چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸

در نشست روایتگری جمعی از نویسندگان از دیدار با رئیس جمهور شهید مطرح شد؛

از مراسم استقبال از رئیس جمهور در حرم حضرت معصومه(س) تا نماز جماعت ضیافت افطار شهید جمهور

نشست روایتگری نویسندگان شهدای خدمت مرکزی قم

همزمان با اربعین شهدای خدمت، نشست روایتگری جمعی از نویسندگان از دیدار با رئیس جمهور شهید، آیت الله سیدابراهیم رئیسی با حضور اعضای کتابخانه مرکزی قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، به مناسبت چهلمین روز از شهادت رئیس جمهور شهید، آیت الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانش، نشست روایتگری جمعی از نویسندگان از دیدار با رئیس جمهور شهید با عنوان «روایت حضور» با حضور احمد علوی، شاعر؛ علیرضا سبحانی نسب، نویسنده و مدیر انتشارات جمال؛ علی باباجانی و حجت الاسلام محمد مهاجرانی، نویسنده؛ مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از اعضای کتابخانه مرکزی قم در سالن جلسات کتابخانه مرکزی قم برگزار شد.

از مراسم استقبال از رئیس جمهور در حرم حضرت معصومه(س) تا نماز جماعت ضیافت افطار شهید جمهور

شهید رئیسی شخصیتی خاکی داشتند

در ابتدای این نشست، علی باباجانی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان گفت: ما آدم ها در طول زندگی ذوق زدگی ­هایی را تجربه می­ کنیم که اگر سال­ ها هم از آن بگذرد، فراموش نمی­ کنیم. یکی از این ذوق زدگی ها دیدار یک شخصیت مهم است. در طول زندگی ۳ رئیس جمهور دیدم؛ از یکی امضا گرفتم. یکی محافظ هایش هلم داد و یکی در ماه رمضان برای ضیافت افطار دعوتم کرد. برای من دعوت این شخصیت خیلی مهم بود، با ذوق رفتم و خیلی خوشحال شدم. ایشان شخصیتی خاکی داشتند همانطور که من با دیدن ایشان ذوق زده شدم ایشان هم با دیدن همه آدم­ ها بدون در نظر گرفتن مقام و رتبه و جایگاه اجتماعی فرد ذوق زده می­ شدند. این دیدگاه شوق دیدار انسان برای من جالب بود. انگار خود دیگری را می ­دیدم.

وی در ادامه افزود: به ­هنگام خبر شهادت ایشان بنده برای اختتامیه­ کنگره شعر رضوی در مشهد حضور داشتم؛ می ­توانم بگویم روز آخر جشنواره شعر رضوی، سوگواره شعر خادم الرضا شد.

باباجانی همچنین در ادامه این نشست، شعری را که در سوگ شهدای خدمت سروده بود قرائت کرد.

به لکنت افتاده این زبانم

 برای اینکه نمی­ توانم

 بگویم از تو

 تو ای بهارم

که ریشه کردی

در عمق جانم

 تو، خادم افتخاری دل

تویی که با غصه آشنایی

درون قلب تو جا گرفته

 نشانه­ی خادم­الرضائی

مگر که در خلوت رضائی

 تو، نغمه ­ی ارجعی شنیدی

که در مسیر سلام و خدمت

درون خون خدا تپیدی

 به شوق دیدار روی مردم

تو رفتی اما، جهان خزان شد

 نیامدی سوی ای همه دل

مسیر برگشتت آسمان شد

از مراسم استقبال از رئیس جمهور در حرم حضرت معصومه(س) تا نماز جماعت ضیافت افطار شهید جمهور

دیدار با شهید رئیسی، صمیمیت دیدار با رهبری را داشت

حجت الاسلام محمد مهاجرانی، نویسنده کودک و نوجوان نیز در این نشست گفت: حاکمان، زمام­داران و کارگزاران اختیاراتی دارند و هنرمندان پایگاه اجتماعی قوی دارند. هر چقدر بین این دو پیوندی صمیمی و پایدار باشد، هم به نفع این دو دسته است؛ هم به نفع کسانی که در این جامعه زندگی می ­کنند.

وی افزود: این از افتخارات ما است که هنرمندان در یک دیدار صمیمی با ریاست جمهور حرف ­های خودشان را می­ زنند. بنده در دیداری که با شهید رئیسی داشتم همان صفا و صمیمیتی که در دیدار با رهبری داشتم را احساس کردم.

نویسنده کتاب «نادانی دشمن ماست» در ادامه به بیان خاطره ای از دیدار با رئیس جمهور شهید پرداخت و گفت: پس از اینکه صحبت ­های اقشار مختلف به پایان رسید موقع برنامه نماز جماعت شد. چند تن از هنرمندان اصرار کردند بنده امام جماعت شوم اما قبول نکردم و گفتم خود آیت الله رئیسی تشریف بیاورند و امام جماعت شوند که محافظین ایشان گفتند، ایشان رسم و عادتش بر این است که هر جا بروند و روحانی در جمع باشد، قطع نظر از سن و سواد ایشان مأموم می ­شوند و آن روحانی امام جماعت.

وی ادامه داد: وقتی شهید رئیسی از انتهای مجلس آمدند و به صفوف نمازگزاران ملحق شدند از من خواستند که برای اقامه نماز جماعت بایستم اما من قبول نکردم و توجیه شرعی آوردم که امام جماعت بهتر است که نمازش کامل باشد چون بنده نمازم شکسته ­است؛ من به نماز نمی ایستم؛ اما ایشان بسیار هوشمندانه و زیرکانه گفتند مغرب که شکسته نیست مغرب را بخوانید عشاء را یک کاری می­ کنیم. دیدم حرفشان منطقی است. نماز را خواندم برای نماز عشاء خواستم بلند شوم و توضیح دهم که چه باید کرد که در یک لحظه نگاهم افتاد به چهره زیبا و صمیمی آیت الله رئیسی و حرفی که می خواستم بزنم از ذهنم پرید و از ایشان خواهش کردم که جا به جا شویم. ایشان لبخندی صمیمانه زدند و جا به جا شدیم.

مهاجرانی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه کسی که در این جایگاه و رتبه باشد و از جهات سواد و اخلاق و تجربه و علم و سن از آدم بالاتر باشد در عین حال اوج تواضع و صمیمیت را از خودش نشان دهد، این متفاوت است.

شکیبایی در شنیدن و پاسخگویی از ویژگی های شهید رئیسی بود

حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب، نویسنده و مدیر انتشارات جمال نیز در این نشست گفت: من چندین بار با شهید رئیسی ملاقات داشتم ایشان وقتی در جمع می­ آمدند خودشان دست می­ دادند. دستت را به آرامی فشار می ­دادند. تو اگر نمی ­خواستی هم می­ رفتی در آغوشش و این حس را به شما منتقل می­ کرد که فردی قابل دسترس است. می ­توانی با او گفت­­گو و شوخی کنی. به گرمی با شما برخورد می­ کرد.

وی افزود: صبوری در شنیدن را در ایشان می ­دیدم. شاید یک حرف را صد بار از اشخاص مختلف می ­شنید ولی هر بار جوری می­ نشست و گوش می ­داد که انگار برای بار اول است.

سبحانی نسب همچنین اظهار داشت: در پاسخگویی نیز شکیبا بود. متواضع بود. هیچ فاصله ­ای احساس نمی­ کردی. انگار با برادر خودت صحبت می­ کردی. ساده و مهربان و با آغوش باز با شما برخورد می­ کرد. امیدوارم یادشان همیشه در دل ما زنده باشد و ما خلق و خوی معنوی ایشان را الگوی خودمان قرار دهیم.

در این نشست همچنین احمد علوی نیز ضمن بیان خاطراتی از شهید رئیسی گفت: در جلسه ­ای خدمت ایشان بودیم و وقتی من شعر خود را تقدیمشان کردم، ایشان فرمودند شهیدم کردی. 

تو را که با صفایی می‌ شناسند

شهیدان خدایی می‌ شناسند

تو را در جاده‌ ی خدمت به مردم

بهشتی و رجایی می‌ شناسند

گفتنی است، پخش کلیپ دلنوشته ­های اعضای کتابخانه برای ادای احترام به شهید جمهور و دکلمه­ خوانی غزل خلج، یکی از اعضای فعال کتابخانه از دیگر برنامه­ های این نشست بود. همچنین در پایان این نشست، با حضور مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان از نویسندگان حاضر در نشست تقدیر شد.

از مراسم استقبال از رئیس جمهور در حرم حضرت معصومه(س) تا نماز جماعت ضیافت افطار شهید جمهور

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 5 =