سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۷

محمدرضا هراتی در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر اعلام کرد؛

مشارکت هنرمندان ۵۰ کشور جهان در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب

مشارکت هنرمندان ۵۰ کشور جهان در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوان نهاد در خصوص میزان مشارکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب گفت: تاکنون هنرمندان ۵۰ کشور جهان به این مسابقه اثر ارسال کرده‌اند که بیشترین ارسال اثر پس از ایران، از سوی هنرمندان چینی، برزیلیایی و روسی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوان نهاد صبح شنبه ۲۰ مرداد ماه با حضور در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر به تشریح روند برگزاری ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب پرداخت.

هراتی ضمن تأکید بر ظرفیت بالا و شبکه متنوع و گسترده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در لایه‌های فرهنگی، تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌ها چه به لحاظ تعداد کتابخانه‌ها در کشور، که ۳۸۰۰ باب است، و چه به لحاظ نیروی انسانی متخصص و فعال، که بیش از ۷۰۰۰ نفر هستند، و همچنین، بیش از ۱۰ میلیون نفر عضو که ۳ میلیون نفر آن در یکسال اخیر تراکنش کتابخانه‌ای داشته‌اند، ظرفیت عظیمی دارد و یکی از مأموریت‌های اصلی‌اش موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی است. در این بحث، اقداماتی همچون معرفی کتاب مؤثر است و اقدام دیگر، استفاده از ظرفیت گسترده فرهنگی و هنری است. به این معنا که ما به ازای هر نفر عضو می‌توانیم ایده و خلاقیت داشته باشیم تا کتاب‌خوانی و کتاب‌دوستی را ترویج دهیم.

وی ادامه داد: در این بین، حوزه هنرهای تجسمی، نقاشی و طراحی و شاخه مهمش، کاریکاتور بسیار حائزاهمیت است؛ چراکه یک زبان بین‌المللی است و می‌تواند در ساحت هنر، اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی را نشان دهد.

مشارکت هنرمندان ۵۰ کشور جهان در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در توضیح این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: مسابقه بین‌المللی کارتون کتاب از سال ۱۳۹۱، به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و امسال هم دوره ششم آن در حال برگزاری است. در هر دوره هم به صورت میانگین از حدود ۶۰ کشور جهان در این مسابقه شرکت کردند و در پنج دوره گذشته مجموعاً بیش از ۷۰۰۰ اثر از سراسر جهان داشتیم. در کنار شش موضوع این دوره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی»، بخش جنبی را هم با عنوان «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» در نظر گرفتیم و آثار خوبی هم در این زمینه به دبیرخانه ارسال شده است.

وی افزود: افرا شاخصی در این رویداد شرکت کردند؛ چراکه این رویداد هنری و نهاد کتابخانه‌های ایران به واسطه هدایت‌های استاد سیدمسعود شجاعی طباطبایی در دنیا شناخته شده‌ است و تا کنون ۵ جلد از آثار آن منتشر شده است. در این دوره هم تاکنون بیشترین ارسال اثر پس از ایران، از سوی هنرمندان چینی، برزیلیایی و روسی بوده است. در این دوره ۷ هنرمند از کشورهای ایتالیا، چین، ترکیه و ایران مسئولیت داوری آثار را برعهده دارند.

هراتی اضافه کرد: این رویداد هنری مشابهی در دنیا ندارد. جناب شجاعی تعریف می‌کرد که پدر کارتونیست‌های دنیا وقتی این حوزه را می‌خواهد معرفی کند، با نام جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کند و این باعث افتخار ماست. با این زبان بین‌المللی جاافتاده، ایران بر روی کتاب و کتابخوانی کار می‌کند و آن را ترویج می‌کند. کاریکاتور به خاطر زبان نقدی که دارد می‌تواند جایگاه کتاب در جامعه و ارتباطش با دنیای تکنولوژی در بین مردم را به چالش بکشد.

او در پایان، ضمن دعوت از هنرمندان به‌ویژه کارتونیست‌ها برای شرکت در این رویداد، گفت: متقاضیان برای شرکت در رویداد، می‌توانند آثار خود را از طریق سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir ارسال کنند یا آثار دوره‌های پیشین را ببینند. مهلت شرکت در مسابقه تا پایان مرداد ماه است و فعلاً تصمیمی برای تمدید آن گرفته نشده است.

مشارکت هنرمندان ۵۰ کشور جهان در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 0 =