پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱

به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد؛

نشست نقد و بررسی کتاب «فراز و فرود احمدی‌نژاد» برگزار شد

image-20240509142534-1.jpeg

نشست نقد و بررسی کتاب «فراز و فرود احمدی نژاد» نوشته علی باقری دولت آبادی با حضور نویسنده کتاب در سالن ۹ دی دانشکده ادبیات دانشگاه یاسوج برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، جلسه نقد و بررسی کتاب «فراز و فرود احمدی نژاد» با حضور علی باقری دولت آبادی، نویسنده کتاب؛ امیر رئوف، مدیرکل صدا و سیمای استان؛ محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان به عنوان دبیر نشست؛ ابراهیم عباسی، رضا التیامی و ابوذر رفیعی قهساره به عنوان منتقد و اساتید، دانشجویان و علاقه مندان به حوزه علوم سیاسی در سالن ۹ دی دانشکده ادبیات دانشگاه یاسوج برگزار شد.

محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در این نشست ضمن تشکر از شرکت کنندگان گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی ضمن حفظ کارکرهای سنتی خود بر روی کارکردهای عمومی جدید نیز تمرکز کرده است. جلسات نقد و بررسی کتاب از جمله این کارکردهای عمومی است که چند صباحی است نهاد به این حوزه ورود کرده و اداره کل کتابخانه های عمومی استان به خاطر ظرفیتی که در استان وجود داشته با موافقت نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان استان پایه برای این مباحث انتخاب شده است و ان شاء الله اوایل خردادماه نیز نشست نقد و بررسی کتاب «مبانی حکمی انقلاب اسلامی» اثر شریف لک زایی برگزار خواهد شد.

مؤلف کتاب «فراز و فرودهای احمدی نژاد» اظهار داشت: بر خود وظیفه می دانم که از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد که در برگزاری نشست های علمی و نقد کتاب کارنامه موفقی نسبت به استان های همجوار دارد، قدردانی کنم.

نشست نقد و بررسی کتاب «فراز و فرود احمدی‌نژاد» برگزار شد

باقری دولت آبادی در مورد انگیزه نگارش این کتاب گفت: رفتارهای دوگانه‌ای که از احمدی نژاد در هنگام ریاست جمهوری وی شکل گرفت سبب به وجود آمدن فضای تند و شیفتگی دانشجویان نسبت به مواضع و رفتارهای وی شد و گاهی دانشجویان عکس رئیس جمهور را در جیب‌هایشان می‌گذاشتند و خدمات دولت را منحصر به شخص احمدی نژاد می‌دانستد به صورتی که نمی‌شد احمدی نژاد را نقد کرد. احمدی نژاد یک تفکر و پدیده دوگانه بود که اگر برود احمدی نژادهای دیگر ظهور می‌کنند. می بینیم همین شخصیت که در دوران ریاست جمهوری اش بسیار محبوب و دوست داشتنی بود، بعد از به قدرت رسیدن حسن روحانی حتی شیفتگان خودش هم از او روی گردان شدند و برعکس گذشته تمام مشکلات را به گردن وی انداختند.

وی با تأکید بر اینکه احمدی نژاد یک پدیده بود و هیچکس انتظار نداشت رأی بیاورد، بیان کرد: دانشجویان با سهمیه های دانشجویی از طریق دانشگاه پوستر طراحی می‌کردند و حتی ستادهای ایشان همه به صورت خودجوش و با هزینه های مردمی ایجاد می شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: احمدی نژاد زمانی که از قدرت دست کشید نیز تلاش‌هایی کرد تا بتواند بقایی و مشایی را به قدرت برساند و خود برای کاندیداتوری ثبت نام کرد اما رد صلاحیت شد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج با اشاره به عدالت خواهی به عنوان گفتمان اصلی احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری گفت: آیت الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ توانست با کمک گرفتن از شعار عدالت خواهی دوران احمدی نژاد رئیس جمهور شود و بعد از ریاست جمهوری دیدیم که اکثر اعضای کابینه اش متعلق به طیف فکری احمدی نژاد بودند.

