پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

لازمه توسعه فرهنگی تلفیق بین نسل‌ها است

اولین همایش بزرگ «جهان دیدگان» ویژه معرفی خدمات کتابخانه های عمومی به سالمندان در آذربایجان شرقی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی در اولین همایش بزرگ «جهان دیدگان» ویژه معرفی خدمات کتابخانه های عمومی به سالمندان در استان گفت: لازمه توسعه فرهنگی، تلفیق بین نسل‌ها است و باید به این مورد توجه بیشتری داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی، اولین همایش «جهان دیدگان» در راستای عملیاتی کردن طرح «کتابخانه، خانه دوم سالمندان» و تبیین خدمات کتابخانه های عمومی برای این قشر، با حضور اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، نمایندگان کانون های بازنشستگی استان و جمعی از اقشار مختلف سالمندان در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبربز برگزار شد.

اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این همایش با بیان اینکه سالمند یعنی فرد جهان دیده و باتجربه، گفت: سن یک عدد است، باید روحیه ما شاد باشد و از لحظه به لحظه زندگی خود استفاده کنیم؛ بزرگترین آسیبی که همه درگیر آن هستیم این بوده که به دنبال هدف هستیم و از طول مسیر استفاده نمی‌کنیم.

بابایی افزود: از جوانان درخواست می‌کنم سعی کنند از لحظات زندگی خود استفاده کنند و به این فکر نباشند که فردا حال ما از این بهتر خواهد بود؛ امروز حال خود را بهتر کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی امروز می‌توانیم مفید باشیم و به مردم خدمت کنیم پس نباید به فکر فرداها بود، گفت: با حضور در کتابخانه‌های عمومی طرح‌های مختلفی برای آشنایی بیشتر مردم با کتابخانه ارائه کردیم؛ اولین طرح کودک کتابخوان بود. در کشورهای دیگر به محض تولد کودک کارت عضویت داده می‌شود ما هم به سراغ مرکز بهداشت رفتیم و زمانی که در شش سالگی واکسن زده می‌شود کارت دعوتی می‌دهیم تا کودکان با خانواده‌های خود عضو کتابخانه شوند.

بابایی با تأکید بر اینکه طی یک سال گذشته ۱۴ هزار کودک عضو کتابخانه شدند، افزود: طرح دوم در مدارس بود که در هر شیفت مدارس، رابط بین مدارس و کتابخانه ایجاد شد تا کتاب‌های تازه را برای دانش آموزان معرفی کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح بعدی خانواده کتابخوان بود که پدر و مادر و کودکی که بیشترین کتاب را در یک سال گذشته امانت گرفته‌اند، معرفی می‌شوند.

بابایی ادامه داد: طرح بعدی اداره کل کتابخانه های عمومی استان طرح جهاندیدگان است تا کتابخانه، خانه دوم سالمندان باشد، ۱۵۰ کتابخانه در استان داریم که بعد از مساجد و مدارس بزرگترین شبکه فرهنگی کشور هستیم و قصد داریم اوقات فراغت سالمندان را از این روش پر کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی اذعان داشت: افراد سالمند الگویی برای کودکان هستند. اگر کتابخوان باشند در نسل آینده هم تأثیرگذار خواهد بود، اما اگر صرفاً به ظواهر دقت کنیم نسل آینده هم اینگونه تربیت می‌شود و به نظر من جهاندیدگان آینده سازان کشور هستند.

وی گفت: پویشی راه‌اندازی کردیم که در تمام کتابخانه‌ها از سالمندان هر شهر دعوت کنیم تا به صورت رایگان عضو شوند و محلی مجزا برای آنها در کتابخانه اختصاص می‌دهیم. برای توسعه باید به مسائل فرهنگی توجه بیشتری داشته و تلفیق بین نسل‌ها رخ دهد و تجربیات گذشته و کارآمد فعلی را به نسل آینده منتقل کنیم و این اتفاق از کتابخانه‌ها شروع می شود.

اسد بابایی در این نشست با تأکید بر اینکه جمعیت کشور به‌ سمت سالخوردگی پیش می‌رود، گفت: همه سازمان ها و نهادها باید برای ارائه خدمات مطلوب به این قشر محترم برنامه ریزی کنند تا کتابخانه ها به عنوان پایگاه های اجتماعی و فرهنگی که بیشترین گستردگی جغرافیایی را بین مراکز فرهنگی در سطح استان دارند، پیشتاز باشند.

لازمه توسعه فرهنگی تلفیق بین نسل‌ها است

لازمه توسعه فرهنگی تلفیق بین نسل‌ها است

لازمه توسعه فرهنگی تلفیق بین نسل‌ها است

لازمه توسعه فرهنگی تلفیق بین نسل‌ها است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 1 =