به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان ، کارگاه آموزشی «خوانش متون برای اعضای نونگاه و نوجوان و دانش آموزان» با اجرای اعظم رنجبر جهرمی، نویسنده و فعال ادبیات کودک و نوجوان به عنوان دومین کارگاه از برنامه «قصه های شیرین» در شیراز برگزار شد.
اعظم رنجبر جهرمی در این کارگاه آموزشی گفت: برای خوانش متون در انتخاب حکایت دو نکته، معنای لغات دشوار و دیگری درک مفهوم حکایت، مهم است. معنی صحیح کلمه و تلفظ صحیح آن در خواندن متن نیز بسیار مهم است و فهم معنای لغات دشوار به ما کمک میکند بتوانیم مفهوم درست حکایت را متوجه شویم.
مدرس این دوره در ادامه به عوامل مؤثر در زیباخوانی یک حکایت پرداخت و گفت: در مرحله اول برای فهمیدن نقاط ضعف خوانش، باید صدای خود را ضبط کنیم تا با هر بار گوش کردن بتوانیم اشکالات بیانی خود را متوجه شویم و با تکرار و تمرین میتوانیم صدای خود را تقویت کنیم.
وی گفت: پایه و اساس داشتن فن صدای خوب، تنفس عمیق دیافراگمی است؛ همچنین استفاده از تکنیک شمع و فاصلهدهی کمک میکند حجم ریه شما افزایش پیدا کند؛ تا صدای خوبی داشته باشید. دومین تمرین، تمرین لحن است. ما باید تمام حسها مانند خشم، خوشحالی، غم را بتوانیم در لحن کلاممان به کار ببریم. در خواندن حکایات، باید اول حسوحال شخصیتهای حکایت را درک کنیم و بعد آن را با لحن خودمان بگوییم.
جهرمی افزود: سه مورد در لحن ما بسیار تأثیرگذار است. اولین مورد مکث و سکوت بهموقع است. دومین مورد، بُرد یا حجم صدا است؛ بلند و آهسته صحبت کردن میتواند روی لحن ما اثر بگذارد و ما باید با تمرین، لحن مناسب خود را پیدا کنیم. تمرین این مورد برای کسانی که آهسته صحبت میکنند، بلندخوانی یک کتاب بهصورت مستمر است و میتواند در بلندمدت حجم صدا را تقویت کند. سومین مورد، سرعت مناسب صدا است. برای کنترل سرعت صدای کسانی که تندتند صحبت میکنند، راه حل مشددخوانی است.
گفتنی است، در ادامه این کارگاه آموزشی، حکایت ۹ باب سوم در فضیلت قناعت طبق قوانین آموزش داده شد؛ معنی کلمات دشوار حکایت برای اعضا خوانده شد و چند عضو داوطلبانه از روی حکایت خواندند و نکات متن به آنها گفته شد.
ارسال نظر