وی با اشاره به اینکه عدالت حلقه گمشده انسان‌ها است و همه سعی در احقاق حقوق مردم دارند، بیان کرد: اگر رئیسی نیز پرچم عدالت خواهی را کنار بگذارد بعد از ده سال دوباره کسی با همین شعار بیاید قطعاً رئیس جمهور خواهد شد.

نویسنده کتاب با بیان این‌که در کتاب «فراز و فرودهای احمدی نژاد» سعی بر واکاوی اندیشه‌های وی داشتم، گفت: سخنان احمدی نژاد در برخی مواقع شبیه صحبت‌های شهید بهشتی و شهید مطهری بود اما چون سخنان دیگری از این شهیدان شنیدیم بقیه مواضع آنان را فراموش کردیم و سخنانی که احمدی نژاد از شهید بهشتی و شهید مطهری بازگو می کرد، برای عامه مردم تازگی داشت.

وی با تأکید بر اینکه احمدی نژاد زاییده‌ای دوران خودش بود، خاطرنشان کرد: وی دنبال گمشده های خویش بود، چیزهای که سال ها گم کرده بود و بعد از مدت ها دنبال آن‌ها می‌گشت. احمدی نژاد دانشجوی فعالی بود اما سابقه مبارزات سیاسی نداشت و مانند دیگر رؤسای جمهور زندانی و تبعید نشده بود. تنها جنبش فعال دانشجویی بود که در وی اثر می‌گذاشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وی علاقه مند به شهادت بود، گفت: سنت دیدار با خانواده شهیدان را احمدی نژاد باب کرد؛ وی احساس دین نسبت به خانواده های ایثارگر و شهیدان داشت. یاد و خاطره احمدی نژاد با مردم است و در کشور به خصوص مناطق محروم همواره از خدمات وی یاد می‌کنند.

باقری در پایان گفت: عدم مطالعه تاریخ باعث می‌شود تا ندانسته اشتباهاتی انجام می‌دهیم.

نشست نقد و بررسی کتاب «فراز و فرود احمدی‌نژاد» برگزار شد

همچنین در ادامه ابراهیم عباسی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه شجاعت و جسارت نویسنده در اصرار به نوشتن این کتاب ستودنی است، گفت: هیچ منبعی برای نوشتن کتاب وجود نداشت و نوشتن در خصوص شخصیت‌های که هم منفور و هم محبوب هستند، سخت است.

وی ادامه داد: نویسنده مقالات و کتاب های فراوانی مطالعه کرده و قلم روانی دارد؛ زیرا می دانست کتاب مخاطب عام خواهد داشت. نویسنده در ارزیابی شخصیت احمدی نژاد دید منصفانه‌ای دارد؛ نیاز است ابعاد مثبت و منفی شخصیت‌ها گفته شود که این را به خوبی رعایت کرده است.

منتقد کتاب «فراز و فرودهای احمدی نژاد» اضافه کرد: کتاب فصل بندی مناسبی دارد و در این فصول تلاش شده شخصیت احمدی نژاد از ابعاد مختلف بررسی شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زمینه‌های سیاسی در این کتاب بیشتر جای بحث دارد، گفت: کتاب «فراز و فرودهای احمدی نژاد» بیشتر به نقش احمدی نژاد در دهه شصت و بعد از آن پرداخته و از گفتن تأثیرگذاران بر شخصیت احمدی نژاد به خصوص در انقلاب اسلامی که وی جوان بود، بازماند. محیطی که احمدی نژاد با آنها ارتباط دارد نیز اهمت فراوانی دارد، اما نویسنده بیشتر به شواهد پرداخته است.

این استاد دانشگاه معتقد است که استخدام برخی از نظریات مانند اجتماع‌گران بهتر می تواند احمدی نژاد را معرفی کند.

عباسی به ابزاری بودن نزدیک شدن احمدی نژاد به روحانیت اشاره کرد و گفت: بعد از حمایت هایی که روحانیون در دور اول از احمدی نژاد داشتند، بعدها همان ها منتقد احمدی نژاد شدند و این نیز برگرفته از نزدیکی عقیده وی به حزب زحمت کشان و انجمن حجتیه بود. احمدی نژاد در دهه ۵۰ تحت تأثیر انجمن حجتیه و حزب زحمت کشان است و نویسنده در نگارش کتاب از آن غافل مانده است. مهدویت در دوره احمدی نژاد بسیار گسترش داده شد در حدی که برخی از علما تذکر می دادند و برخی نیز وی را زمینه ساز ظهور می‌دانستند.

