پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴

دبیرکل نهاد در اختتامیه مدرسه تابستانی «طراحی خدمات برای کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی»؛

با اعتقاد به ظرفیت و اثرگذاری کتابخانه‌های عمومی و کتابداران برای معرفی هر چه بهتر آن تلاش می‌کنیم

امیدوارم تغییر رفتار حرفه‌ای شرکت‌کنندگان این دوره در محدوده خدمت آشکار باشد

مهدی رمضانی در آیین اختتامیه مدرسه تابستانی: بنده به ظرفیت کتابخانه‌های عمومی و کتابداران این مجموعه اعتقاد دارم؛ افرادی دلسوز که برای انجام درست وظایف خود، تلاش می‌کنند. این ظرفیت ارزشمندی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آیین اختتامیه مدرسه تابستانی «طراحی خدمات برای کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی»، ۱۸ مرداد ماه با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به میزبانی استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن گرامیداشت تمامی شهدای ایران‌زمین و به‌ویژه شهدای خدمت، آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، گفت: در چند ماه اخیر و پس از شهادت جناب آقای رئیسی، فضای کاری فشرده‌ای در نهاد داشتیم و گواهی می‌دهم در این مدت هیچ نکته کاری در فرآیند اداری و اجرایی نهاد به تعویق نیفتاد. تلاش ما این بود که فضای کار در نهاد به درستی و دقت پیش رود.

وی تصریح کرد: نهاد اساساً دستگاهی خدمت‌رسان است. شاید چند سال پیش حوزه کسب‌وکار، دورترین موضوع به حوزه کتابخانه عمومی محسوب می‌شد؛ اما امروز در اختتامیه دوره‌ای گرد هم آمده‌ایم که خروجی آن تعریف خدمت مبتنی بر کسب‌وکار در کتابخانه عمومی خواهد بود؛ این موضوع به خودی خود گامی رو به جلو است و باید در جهت تقویت و حفظ آن تلاش کنیم.

رمضانی خطاب به شرکت‌کنندگان مدرسه تابستانی «طراحی خدمات برای کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی»، گفت: تمامی شما شرکت‌کنندگان برای گذراندن این دوره آموزشی مراحلی را طی کردید؛ در این مسیر حتماً انگیزه و سواد لازم را داشته‌اید که موفق به تبدیل آن به ایده اجرایی و حضور در این دوره آموزشی شده است. بحمدالله با گذراندن این دوره به نقطه‌ای رسیده‌اید که می‌توانید به مولدی در این حوزه تبدیل شوید و آموخته‌های خود را نشر و گسترش دهید. در حوزه علم‌آموزی، ابتدا باید نیاز احساس شود تا فرد به دنبال دانش برود؛ سپس فهم درست موضوع اتفاق می‌افتد و پس از درونی شدن، قابل نشر خواهد بود؛ کسی که دانشی دارد، نباید در نشر آن بخل بورزد؛ باید توان تبیین موضوع را داشته باشیم و برای نشر آن فعالانه تلاش کنیم. لذا خواهش بنده این است که پس از این برای نشر آموخته‌های خود در این مدرسه، تلاش کنید.

وی ادامه داد: شما که صاحب علم شدید و برای این موضوع هزینه کردید، باید با افرادی که این فضا را درک نکردند، تفاوت داشته باشید. لذا انتظار بنده از شما این است که رفتار حرفه‌ای شما پس از حضور در این مدرسه، تغییر کند و تأثیر این تغییر در محیط کار و محدوده خدمتی شما آشکار باشد. توجه ما به حوزه آموزش، توجهی عملی است. ما به آموزش معتقد هستیم و آن را اولویت خود می‌دانیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: باید بین پژوهش و ساحت اجرا رابطه‌ای معنادار و عملی وجود داشته باشد. اگر در زمینه‌ای استانداردی موجود است، باید قابل اجرا باشد؛ اگر پژوهشی انجام می‌شود، باید قابلیت بهره‌برداری داشته باشد؛ آموزش باید عملی، عینی و نافع باشد. یکی از مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند «ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» بود. تلاش ما این بود که این سند متفاوت از سایر اسناد مصوب باشد؛ یک سند واقعی و قابل ارزیابی باشد و ما به ازای عینی پیدا کند. در سند ملی خواندن تأکید کرده‌ایم که اختلال خواندن در مدارس باید مانند اختلال بینایی و شنوایی سنجیده شود؛ باید زنگ مطالعه در برنامه مدارس جای گیرد.

امیدوارم تغییر رفتار حرفه‌ای شرکت‌کنندگان این دوره در محدوده خدمت آشکار باشد

وی با اشاره به پیمایش انجام شده با موضوع «عادت‌های خواندن ایرانیان» با همکاری نهاد و دانشگاه تهران، گفت: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، وضعیت مردم ما در مراجعه به کتاب وخیم نیست اما اشکالات رفتاری قابل اصلاح داریم.

دبیرکل نهاد، اظهار داشت: در نهاد چند اولویت اساسی در زمینه‌های اداری، کتابخانه‌ای، کاربران و کتابداران داریم که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ عمده آنها به نتیجه برسد تا تحولی در حوزه کتابخانه‌های عمومی اتفاق بیفتد. یکی از این موارد، سکوی جامع کتابخانه‌های عمومی است که از آن محروم بوده‌ایم. مکانیزه شدن، از دیگر اولویت‌های ما در نهاد است؛ این موضوع با یکپارچه‌سازی نرم‌افزارهای داخلی نهاد در حال پیگیری است. مجموعه این اتفاقات ساختار سازمان ما را متحول و آن را به سازمانی پیشرو تبدیل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: معرفی و شناساندن نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از اولویت‌های بنده بود که معتقدم باید استمرار داشته باشد. قاطعانه می‌گویم میزان شناخت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی قابل مقایسه با پیش از دولت سیزدهم نیست. اگر شما را نشناسند و از اثرگذاری کتابخانه عمومی بی‌اطلاع باشند، نمی‌توانید جایگاه خود را تثبیت کنید. باید برای شناخته شدن بیشتر نهاد تلاش کنیم و برگزاری این دوره آموزشی و طراحی و تعریف خدمات جدید، گامی در این راستا بوده است.

رمضانی همچنین با اشاره به رویداد «مربی شو»، بیان کرد: این رویداد نیز به تبدیل ظرفیت کتابداران به مولدان حوزه تربیتی در حوزه تخصصی خود پرداخت. به اعتقاد من ظرفیت نهاد به قدری است که می‌تواند دستگاهی درآمدزا باشد و مسائل خود را حل کند.

وی از همکاران نهاد در معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی برای تدارک مدرسه تابستانی و رویداد «مربی شو» و نیز میزبانی خوب اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل قدردانی کرد و گفت: بنده به ظرفیت کتابخانه‌های عمومی و کتابداران این مجموعه اعتقاد دارم؛ افرادی دلسوز که برای انجام درست وظایف خود، تلاش می‌کنند. این ظرفیت ارزشمندی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 0 =