شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲

به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه؛

نشست تحلیل و بررسی کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» برگزار شد

اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

نشست تحلیل و بررسی کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» با حضور سید مجتبی احمدی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، نشست تحلیل و بررسی کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» با حضور سید مجتبی احمدی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز چهارشنبه ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.

سید مجتبی احمدی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این نشست گفت: در زمان مطالعه یکی از زمینه های حواس پرتی این است که شخص برای جواب سوالات خود، در اینترنت جستجو می کند و همین جستجو در اینترنت باعث می شود نتوانیم به طور کامل مطلب را درک کنیم و پاسخ ما در حالت ناهشیار داده می شود. سوال اولی که در کتاب پرسیده می شود این است که آیا مغز منعطف است یا ثابت. تجربیات دوران کودکی باعث می شود یک سری تجربیات ناکارآمد در ذهن شکل گیرد که به آن طرحواره های ناکارآمد اولیه گفته می شود. ما در یادگیری های دوران کودکی، در ساختار مغز دستکاری هایی انجام می دهیم و سمت و سوی آن را مشخص می کنیم. نظریه آسیب پذیری زیستی مطرح می کند که ژنتیک، محیط و روان ما در اینکه ما به سمت مثبت یا منفی سوق داده شویم تاثیر گذار هستند و تا سنین بزرگسالی هر گونه یادگیری، تغییری را در مغز ایجاد می کند.

احمدی با اشاره به سوال دوم کتاب که آیا استفاده از ابزار باعث ضعیف شدن ما می شود، عنوان کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که ابزارها مانند ماشین حساب، اینترنت و ... باعث تحلیل مغز و کاهش عملکرد مغزی می شوند.

نشست تحلیل و بررسی کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» برگزار شد

رضا کریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان گفت: «اینترنت با مغز ما چه می کند؟» عنوان فرعی کتاب است و عنوان اصلی آن The Shallows (کم عمق ها) یا همان سطحی نگرها است. در کتاب کلمات عمق، تمرکز و توجه، خیلی تکرار می شود و نشان دهنده آن است که عمق درک و تمرکز ما کم می شود وقتی که از مطالعه کاغذی به سمت مطالعه دیجیتال می رویم.

کریمی افزود: چند اتفاق با مطالعه و جستجو در اینترنت می افتد که یکی از آنها تعامل پذیری است. در مطالعه کتاب، ما غرق در فضایی می شویم که نویسنده به وجود آورده ولی در تعامل پذیری که ویژگی مطالعه اینترنتی است، فعال‌تر هستیم و در بین صفحات حرکت می کنیم و باعث می شود که تمرکز از ما گرفته شود. در گذشته محدودیت دسترسی به اطلاعات باعث نادانی می شد ولی امروزه حجم زیاد اطلاعات و سنگینی آن که بر سر ما می ریزد باعث کم عمق شدن ما می شود که نیکلاس کار در کتاب خود بارها از کلمه کلیدی «بار شناختی» برای اشاره به این موضوع استفاده کرده است.

نشست تحلیل و بررسی کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» برگزار شد

در ادامه شیوا یاری دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی در خصوص نویسنده کتاب، نیکلاس کار، گفت: او یکی از نویسندگان مشهور آمریکایی‌ است که در حوزه علوم فناوری، تکنولوژی، فرهنگ و تجارت می‌نویسد و صاحب آثار مختلف در این حوزه است. نیکلاس کار، در کتابش با تکیه ‌بر دامنه وسیعی از مطالعات تاریخی و علمی سعی دارد تأثیرات شناختی اینترنت را بر ذهن انسان کند و کاو کند و پیامدهای فکری و فرهنگی آن را روشن سازد. کتاب «اینترنت با مغز ما چه می کند» در ۱۰ فصل نگارش شده است. این کتاب پس از انتشار سر و صدای فراوانی به پا کرد و موفق شد در سال ۲۰۱۱ نامزد جایزه پولیتزر شود.

نشست تحلیل و بررسی کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» برگزار شد

نشست تحلیل و بررسی کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» برگزار شد

نشست تحلیل و بررسی کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» برگزار شد

نشست تحلیل و بررسی کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» برگزار شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 3 =