عباسی در پایان گفت: نوشتن چنین کتاب هایی، علوم سیاسی را به روز می‌کند.

در ادامه نیز ابوذر رفیعی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه تلاش های نویسنده برای نگارش کتاب ستودنی است، گفت: احمدی نژاد همچنان در قدرت حضور دارد کما اینکه همین چند روز پیش سفری به یکی از کشورهای همسایه برای سخنرانی در اجلاس زیست محیطی داشت و به همین خاطر نوشتن کتاب در خصوص وی  شجاعت می خواهد که نویسنده با قلم روان و شیوایش این کار را به خوبی انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه نمودارهای کتاب کمرنگ بود و به درستی قابل خواندن نبود، گفت: اگر در پایان کتاب فهرست اعلام باشد، بهتر است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه  کیفت ظاهری کتاب خوب است، گفت: در کتاب به سیاست داخلی کمتر پرداخته شده است و در عوض به سیاست های اقتصادی  و خارجی پرداخته شده و این توازن را به هم می زند.

رفیعی ادامه داد: احمدی نژاد در حوزه آمریکای لاتین سرمایه گذاری فراوانی برای آن کشورها انجام داده اما در کتاب به آن پرداخته نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت احمدی نژاد در دو دوره گفت: احمدی نژاد دور اول با احمدی نژاد دور دوم تفاوت هایی داشت که در کتاب به آنها اشاره نشده و حتی به اندیشه و سیاست های وی قبل از ریاست جمهوری و ساختارهای کلان ظهور و افول احمدی نژاد نیز در این کتاب اشاره ای نشده است.

در پایان رضا التیامی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج ضمن تشکر از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان به دلیل برگزاری این نشست، گفت: محمود احمدی نژاد شخصیتی تأثیرگذار در تاریخ معاصر ما بوده و هست و ای کاش می شد در جلسه نقد و بررسی شخصیت ایشان خودشان هم حضور می داشتند.

التیامی با نقد به نویسنده کتاب در باب افول احمدی نژاد گفت: میزان تشخیص افول یک شخصیت را را مردم مشخص می کنند و اینکه شما احمدی نژاد را شخصیتی می دانید که افول کرده، قبول ندارم. زمانی که گفتمان ایشان در دو دوره ریاست جمهوری بیشترین آرا را کسب می کند، دیگر افول معنایی ندارد.

وی اظهار کرد: به قدرت رسیدن روحانی نیز مانند احمدی نژاد شکل گرفت و ضعیف ترین احتمال رأی آوری را در دور اول داشت؛ اما تنها روی احمدی نژاد بحث می شود؛ این خود جای سؤال دارد که واقعاً دلیل این همه نقد در مورد یک شخصیت چیست و چرا دیگر شخصیت های تاریخ معاصر که به مراتب عملکردی بدتر و در خوشبینانه ترین حالت مشابه احمدی نژاد داشتند، به اندازه وی نقد نشدند.

التیامی افزود: احمدی نژاد در دو سال آخر ریاست جمهوری دچار برخی حواشی شد و نقطه شروع این حواشی نیز هدفمندکردن یارانه ها بود و شاید آزادسازی ارز، اشتباه اصلی احمدی نژاد در سال های پایانی دولتش بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج عدالت طلبی را به عنوان گفتمان اصلی احمدی نژاد مطرح کرد و گفت: عدالت طلبی به عنوان گفتمان اصلی احمدی نژاد که نشأت گرفته از سخنان امام خمینی(ره) بود در این کتاب بررسی نشده است. با اینکه می بینیم تمام رؤسای جمهور به دنبال توسعه، عدالت، آزادی، حقوق بشر و... بودند اما تعاریف و مصادیق فرق می کند و آنچه از زبان احمدی نژاد در باب توسعه بیرون می آمد با آنچه مثلاً از زبان روحانی گفته می شد از نظر افکار عمومی و رسانه ها فرق می کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =