دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان مطرح کرد؛

لزوم توجه به کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز به‌عنوان الگو در سطح کشور

احمد شعبانی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان

احمد شعبانی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان در بازدید از کتابخانه شهید دستغیب گفت: گستره خدماتی که این کتابخانه ارائه می‌دهد، بسیار توسعه پیدا کرده و در آینده مبحثی خواهد بود که در دیگر کتابخانه‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان فارس، احمد شعبانی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان در بازدید از کتابخانه شهید دستغیب شیراز عنوان کرد: کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب، که پیش از این موسوم به کتابخانه ملی فارس بود، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کتابخانه‌های مناطق جنوبی کشور است که در سال ۱۳۲۷ شمسی احداث شده و پیشینه و مجموعه قابل توجهی از منظر کیفی دارد.

وی گفت: کتابخانه شهید آیت الله دستغیب بهره‌مند از مجموعه نفیسی از نشریات از دوره مشروطه تا دوره معاصر و آغاز انقلاب اسلامی است. پس از انقلاب اسلامی به‌ویژه در بخش مطبوعات این کتابخانه تجدیدنظر شد و مجموعه بسیار نفیسی به کتابخانه اضافه شد.

این پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی تصریح کرد: این کتابخانه در بافت تاریخی شهر شیراز واقع شده، ولی از نظر فضا و ساختمان در شأن شهر شیراز نبود. لذا طرح بازسازی این کتابخانه با حمایت‌های دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تلاش‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس از سال ۱۳۹۶ آغاز و از سال ۱۳۹۸ اجرایی شد. اتمام بازسازی این کتابخانه و افتتاح و بازگشایی آن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ این نوید را داد که این کتابخانه دارای یک مجموعه بسیار حائزاهمیت (چیزی در حدود ۶۰ هزار نسخه) از نظر کتاب و امکانات مختلف در زمینه‌های فناوری، ارتباط با مخاطب، سالن‌های مطالعاتی و کودک و نوجوان است و کتابخانه‌ای است که می‌تواند به‌عنوان الگو در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

شعبانی عنوان کرد: به‌واقع این نمونه کتابخانه‌ها مانند کتابخانه شهید دستغیب شیراز، کتابخانه مرکزی همدان و کتابخانه مرکزی تبریز در طول دهه اخیر بازتابی از کوششی‌ هستند که کتابداران و مقامات فرهنگی و اجرایی نشان داده‌اند و واقعاً بازدید از این کتابخانه موجب خوشبختی من شد؛ چون دیدم گستره خدماتی که ارائه می‌دهد بسیار توسعه پیدا کرده و از فناوری بهره جسته و این مبحثی است که در آینده دیگر کتابخانه‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان افتتاح مجدد این کتابخانه را به شهروندان شیراز و استان فارس تبریک گفت و تصریح کرد: مطمئن هستم خدمات این کتابخانه می‌تواند به ارتقای جایگاه فرهنگ، علم و تحصیل فرزندان ما کمک کند.

لزوم توجه به کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز به‌عنوان الگو در سطح کشور

لزوم توجه به کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز به‌عنوان الگو در سطح کشور

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 7 =