سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در سال جاری مطرح شد؛

ضریب بالای نفوذ کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است

ضریب بالای نفوذ کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: ضریب بالای کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به ریاست فرج‌الله شوشتری، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان و با حضور مصطفی مرادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ علی حسین‌پور، مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان؛ فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان؛ حسین گل هاشم، رئیس شورای اسلامی استان سمنان و رئیس کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر سمنان و جمعی از مدیران و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.

ضریب بالای نفوذ کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است

فرج‌الله شوشتری، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان در این جلسه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و تسلیت شهادت اسماعیل هنیه گفت: آمارها نشان می‌دهد استان سمنان در بین استان‌های کتاب‌خوان و اهل مطالعه در کشور است.

وی تصریح کرد: اگر در حوزه فرهنگ کارکرده باشیم به‌خوبی متوجه خواهیم شد که افزایش سرانه مطالعه در یک جامعه بسیار سخت و پرهزینه و البته بسیار مهم و مؤثر است.

شوشتری هزینه برای کتاب‌خوانی و مطالعه را نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده دانست و افزود: این سرمایه‌گذاری در آینده به خود جامعه بازمی‌گردد و موجب خواهد شد بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش یابد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان ضمن قدردانی از فعالیت‌های صورت گرفته در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، این مجموعه را نهادی بسیار پرکار و فعال توصیف کرد و اظهار داشت: وجود بیش از ۵۰ هزار نفر عضو فعال در کتابخانه‌های عمومی یک اتفاق بسیار خوب فرهنگی در استان است که جا دارد به‌رغم کمبود منابع مالی از مسئولین این اداره کل قدردانی شود.

ضریب بالای نفوذ کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است

فرج‌الله شوشتری با اشاره به زمین مسکن مهر که کاربری آن از فضای سبز به فرهنگی تغییر یافته، خواستار همکاری دستگاه‌های مرتبط برای واگذاری این زمین و شروع ساخت آن شد و تأکید کرد: در جلسه‌ای با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان این مسئله را به‌طور شفاف پیگیری خواهیم کرد.

شوشتری همچنین با اشاره به جذب اعتبارات از محل انجمن خیرین استان، افزود: امروزه تمام مؤسسات فرهنگی موفق توانسته‌اند جذب سرمایه‌های مردمی کنند و کسانی که عرق به کتاب و کتاب‌خوانی دارند قطعاً انسان‌هایی خاص هستند و این امکان را دارند در سطوح مختلف به کتابخانه‌های عمومی کمک‌های نقدی و غیرنقدی کنند.

وی در پایان خطاب به شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی در سطح شهرستان‌ها نیز گفت: شهردارانی که در واریز نیم درصد درآمد به حساب کتابخانه‌های عمومی ضعیف عمل می‌کنند باید دیدگاه خود را در این زمینه تغییر دهند، چراکه استانی با این ضریب نفوذ کتاب که پایتخت کتاب ایران نیز شده نباید در امور فرهنگی خود با چالش مواجه باشد.

ضریب بالای نفوذ کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است

در این جلسه محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت شهدای خبرنگار همچنین شهید خبرنگار استان شهید حیدریان، به اهمیت و جایگاه انجمن کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و آن را رکن اصلی و محور توسعه فرهنگی کتابخانه‌ها دانست.

وی گفت: انجمن‌ کتابخانه‌ها نه‌تنها در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نقش دارد، بلکه در ایجاد پیوند میان کتابخانه‌ها و جامعه نیز بسیار مؤثر است.  

طاهریان با ارائه گزارشی از اقدامات فرهنگی صورت گرفته از ابتدای سال جاری تا ۱۶ مردادماه، انجام بیش از ۲۴۰۰ فعالیت فرهنگی ثبت‌شده در این مدت را نشان‌دهنده تلاش‌های بی‌وقفه و همت بلند کارکنان کتابخانه‌ها و همراهی مسئولین استانی و شهرستانی دانست.

