برنامه ما این است پیوند بین کتابخانه، دانشگاه و مدرسه را بیشتر کنیم تا نسل آینده، متفکر و اهل علم و ادب باشند و از میان آن ها فرهیختگان بزرگ رشد و نمو پیدا کند.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی با بیان اینکه محمود رفیعی همچون فردوسی است، گفت: ایشان با صرف هزینه های بسیار زیاد و عمر با ارزش خود مشغول جمع آوری آثار بزرگان و ادیبان این استان بوده و باید این ایثار به گوش مردم برسد.

گفتنی است، محمود رفیعی یکی از متخصصان برجسته پزشکی کشور است که در حوزه فرهنگ خراسان جنوبی نیز بیش از ۳۰ جلد کتاب تالیف یا حمایت برای چاپ و نشر آن کرده است. شرح بیست باب، اسماعیلیان بیش از مغول، دیوان نزاری، دیوان نامی، سفرنامه حکیم نزاری قهستانی و دیوان عظیمی از جمله آثار منتشر شده وی در حوزه معرفی فرهنگ استان است. کتاب گویش بیرجندی نیز یکی از نخستین کتاب هایی است که توسط یک نویسنده روسی نوشته شده و محمود رفیعی ترجمه بسیار زیبایی از این کتاب ارائه کرده است.

دانشجویان باید کتابخانه را خانه دوم خود بدانند

دانشجویان باید کتابخانه را خانه دوم خود بدانند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =