جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها؛

آیت‌الله رئیسی مدیر تحول بود/ وجود سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

روز دوم همایش مدیران کتابخانه‌های عمومی استان‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها گفت: همچون رئیس جمهور شهیدمان در هر موقعیتی باشیم تا آخرین نفس در شبکه فرهنگی نظام به عنوان سربازان این عرصه فعالیت می‌کنیم و آنجا را محور عالم می‌دانیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دومین روز همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی؛ سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیران ستادی و استانی این نهاد فرهنگی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: در ابتدا از تلاش همه شما در امر احیا و گسترش نهضت کتابخوانی تشکر می‌کنم. بنده در خصوص اهمیت مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جلسات مختلف مفصل صحبت کرده‌ام و چنین شبکه وسیع، خلاق، خدمتگزار با ارائه خدمات متنوع برای همه ما مغتنم است.

وی افزود: شاید یکی از حسرت‌هایی که با خودم دارم این است که به واسطه کوتاه شدن عمر دولت نتوانستیم آن بخش انتهایی برخی از طرح‌های بزرگ عمرانی و آن برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف برای کتابداران عزیز پیش‌بینی کرده و در حال پیشروی بودیم، به تحقق کامل برسانیم.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: ما نتوانستیم کتابخانه مرکزی اراک را، که پیشرفت بسیار خوبی داشت، را به پایان برسانیم؛ چند جا مصاحبه کرده بودم که تا پایان دولت این پروژه و برخی پروژه‌های کتابخانه مرکزی دیگر را افتتاح خواهیم کرد که متأسفانه امکانپذیر نشد.

وی گفت: ما می‌بایست یک شبکه قوی، گسترده و کارآمد داشته باشیم و مهم این است که کار به اتمام برسد و این مجموعه‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد و مهم نیست که چه کسی آن را افتتاح کند.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: تلاش کردیم که موضوع کتابخانه سیار را حل کرده و مسیرش را هموار کنیم و بحث کتابخانه سیار را به عنوان مطالبه جدید هر شهرستان ایجاد کرده بودیم و نمایندگان و مسئولین استان تلاش‌های بسیاری برای ارتقای سطح فرهنگ حوزه خود داشتند.

وی افزود: از نگاه بنده پیگیری امورات توسط نمایندگان محترم مجلس، بر خلاف برخی از تحلیل‌های موجود که در واقع آن را مزاحم فعالیت‌های مدیریتی می‌دانند، مفید است. این قوت حکمرانی جمهوری اسلامی است که مردم در دورترین روستاها احساس می‌کنند می‌توانند یک نفر را به عنوان نماینده در بالاترین جایگاه تقنینی کشور بفرستند و آنها از این جایگاه برای نظارت بر کار مجریان استفاده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت در این سه سال در حوزه مجلس دچار چالش جدی نشدم با وجود اینکه همکاران من در دولت مرتب به صحن مجلس رفتند. نه اینکه ما با نمایندگان محترم از موضع انفعال برخورد کنیم، بلکه روابط محترمانه و در حدود وظایف قانونی داشتیم. اینکه نماینده در حوزه کاری و برای مجموعه‌اش خدماتی دریافت کند از نظر بنده ممدوح است و شما با همین نگاه این نوع مطالبات را پیگیری کنید.

وی ادامه داد: البته زیاده‌خواهی، صرف کردن این شبکه فرهنگی برای امیال سیاسی و مقاصد دیگر حتماً ممنوع است اما در یک چارچوب روشن، هدفمند و قانونمند مشکلی نیست.

اسماعیلی گفت: از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، که از مدیران بسیار خوب و ارشد فرهنگی کشور بوده‌اند، هستند و ان‌شاءالله خواهند بود تشکر می‌کنم. ایشان در امر کار اجرایی مثمر ثمر بسیار مداومت دارند.

وی افزود: در این دوره گفتیم که بایستی کار را در وسط میدان جلو برد. اینکه کسی بنشیند صبح تا شب در مورد عالم و آدم گفتگو و نقد کند و به امورات مردم نرسد، این بر خلاف مأموریت واگذار شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی گفت: در ارزیابی‌هایی که از مجموعه وزراتخانه انجام شده، فارغ از مسائل شخصی، در حوزه کتاب و کتابخانه و دیگر حوزه‌های فرهنگی، تقریباً به بیش از برنامه‌های اعلامی‌مان دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: همگی تا ثانیه آخر مسئولیت‌مان باید کار کنیم. ما در یک نظام امت و امامت مشغول هستیم، هر ثانیه‌ای که بتوانیم کار کنیم مغتنم است. این فرصتی که خداوند به قلم ما، به بیان ما، به کارهای اجرایی ما داده، اگر استفاده نکنیم همه بعدها محل حسرت و غصه است.

