شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱

ویژه رابطین خدمات مرجع مجازی خراسان رضوی؛

جلسه آموزشی «خدمات مرجع مجازی و پایگاه‌های اطلاعاتی» برگزار شد

دومین جلسه آموزشی خدمات مرجع مجازی و پایگاه های اطلاعاتی در سال ۱۴۰۳ ویژه رابطین خدمات مرجع مجازی خراسان رضوی برگزار شد

دومین جلسه آموزشی «خدمات مرجع مجازی و پایگاه های اطلاعاتی» در سال ۱۴۰۳ با محوریت «سامانه نشریات دانشگاهی» ویژه رابطین خدمات مرجع مجازی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی، دومین جلسه آموزشی «خدمات مرجع مجازی و پایگاه های اطلاعاتی» در سال ۱۴۰۳ با محوریت «سامانه نشریات دانشگاهی» ویژه رابطین خدمات مرجع مجازی خراسان رضوی برگزار شد.

جلسه آموزشی «خدمات مرجع مجازی و پایگاه‌های اطلاعاتی» برگزار شد

در این جلسه فرزانه عامل، رابط مرجع مجازی خراسان رضوی با بیان اینکه سامانه نشریات دانشگاهی یکی از سامانه های معتبر در حوزه نشریات است، گفت: نشریات علمی و تخصصی یکی از مهمترین ابزار تولید و اشاعه علم، فناوری و دانش به ویژه در حوزه دانشگاه هستند که از طریق آنها یافته های حاصل از پژوهش و اندیشه های پژوهشگران و دانشمندان انتشار پیدا می کند.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۵۰ عنوان نشریه علمی در رشته­ های علوم انسانی، اجتماعی، کشاورزی، گیاهی، دامپزشکی، پایه و مهندسی در دانشگاه فردوسی مشهد منتشر می شود.

رابط مرجع مجازی خراسان رضوی با اشاره به مبحث ریزش کاذب، بازیافت ناخواسته (False drop)، اظهار کرد: یکی از چالش های بازیابی اطلاعات مسأله ای به نام «ریزش کاذب» است. ریزش کاذب به معنای بازیابی مدرک نامربوط است. به عبارت دیگر در هنگام جستجو اصطلاحات نمایه و درخواست کاربر با هم انطباق دارند در حالی که معانی آنها به علت هم نگاری یا ترکیب نادرست اصطلاحات با یکدیگر مرتبط نیستند و این چندمعنایی واژگان موجب ریزش کاذب می شود.

عامل تصریح کرد: استفاده از سامانه نشریات علمی دانشگاه ها به ما این امکان را می دهد تا کلیدواژه مورد نظر خود را در رشته مرتبط با آن، جست و جو کنیم.

وی خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید برای استفاده از سامانه نشریات دانشگاه های مختلف می بایست با پیشینه رشته های آن دانشگاه آشنایی کامل داشته باشید.

فرزانه عامل، رابط مرجع مجازی خراسان رضوی با اشاره به سامانه های مدیریت نشریات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به نشانی https://jm.um.ac.ir و نشر مجلات علمی دانشگاه تهران به نشانی https://journals.ut.ac.ir به ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه کار با این سامانه ها پرداخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 15 =