شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی؛

باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر فرصتی مغتنم برای حکمرانی فرهنگی خواهد بود

باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر فرصتی مغتنم برای حکمرانی فرهنگی خواهد بود

محمدمهدی اسماعیلی در جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای وابسته، مجموعه مهمی از مخاطبین را از طریق کتابخانه‌های عمومی، سینما، موسیقی، تئاتر، نمایشگاه‌های کتاب و... در دسترس دارند که می‌تواند باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر با بیش از ۱۰ میلیون نفر عضو را تشکیل دهد که قطعاً فرصتی مغتنم برای حکمرانی فرهنگی جمهوری اسلامی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پنجاه و نهمین جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی، شنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای حقیقی محسن پرویز، یاسر احمدوند، فاطمه عزیزآبادی فراهانی، عصمت مؤمنی و مهدی رمضانی عضو و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور و شورای عالی استانها و مدیران نهاد در سالن جلسات دفتر وزیر برگزار شد.

باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر فرصت مغتنمی برای حکمرانی فرهنگی خواهد بود

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تسلیت فرارسیدن ایام ماه صفر، پس از ارائه گزارشی از اجرای مصوبات جلسه پیشین، در خصوص روند تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در دولت سیزدهم، اظهار داشت: از طریق منابع داخلی و پیگیری‌های استانی ۱۹ پروژه را از شهادت آیت‌الله رئیسی تا امروز تکمیل و به بهره‌برداری رساندیم و تا پایان تابستان نیز تعدادی دیگر از این پروژه‌ها آماده افتتاح خواهد بود. این پروژه‌ها طیف متنوعی از درجه کتابخانه، از استاندارد تا روستایی، و نوع پروژه، از افتتاح، بازطراحی و بازگشایی، را دربرمی‌گیرد. بعضی از این پروژه‌ها عمری بیش از ۱۰ سال داشتند که با اختصاص اعتبارات سفر رئیس‌جمهور شهید تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر فرصت مغتنمی برای حکمرانی فرهنگی خواهد بود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت فرارسیدن ایام ماه صفر اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای وابسته، مجموعه مهمی از مخاطبین را در اختیار دارند. در واقع عدد قابل توجهی از مخاطبین از طریق کتابخانه‌های عمومی، سامانه‌های بلیت‌فروشی سینما، موسیقی و تئاتر، کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد، نمایشگاه‌های کتاب و... در دسترس هستند که می‌توانند باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر را تشکیل دهند؛ بعلاوه، مخاطبان مؤسسات فرهنگی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می‌گیرند، کارگزاران حج، حوزه بقاع متبرکه و... را نیز می‌توان به این مجموعه اضافه کرد. در واقع ما می‌توانیم باشگاهی متشکل از بیش از ۱۰ میلیون نفر مخاطب داشته باشیم که زیر چتر فعالیت‌های فرهنگی قرار بگیرند. این مهم‌ترین کار ما برای ایجاد مجموعه چشمگیری از مخاطبان در حوزه فرهنگ است و قطعاً فرصتی مغتنم برای حکمرانی فرهنگی جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی اظهار داشت: وظیفه ما در این مجموعه متشکل و گسترده فرهنگی، این است که از فرد فرد کتابداران در سراسر کشور تقدیر کنیم و این حداقل کاری است که می‌توان انجام داد. ما خیلی وقت‌ها شرمنده این عزیزان بودیم.

باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر فرصت مغتنمی برای حکمرانی فرهنگی خواهد بود

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: این میزان علاقه به حوزه فرهنگ، کتاب و کتابخانه در کشور ما، یک امتیاز محسوب می‌شود. طی سفر به نقاط مختلف کشور، همواره یکی از اولین درخواست‌های مردم تقویت کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها و مجموعه نشر بوده است. این میزان از توجه به فرهنگ مکتوب در جامعه ما مایه خوشبختی است. ما در حوزه کتاب برنامه‌های زیادی داشتیم که بخشی انجام شد؛ بخشی در حال انجام است و فرصت پیگیری بخشی از برنامه‌ها نیز فراهم نشد.

وی تصریح کرد: همواره تلاش کردیم در همه بخش‌ها کارها بدون وقفه انجام شود و الحمدلله امور به خوبی پیش رفت. ما معتقدیم نظام، نظامی یکپارچه و به هم پیوسته است. افراد تغییر می‌کنند اما سیاست‌های کلی، قوانین و منویات اصلی باقی می‌ماند. تا لحظه‌ای که خداوند به قلم و سخن ما، فرصت قانونی برای رقم زدن اتفاقاتی عطا کند، وظیفه ما این است که از این فرصت برای ارتقای امور استفاده کنیم. از تمامی دوستان و همکاران در هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی و در مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قدردانی می‌کنم و ان‌شاءالله خداوند فرصت خدمتگزاری و در نهایت شهادت را نصیب ما فرماید.

باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر فرصت مغتنمی برای حکمرانی فرهنگی خواهد بود

گفتنی است، در این نشست گزارش برگزاری مدرسه تابستانی طراحی خدمات برای کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی از سوی سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و گزارشی از رویداد مربی شو و سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سوی محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد ارائه شد و حاضرین در خصوص موضوعات مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند.

باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر فرصت مغتنمی برای حکمرانی فرهنگی خواهد بود

در پایان این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعضای حقیقی و حقوقی هیئت امناء تقدیر کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 5 =