اسماعیلی گفت: به عنوان یک شبکه فرهنگی از افسران و سربازان و پیاده نظام این نظام الهی تا لحظه‌ای که نفس داریم کار می‌کنیم در هر موقعیت آنجا را محور عالم فرض کرده و برایش برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی گفت: بنده هم که در این جایگاه قرار گرفتم به واسطه لطف و اعتماد و مؤانست و فهم عمیق مشترک گفتمانی با رئیس جمهور شهید بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بنده سال‌های سال از نزدیک با ایشان کار کرده بودم. در این ۳ سال هیچ وقت موردی پیش نیامد که ایشان از فضای کاری مجموعه ما گله کنند در حالی که ایشان نسبت به همکارانشان بسیار سختگیر و بسیار محاسبه‌گر بودند. آیت الله رئیسی حافظه‌ای قوی داشتند و به خاطر اشرافی که داشتند، کاری را بدون نتیجه‌گیری رها نمی‌کردند.

وی افزود: کارهای بی‌نظیری با حمایت رئیس جمهور شهید در این دوره اجرایی شد و ایشان در جلسه‌ای فرمودند که در ۴۵ سال گذشته چنین وضعیتی را در حوزه فرهنگ نداشتیم، کارهایی که همکاران در این حوزه انجام دادند نظیر نداشته است. این شهادتی که ایشان دادند برای دنیا و آخرت من کفایت می‌کند و از اظهار خرسندی و رضایتمندی ایشان افتخار می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: رئیس جمهور شهید ما، مظهر اخلاق و مظهر حسن خلق بود و در عین حال بسیار کارآمد. بعضی می‌خواهند آقای رئیس جمهور را در حد یک معلم اخلاق و آدم خیلی پرکار و پاک تقلیل دهند؛ در حالی که ایشان بسیار کارآمد، باکفایت و مدیر تحول بود. وضعیت قوه قضائیه، آستان قدس رضوی و دولت قبل و بعد از حضور ایشان قابل مقایسه نیست.

وی گفت: روزهای اول دولت بیش از ۵۰۰ نفر از هموطنانمان بر اثر کرونا فوت می‌شدند و با پیگیری و تلاش شهید رئیسی عدد فوتی‌های کرونا صفر شد در حالی که در دولت‌های غربی هنوز سه رقمی بود. آنقدر در حوزه واکسن کشور ارتقا پیدا کرد که شروع به صادرات واکسن به کشورهای مختلف کرد.

اسماعیلی افزود: این جمله که آقا فرمودند «دلم برای رئیسی سوخت» بسیار تلخ است. اینهایی که حرف می‌زنند و بیانیه می‌دهند حاضر نشدند در دوره حیات ایشان کلمه‌ای درباره خدمات دولت صحبت کنند.

وی گفت: برخی سقوط بالگرد رئیس جمهور را به معنای پایان گفتمان آقای رئیسی می‌دانند و برخی‌ها حسادت و کینه‌ورزی می‌کنند و دنبال بازی‌های رسانه‌ای‌ هستند. من به آنها می‌گویم که حق دارید عصبانی باشید ولی بدانید راه گفتمان عزتمندی که رئیسی بزرگ برای ما به وجود آورد و ایجاد کرد مسدودشدنی نیست و این مسیر باقوت ادامه پیدا خواهد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گفتمان قدرتمندی که آیت الله شهید ما مطابق با گفتمان عزتمند امامین انقلاب پایه‌گذاری کرد تداوم دارد و این خاصیت یک نهضت الهی است که رویش‌های جدید داشته باشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور شهید ما وقتی در سال ۱۳۹۷ کارش را آغاز کرد که در همه نظرسنجی‌ها میزان سرمایه اجتماعی به شدت افت کرده بود. ایشان دستگاه قضایی را وقتی تحویل گرفت که میزان امیدواری مردم به کارآمدی آن مجموعه بسیار ضعیف بود و وقتی که این مسئولیت را تحویل داد به بالای ۷۵ درصد رسیده بود و اینها بایستی ثبت شود، خدمات رئیس جمهور شهید را باید با زبان فرهنگ و هنر برای امروز و فردای کشور عزیزمان نشر دهیم.

وی خطاب به مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها گفت: من از همه شما خوبان گرامی تقدیر و تشکر می‌کنم و از مجموعه‌هایی هستید که در سفرهای استانی به آنها افتخار می‌کردم.

اسماعیلی در پایان گفت: در آخرین سفری به استان فارس، آقای استاندار به من گفت که مدیرکل محترم کتابخانه‌های عمومی خودش هم کارهای اجرایی و ساختمانی را انجام می‌داد تا کتابخانه شهید دستغیب آماده بهره‌برداری شود. این روحیه را در یکایک شما خواهران و برادران مشاهده کرده‌ام. حقیقتاً یک سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در وجود یکایک شما وجود دارد و باید تلاش کنیم این تجربیات گران‌بها را در شبکه‌های به‌هم‌پیوسته ارتقا و گسترش بدهیم و این کار به یاری خدا در مجموعه‌هایی که با نام شهید عالی مقام جمهور راه‌اندازی می‌شود تداوم پیدا خواهد کرد و این سلوک، سیره، روش و منش به عنوان حکمرانی انقلاب اسلامی ارتقاء پیدا خواهد کرد.

گفتنی است، پیش از سخنان وزیر فرهنگ، مدیران‌کل برخی استان‌ها به بیان مطالبشان پرداختند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 3 =