ضریب بالای نفوذ کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است

وی با اشاره به این‌که سیزدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را در پیش داریم، گفت: خوشبختانه در سال گذشته مردم استان سمنان استقبال خوبی از دوازدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی داشتند و با همت و تلاشمان در سراسر استان توانستیم مقام خوبی را در کشور به لحاظ تعداد و کیفیت آثار از آن خود کنیم. از مدیران حاضر در جلسه می‌خواهم تا امسال هم در بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغات و همچنین برای تأمین جوایز نقدی و غیر نقدی برگزیدگان این دوره نیز اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به تغییر کاربری قطعه ۴۳ مسکن مهر به مساحت ۱۳۲۷ مترمربع از کاربری فضای سبز به کاربری فرهنگی و ساخت کتابخانه در آن، تأکید کرد: با توجه به موقعیت مسکن مهر به لحاظ جمعیتی و عدم وجود کتابخانه در آن منطقه ضروری است تمهیدات لازم از طریق فرمانداری و استانداری سمنان برای واگذاری زمین و شروع ساخت، اندیشیده شود.

ضریب بالای نفوذ کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است

وی با بیان اینکه ساخت کتابخانه در مسکن مهر فقط در پروژه‌های نیمه‌تمام تحت پوشش اعتبارات دولت قرار می‌گیرد، تأکید کرد: در صورت واگذاری این زمین با کمک اعضای محترم انجمن استان و شهرستان سمنان، خیرین توسعه کتاب و کتاب‌خوانی را شناسایی و برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه اقدام خواهیم کرد.

محمد طاهریان با بیان اینکه برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان در تمام زمینه‌ها، همکاری و همیاری همه مسئولان شهری نیاز است، گفت: بر همین اساس امیدواریم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری افزایش حداکثری پیدا کند.

طاهریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: تخصیص اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تحقق نیم درصد حق‌السهم کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها، این نهاد فرهنگی را در ارائه خدمات بهتر در حوزه‌های فرهنگی یاری خواهد رساند.

ضریب بالای نفوذ کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است

وی با اشاره به‌ضرورت بازطراحی کتابخانه مرکزی سمنان گفت: کتابخانه مرکزی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بنای فرهنگی استان است و در صورت بازطراحی و ایجاد بخش‌های جذاب در آن می‌تواند محل مناسبی برای انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری در استان باشد. همه دستگاه‌های فرهنگی خصوصاً سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید به این موضوع توجهی ویژه داشته و با تأمین اعتبار آن این اتفاق بزرگ فرهنگی را در استان رقم بزنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در پایان ضمن قدردانی از شهردارانی که به‌موقع سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی را پرداخت می‌کنند بر لزوم پرداخت نیم درصد شهرداری‌های شهرهای بزرگ نیز تأکید کرد و گفت: تحقق کامل این موضوع در پیشرفت و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی مهم و ضروری است.

ضریب بالای نفوذ کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است

در ادامه علی حسین‌پور، مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اجرای ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم در راستای شاخص‌های فرهنگی و مطالعاتی استان گفت: پیگیر استفاده از ظرفیت ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم هستیم تا در صورتی‌که خیری قصد اهدای منابع نقدی و غیرنقدی خود به کتابخانه‌های عمومی استان را داشت مشمول این قانون شود.

در ادامه جلسه نیز اعضای حاضر پیشنهادهای خود را در خصوص برنامه‌های اجرایی در کتابخانه‌های عمومی و همچنین در خصوص دستور جلسه مطرح و با یکدیگر تبادل‌نظر کردند.

در پایان این جلسه نیز از عصمت السادات سیف، عضو انجمن کتابخانه های عمومی استان برای نگارش و معرفی کتاب «نقش روحانیت شاهرود در تحولات سیاسی و اجتماعی از مشروطه تا انقلاب اسلامی» قدردانی و تقدیر شد.

ضریب بالای نفوذ کتاب در سمنان نشانگر فعالیت‌های چشمگیر مسئولین در این حوزه است

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 6 =