شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴

در کارگاه «عکس؛ رسانه عصر حاضر» در اراک مطرح شد؛

ارتقای سطح سواد رسانه از ضروریات عصر کنونی ارتباطات است

کارگاه «عکس؛ رسانه عصر حاضر» در اراک

روزنامه نگار و فعال رسانه ای در کارگاه «عکس؛ رسانه عصر حاضر» گفت: ارتقای سطح سواد رسانه برای بیان هنرمندانه با تمسک به ساحت هنر از ضروریات عصر کنونی ارتباطات به شمار می رود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی، کارگاه آموزشی «عکس؛ رسانه عصر حاضر» با حضور برگزیدگان مسابقه ملی عکس «زندگی با کتاب» و جمعی از هنرمندان استان مرکزی در مرکز ماهور شهر اراک برگزار شد.

 مهدی توکلیان، فعال رسانه ای و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در این کارگاه اظهار کرد: ارتباطات در هزاره سوم و عصر جدید معنا و مفهومی نوین به خود گرفته و دروازه‌های جدیدی مبتنی بر فناوری و علوم مختلف را شامل شده است.

 توکلیان افزود: با توجه به پیشرفت‌های همه‌جانبه در جامعه کنونی، حوزه ارتباطات می تواند دارای مهم‌ترین و نقش‌آفرین‌ترین شهرهای رسانه‌ای جهان باشد.

وی تأکید کرد: هنر، پایه و شالوده اصلی زندگی عموم مردم است و اگر از تار و پود زندگی آن‌ها بیرون بیاید و به‌عنوان یک حیطه لوکس یا تجملاتی انگاشته شود، خاصیت خود را از دست می‌دهد.

این فعال رسانه ای گفت: فروریختن مرزهای جغرافیایی در دنیای مدرن امروزی به پشتوانه فناوری‌های روزافزون و توسعه همه‌جانبه استفاده از فضای تحت وب در جهان ارتباطات، فرهنگ، هنر و رسانه را نیز دچار تغییرات اساسی کرده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم بیان کرد: رسانه‌ها با انتخاب و به‌کار بردن قالب‌های متنوع رسانه‌ای، تفکرات خود را در الگوی بازاریابی اجتماعی عرضه می‌کنند از این رو ضرورت درک بیشتر از تأثیر رسانه و بالا بردن سطح سواد رسانه برای بیان هنرمندانه و عالمانه با تمسک به ساحت هنر از ضروریات عصر حاضر دنیای ارتباطات به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اهمیت هنر عکاسی در عصر کنونی گفت: عکاسی یکی از ابزارهای اصلی تجربه‌ رویدادها است و حضور همیشگی دوربین‌ها به ما القا می کند که زمان شامل اتفاقات جالب توجه است که ارزش عکس گرفتن دارند و باید اذعان داشت پس از پایان رویدادها، عکس همچنان پابرجا بوده و جاودانگی را محقق می کند.

توکلیان از عکاسی به عنوان یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین عناصر رسانه‌ها یاد کرد و گفت: این هنر، قدرتمندترین ابزار برای ثبت و انتقال واقعیت از رویدادها و زندگی اجتماعی است. هر روز، عکاسان خبری در سراسر جهان با انگیزه‌هایی مختلف، از شناخت رویدادها تا روایت آنها از طریق تصاویر، به کار می‌پردازند.

وی گفت: عکس به عنوان شاهدی زنده از رویدادها، برای تاریخ ثبت می‌شوند و این تصاویر برای نسل‌های آینده، فرصتی برای درک بهتر اتفاقات گذشته فراهم می‌کنند.

روزنامه نگار و فعال رسانه ای افزود: عکس به سرعت و به صورت قابل توجهی اطلاعات را منتقل می‌کنند و این تصاویر می‌توانند پیشرفت های فوری در رویدادها و وضعیت‌های اجتماعی را به صورت چشمگیری نشان دهند. عکاسی، بیش از هر هنر دیگری با واقعیت، ارتباط تنگاتنگ دارد و زمانی که این رشته به ثبت مو به موی واقعیت می پردازد، به عنوان آیینه واقعیت از آن نام برده می شود.

ارتقای سطح سواد رسانه از ضروریات عصر کنونی ارتباطات است

ارتقای سطح سواد رسانه از ضروریات عصر کنونی ارتباطات است

ارتقای سطح سواد رسانه از ضروریات عصر کنونی ارتباطات است

ارتقای سطح سواد رسانه از ضروریات عصر کنونی ارتباطات است


نشست آموزشی «تجلی احساس در بیان عکاسانه»

نشست آموزشی «تجلی احساس در بیان عکاسانه» با دعوت از ناصر محمدی، عکاس زنجانی در مرکز اصحاب هنر و رسانه(ماهور) شهر اراک برگزار شد.

محمدی در این کارگاه گفت: احساس یکی از مؤلفه های مهم در تولید آثار هنری است. به جهت تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان و ارتباط مؤثر با بیننده در کنار مباحث مربوط به زیبایی شناسی عکس و نکات فنی توجه به جنبه‌های احساسی عکس لازم و ضروری است.

وی افزود: در اکثر اوقات عکاسان به فرم اهمیت بیشتری می دهند و از بیان احساس ناب غافل می‌شوند؛ با برگزاری این کارگاه در تبیین ارزش و اهمیت احساس در تولیدات هنری تأکید داریم.

کتاب های عکس «با عاشوراییان»، «تجلی گاه عبودیت» و «زنجان میزبان مهربان» از عناوین تالیفات عکاسی ناصر محمدی در حوزه عکس و عکاسی است.

ارتقای سطح سواد رسانه از ضروریات عصر کنونی ارتباطات است

ارتقای سطح سواد رسانه از ضروریات عصر کنونی ارتباطات است

ارتقای سطح سواد رسانه از ضروریات عصر کنونی ارتباطات است

گفتنی است، در پایان این دو کارگاه آموزشی به تمامی شرکت‌کنندگان گواهینامه معتبر از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اعطا شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 5 =