سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶

در نشست «میراث امام(ره) در اخلاق سیاسی» مطرح شد؛

ارتقای فضائل اخلاقی در جامعه شایسته‌سالاری را افزایش می‌دهد

میراث امام در اخلاق سیاسی

نشست میراث امام در اخلاق سیاسی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، نشست میراث امام در اخلاق سیاسی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران؛ حجت‌الاسلام حمزه پیشقدم، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان؛ سیدضیاء هاشمی، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران؛ محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد؛ امیر رئوف، مدیرکل صدا و سیمای استان، اساتید حوزه و دانشگاه و برخی از مدیران‌کل دستگاه‌های فرهنگی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

ارتقای فضائل اخلاقی در جامعه شایسته‌سالاری را افزایش می‌دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در این نشست بیان کرد: در اندیشه انبیاء، حکما و اهل معرفت، سیاست، ابزاری برای تحکیم منابع معرفتی در جامعه بشری و ارتقای ارزش‌های انسانی است.

وی ادامه داد: قیام به قسط مهمترین ابزار برای تحقق اهداف والای انبیا و حکمای الهی است که تربیت انسان در صدر آن قرار دارد؛ بنابراین تار و پود جامعه را باید اخلاق تشکیل بدهد.

امام جمعه موقت تهران به بیان خاطره‌ای از امام راحل پرداخت و بیان کرد: بعد از ارتحال آیت الله بروجردی، بحث مرجعیت دین در قم و نجف اشرف اهمیت والایی داشت و شاگردان امام خمینی(ره) وی را از نظر علمی و فهم عمیق اجتماعی و سیاسی، قدرت مدیریت و رهبری نسبت به دیگران مقدم می‌دانستند اما حضرت امام با شاگردان خود جلسه‌ای می‌گذارند و دیگران را شایسته‌تر از خود عنوان می کنند.

ابوترابی با تأکید بر اینکه هدف آراستگی به فضائل برای تقرب به خدا است، عنوان کرد: قدرت و سیاست هرگز هدف نیست؛ اگر زمانی هدف شد همه چیز را زیر پا می‌گذارد.

ابوترابی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که فرمود: «حکومت نزد من از آب بینی بز بی‌ارزش‌تر است»، گفت: نگاه در اندیشه دینی نگاه متعالی است و امام خمینی(ره) با این تفکر و شخصیت در جایگاه رهبری برای تحول‌آفرینی قرار گرفتند.

وی رسیدن به کمال را هدف والا و مقدس تمام انبیا در طول تاریخ دانست و گفت: این راه بسیار سخت و پرچالش است؛ اما اگر انسان آگاه باشد و بر اساس اصول الهی و اخلاق حرکت کند، می‌تواند موفق باشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سردار سلیمانی در مواقع سخت جنگ ملتزم به اصول اخلاقی بود و با وجود آنکه در موقعیت‌های جنگی سخت قرار می‌گرفت، هیچ‌گاه اصول اخلاقی را از یاد نبرد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه شخصیت تربیت‌یافته مدرسه قرآن، متعهد به قواعد اخلاق است، افزود: یک انسان بافضیلت یک تصمیم بدون پشتوانه علمی اتخاذ نمی‌کند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه آراستگی به دانش و تبیین نظریه‌های علمی و شکل‌گیری یک جامعه مبتنی بر دانش کار سختی است، بیان کرد: نظریه‌پردازان علمی قوی داشتیم به همین دلیل در مدت کوتاهی قانون اساسی نوشته شد اما اجرای آن در جامعه کار بسیار سختی است.

وی تصریح کرد: نظام ارزش‌یابی مدیران باید در برنامه‌های دولت جا بگیرد. نمی‌توانیم تصور کنیم که قانونی که در تراز انقلاب شکل گرفت حتماً نمود آن در جامعه زود مشخص بشود؛ زیرا نیازمند نظام مدیریتی است.

ابوترابی با تأکید بر اینکه در مسابقه قدرت کسانی که انگیزه دنیوی دارند، هزینه‌های بیشتری پرداخت می‌کنند، گفت: باید مدیران برتر کشور هوشمند باشند تا راه برای افراد صالح هموار بشود که این امر نیاز به فکر و زمان دارد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید جامعه به تدریج به بلوغ برسد تا بتوانیم تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری خطاب به مدیران گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان معلم انقلاب در بحث اخلاق و کنترل تهدیدها و تبدیل به فرصت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

ارتقای فضائل اخلاقی در جامعه شایسته‌سالاری را افزایش می‌دهد

در ادامه نیز سیدضیاء هاشمی، عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه اهتمام، ابتکار و صبر برای ارتقای اخلاقی نیاز است، گفت: جامعه فاضله تمهیدات و ضررویاتی را می‌طلبد که بدون قدرت سیاسی و حکومت تحقق پیدا نمی‌کند.

هاشمی عنوان کرد: مبدأ و مقصد حکومت باید به اخلاق سیاسی گره خورده باشد، ساختارهای لازم و انسان‌های صالح نیاز است تا سیاست در دست قدرت‌طلبان نیفتد.

محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل گفت: در گذشته سیاست نمی‌توانست امری فردی باشد بلکه امری کاملاً اجتماعی بود. در منظر حکمای یونان و حکمای مسلمان سیاست و اخلاق دو روی یک سکه هستند و اخلاق سیاسی امری معنادار بود و این دو پیوندی ناگسستنی با هم داشتند؛ ولی به مرور زمان در دوران مدرن شاهد بریده شدن این پیوند هستیم به نحوی که ما در اخلاق سیاسی جا مانده‌ایم و این را در انتخابات نیز مشاهده می‌کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 11 =