شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸

بر اساس تفاهم‌نامه معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛

ترویج فرهنگ کتابخوانی به عنوان حکم جایگزین حبس در یاسوج اجرا شد

مجازات جایگزین حبس در یاسوج

دادیار شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بویراحمد با صدور حکمی فرهنگی، رویکردی نوین در اصلاح و بازپروری معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، مجازات‌های جایگزین حبس چند سالی است که در میان انواع گوناگون مجازات ها جا باز کرده و در این نوع مجازات، متهم به مجازات های جایگزین زندان محکوم و از حبس وی جلوگیری می شود.

مجازات‌های جایگزین حبس برای جرایمی که فاقد شاکی خصوصی باشند، به ویژه جرایم نوجوانان، افراد فاقد سابقه کیفری، جرایم سبک یا غیرعمدی و جرایم دیگری که به صورت اتفاقی رخ داده و یا میزان خسارات وارده به شاکی بسیار اندک است قابلیت اعمال دارد. در این نوع احکام،  هدف‌های عدالت کیفری برآورده می شود، هزینه‌های معنوی و مادی کاهش می یابد، به اصلاح و بازپروری مجرم کمک شده و باعث جلوگیری از طردشدن مجرم از جامعه می‌شود.

از آنجایی که زندانی کردن متهم باعث تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی زیادی برای دولت، شخص متهم، خانواده و نیز اجتماع می‌شود، مجازات های فرهنگی از جمله کتابخوانی و خلاصه نویسی کتاب به عنوان جایگزینی برای این نوع جرایم در نظر گرفته شده است.

در شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، مهدی ایزدی، دادیار شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بویراحمد با صدور حکمی فرهنگی، رویکردی نوین در اصلاح و بازپروری معرفی کرده است. این حکم که فرهنگ کتابخوانی را به جای مجازات حبس ترویج می‌دهد، نشان‌دهنده تغییر نگرش در نظام قضایی و تلاش برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه است.

محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: این اقدام در پی تفاهم‌نامه‌ معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف صدور احکام فرهنگی جایگزین حبس، صورت گرفته است.

به گفته جبارنژاد، این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه شود و به عنوان یک رویکرد اصلاحی و پیشگیرانه عمل کند.

جبارنژاد افزود: کارکرد و اثربخشی احکام فرهنگی جایگزین حبس در حوزه کتاب و کتابخوانی به مراتب بهتر از تأدیب و حبس خواهد بود و بر اساس نوع احکام، محکومان را در مسیر آگاهی بخشی و مطالعه قرار می‌دهد که باعث کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

 این اقدام که نخستین حکم صادره در مرکز استان در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی به عنوان حکم جایگزین حبس است می‌تواند الگویی برای سایر شهرستان‌ها باشد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 8 =