یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

هم‌زمان با دهه دوم ماه محرم؛

کتاب پژوهشی «انوار بازنوشته» در کتابخانه مرکزی استان خوزستان معرفی شد

معرفی کتاب در کتابخانه مرکزی خوزستان

نشست معرفی و بررسی کتاب پژوهشی «انوار بازنوشته» همزمان با دهه دوم ماه محرم در کتابخانه مرکزی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان، نشست معرفی و بررسی کتاب پژوهشی «انوار بازنوشته» با موضوع بررسی روایت های مکتوب عاشورا، با حضور حامد صافی، پژوهشگر و نویسنده کتاب و علیرضا شکرریز، شاعر آیینی و دبیر محفل ادبی شعر سپید در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

حامد صافی، نویسنده کتاب، در تشریح چگونگی نگارش این کتاب عاشورایی اظهار کرد: «انوار بازنوشته» برررسی انتقادی روایت های مکتوب عاشورا است که از نخستین روایت های این واقعه تا روایت های آغاز قرن هفتم هجری را شامل می‌شود.

وی افزود: در این کتاب با تکیه بر نظریه فزون متنیت، روایت هایی که ارتباط متنی و خویشاوندی باهم دارند، مورد برررسی تحلیلی و انتقادی قرار گرفته است.

صافی با بیان اینکه بر اساس نظریه فزون متنیت، هیچ متنی آفریده نمی‌شود مگر آن‌که با متون پیش از خود ارتباط داشته باشد، افزود: بر این اساس متنی که از نظر زمان آفرینش مقدم باشد؛ پیش متن و متنی که از نظر آفرینش متأخر باشد، بیش متن نامیده می شود. در فرایند تبدیل پیش متن به بیش متن تغییراتی اتفاق می افتد که به آن گشتار گفته می شود.

وی با بیان این‌که ما در کتاب «انوار بازنوشته» به همه روایت های مکتوبی که در بازه زمانی آغاز تا قرن هفتم است نپرداختیم، گفت: در این کتاب فقط متونی بررسی شده که با هم ارتباط خویشاوندی و فزون متنی داشته اند.

لازم به ذکر است کتاب «انوار بازنوشته»، از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و نامزد دریافت جایزه ادبی قلم زرین است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 7 =