پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱

کتابدار کتابخانه شهید فخری‌زاده مهدی‌شهر؛

رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی نقش مؤثری در ایجاد انگیزه برای ارتقای خواندن دارد

رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی نقش مؤثری در ایجاد انگیزه برای ارتقای خواندن دارد

الناز عسکریان، کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی از آن دست کتابدارانی است که عقیده دارند برای ترویج مطالعه باید انگیزه ایجاد کرد و کتابخانه‌ها با کارکردهای جدیدشان در این زمینه بسیار می‌توانند مؤثر باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، الناز عسکریان کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابدار کتابخانه شهید فخری زاده مهدی‌شهر با اشاره به رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی گفت: رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی نقش مؤثری در ایجاد انگیزه برای افزایش خواندن دارد.

وی با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ مطالعه باید انگیزه ایجاد کرد و کتابداران و کتابخانه‌ها با کارکردهای جدیدشان در این زمینه می‌توانند بسیار مؤثر باشند، افزود: کتابداران کتابخانه‌های عمومی با داشتن دانش تخصصی رشته کتابداری و توانایی ارزیابی نیازهای کتابخانه می‌توانند در جریان انتشار کتاب یا خرید کتاب‌های مناسب قرار گیرند. همچنین کتابداران با روش‌های خلاقانه خود می‌توانند فعالیت‌های کتاب‌خوانی را رشد دهند و حتی به حوزه‌های بیرون از کتابخانه بکشانند.

رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی نقش مؤثری در ایجاد انگیزه برای ارتقای خواندن دارد

کتابدار کتابخانه شهید فخری زاده مهدی‌شهر، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان و اعضای کتابخانه، برگزاری برنامه‌های جانبی مانند مسابقات کتاب‌خوانی، قصه‌گویی، شب‌شعر، نمایش فیلم، غنی کردن بخش مرجع کتابخانه‌های عمومی برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های علمی مراجعان، توسعه و گسترش فضاهای مناسب مطالعه در کتابخانه، ایجاد و ارتباط و هماهنگی با مدارس برای بازدید دانش آموزان از کتابخانه‌ها و حضور کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مدارس و تشریح خدمات و فعالیت‌های کتابخانه‌ای را از راهکارهای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی توسط کتابداران و کتابخانه‌ها معرفی کرد و اذعان داشت: کتابخانه‌های عمومی گنجینه‌ای از دانش‌های گوناگون و مکانی برای انجام تحقیقات هستند که محققان در آن به مطالعات علمی و بررسی دانش موجود می‌پردازند. محتویات کتابخانه‌ها نه‌تنها وسیله دانش‌اندوزی است بلکه لذت‌بخش است.

الناز عسکریان در خصوص ترغیب فرزندان به کتاب‌خوانی توسط خانواده نیز گفت: تأثیرپذیری کودک از افراد خانواده با خواندن قصه‌ها و داستان‌های کودکانه از سوی آن‌ها، باعث ایجاد علاقه به کتاب و مطالعه می‌شود. روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفکر و نگرش آن‌ها در رابطه با مطالعه و کتاب‌خوانی و وجود کتب و نشریات قابل‌دسترس نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه و کتاب‌خوانی دارد.

وی مهارت ارتباط درست و مؤثر با ارباب‌رجوع، مهارت دیداری و نوشتاری و شنیداری خوب، مهارت کاربرد کامپیوتر و استفاده از اینترنت، مهارت‌های سازمانی جهت ارتباط برقرار کردن با مدیران سازمان، مهارت انجام تحقیق در حد خوب و... را از مهم‌ترین ویژگی‌های کتابداران دانست و افزود: همان‌طور که می‌بینید کتابداری آن‌چنان هم شغل آسانی نیست و مشقت‌های فراوانی دارد.

این کتابدار با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجام‌شده در کتابخانه، توضیح داد: قصه‌گویی، شعرخوانی، نشست تخصصی کتابداران، نشست کتابخانه‌ای، جمع‌خوانی کتاب، اجرای برنامه کاردستی، اجرای برنامه روزنامه دیواری، نقاشی روی پارچه و برگزاری انواع کلاس در کتابخانه از جمله نقاشی، طراحی، کولاژ، خوشنویسی، چرتکه، سفالگری، زبان، ریاضی و… ازجمله فعالیت‌هایی است که در کتابخانه فخری‌زاده مهدی‌شهر انجام می‌دهیم و هدف ما هم ایجاد انگیزه و ترغیب نونهالان و نوجوانان به سمت مطالعه است؛ چراکه انگیزه یکی از مهم‌ترین ملاک‌های ترویج مطالعه است. از جمله دیگر اقداماتی که انجام می‌دهیم می‌توان به نمایش عروسکی، معرفی متنی کتاب، معرفی صوتی کتاب، برپایی میز خدمت در نماز جمعه، هدیه معنوی صلوات و شکلات به شهدا، برپایی نمایشگاه کتاب، انجام بازی‌های مختلف با اعضای کودک و دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران اشاره کرد.

رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی نقش مؤثری در ایجاد انگیزه برای ارتقای خواندن دارد

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی مانند غبارروبی مزار شهدا و قرائت زیارت عاشورا بر سر مزار شهدا، برپایی نمایشگاه عکس در کتابخانه به مناسبت‌های مختلف (هفته بسیج، هفته دفاع مقدس، اربعین و…)، برپایی جشن‌های مختلف در کتابخانه همراه با برنامه‌های مختلف به مناسبت‌های مختلف، رونمایی کتاب، برپایی پویش اسباب‌بازی برای کمک به بچه‌های بی‌بضاعت و کم‌بضاعت به مناسبت‌های مختلف، بازدید از مدارس و معرفی بخش‌های مختلف جشنواره رضوی به دانش آموزان، بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه و معرفی بخش‌های مختلف کتابخانه توسط کتابداران و قصه‌گویی برای آن‌ها و بسیاری از فعالیت‌های دیگر نیز در کتابخانه عمومی شهید محسن فخری زاده صورت می‌گیرد.

الناز عسکریان در پایان داشتن مکانی دنج، آرام و مصور را از عوامل جذب مخاطبان کودک و نوجوان به کتابخانه برشمرد و گفت: در هر صورت نقش کتابداران در این مسیر بسیار پررنگ است و باید تلاش مضاعفی در این مسیر انجام داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 7 =