دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹

مدیرکل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد خبر داد؛

کیفیت برگزاری انجمن‌های کتابخانه عمومی در دو سال گذشته نتیجه اهتمام دولت سیزدهم به این حوزه بود

کیفیت برگزاری انجمن‌های کتابخانه عمومی در دو سال گذشته نتیجه اهتمام دولت سیزدهم به این حوزه بود

صبح امروز، پنجاه و نهمین، و به نوعی آخرین جلسه هیئت‌امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در دولت سیزدهم، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد و اعضای حقیقی و حقوقی در سالن جلسات دفتر وزیر فرهنگ برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پنجاه و نهمین جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی، شنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای حقیقی محسن پرویز، یاسر احمدوند، فاطمه عزیزآبادی فراهانی، عصمت مؤمنی و مهدی رمضانی عضو و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور و شورای عالی استانها و مدیران نهاد در سالن جلسات دفتر وزیر برگزار شد.

در این جلسه، محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد گزارش کوتاهی از وضعیت برگزاری جلسات انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی ارائه داد و با بیان اینکه انجمن کتابخانه‌های عمومی، یکی از ارکان قانونی کتابخانه‌های عمومی در سطح استان‌ها، شهرها و بخش‌ها است، تصریح کرد: برگزاری منظم انجمن‌ها، نشانه‌ای از  اهتمام دولت سیزدهم به موضوع کتابخانه‌های عمومی بود. اکنون بر اساس تقسیمات کشوری، ۱۲۶۹ انجمن فعال داریم که به ترتیب ۳۱ عدد در سطح استان، ۴۷۵ عدد در سطح شهرستان و ۷۶۳ مورد هم در بخش‌ها و شهرها گسترده شده‌اند. در دولت سیزدهم، با توجه ویژه‌ای که به کتابخانه‌های عمومی از سوی رئیس‌جمهور شهید و وزیر محترم شاهد بودیم، جدیتی درباره تشکیل انجمن کتابخانه‌ها اتفاق افتاد که در طی دو سال اخیر، بیش از ۸۰ درصد جلسات انجمن‌ها در همه سطوح با حضور رؤسای انجمن‌ها تشکیل شد که این مهم، در سابقه نهاد کمتر اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۲ استانداران و فرمانداران محترم درگیر عملیات انتخابات مجلس بودند، طبیعی بود که جلسات انجمن کمتر تشکیل شود؛ اما با این حال کاهش زیادی را در برگزاری جلسات انجمن‌ها شاهد نبودیم و این موضوع این نشان می‌دهد به طور کلی، جدیتی برای برگزاری وجود دارد و این هم بیانگر بینش فرهنگی و اولویت مسئله برای استانداران و فرمانداران محترم بوده است. این نظم در برگزاری جلسات و اهتمام رؤسای انجمن‌ها برای حضور در جلسات و پیگیری امور انجمن در دولت سیزدهم، در راستای اهتمام وزیر محترم به عنوان رئیس هیئت‌امناء است.

 ناصری طاهری تصریح کرد: در گزارشی که همکاران ما در نهاد کتابخانه‌ها تهیه کرده‌اند مشاهده می‌شود که روند برگزاری جلسات در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با یک نظم قابل قبولی انجام شده است. به این ترتیب با ۶۲/۲ و ۶۰ درصد در این دو سال، بیشترین آمار برگزاری جلسات انجمن به ثبت رسیده است. در سال ۱۴۰۲، تعداد ۶۱ جلسه در سطح استانی برگزار شده که ۸۹ درصد آنها با ریاست رؤسای انجمن‌ها تشکیل شده است.

وی افزود: در سطح کشور انجمن‌ها در مجموع ۹۱۷۷ نفر عضو دارند که بیشترین تعداد عضو برای استان فارس با ۸۰۱ نفر عضو و کمترین هم برای استان قم با تعداد ۵۳ نفر است.

مدیرکل امور استانها، مشارکت ها و انجمن‌های نهاد در خصوص مصوبات انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی نیر افزود: در سال ۱۴۰۲، بیشترین تعداد مصوبه را با تعداد ۲۹ هزار و ۷۳۷ عدد شاهد بودیم که از این بین، بیشترین مصوبات با ۲۸ درصد، مربوط به مصوبات فرهنگی و مختص به حوزه عملکردی انجمن و بعد از آن ۲۳ درصد مربوط به تجهیز و تعمیر کتابخانه‌ها بوده است.

مدیرکل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌ها در پایان خاطرنشان کرد: مصوبات انجمن‌ها بررسی و تحلیل شده و در ده موضوع مانند فعالیت‌های فرهنگی، پیگیری‌های مالی، انجمن خیرین، واریز نیم درصد درآمد شهرداری‌ها و همچنین تجهیز تفکیک شده‌اند. برای سال ۱۴۰۳ نیز تقویت توجه به خیرین از سوی انجمن کتابخانه‌ها را هدفگذاری کرده‌ایم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =