به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان قم، چهارمین دوره مدرسه تابستانی با عنوان «طراحی خدمات برای کسبوکار در کتابخانههای عمومی» برای دومین سال متوالی به میزبانی استان اردبیل در شهر اردبیل برگزار شد.
چهارمین دوره مدرسه تابستانی نهاد با شرکت حدود ۱۰۰ نفر از کتابداران منتخب از سراسر کشور که برای حضور در این دوره آموزشی، مراحل مختلف آزمون، ارائه طرح، ایده و مصاحبه را طی کرده بودند، برگزار شد که در این دوره از استان قم نیز معصومه امید و فاطمه ابوالفتحی، کتابداران کتابخانه مرکزی قم حضور داشتند. در ادامه گفتگوی انجام شده با فاطمه ابوالفتحی، کتابدار کتابخانه مرکزی قم و از منتخبان چهارمین دوره مدرسه تابستانی آمده است:
ابوالفتحی در پاسخ به پرسشی پیرامون اهمیت این دورههای آموزشی و نقش آن در تغییر نگرش کتابداران کتابخانههای عمومی گفت: مدرسه تابستانی ۱۴۰۳ تجربه بسیار خوب و مفیدی بود، از این نظر که به کمک آموزههای اساتید این دوره به ویژه آموزشهای علمی، نگاهم به فعالیتهایی که در کتابخانههای عمومی انجام میشود، تغییر کرد.
وی افزود: به اعتقاد من کتابخانهها نقش آموزش و اجرای فعالیتهای فرهنگی را بر عهده داشتند؛ اما این دورهها نگرش کتابداران را نسبت به ظرفیت کتابخانهها تغییر داد و نکته اصلی این بود که میتوان با همان آموزشهایی که در کتابخانهها ارائه میشود، اعضا را به کسب درآمد رساند.
این فارغالتحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی در ادامه تاکید کرد: در واقع میشود یک ساختار ویژه با هدف متفاوت که همان کسب درآمد است را برای کارگاههای آموزشی کتابخانه در نظر گرفت و کاربر را تا زمان کسب نتیجه رها نکرد.
وی در پاسخ به پرسشی پیرامون نقش کتابخانههای عمومی در آموزش کاربران و صاحبان کسب و کارهای کوچک و برقراری ارتباط بین افراد متخصص در محیط کتابخانه اظهار داشت: آموزش بخشی از کاری است که کتابخانههای عمومی میتوانند برای خدمت کسب و کار انجام دهند. از طرفی کتابخانهها به عنوان مکانی برای افرادی که سعی در ایجاد کسب و کار دارند، میتوانند با ارائه خدمات دیگر مثل مشاوره و راهنمایی و استفاده از امکانات کتابخانه و برقراری ارتباط بین کاربران و افرادی که در حوزه مشترک فعالیت میکنند و فعالیتهای دیگری که همه اینها نیازمند تفکر خلاق و نبوغ کتابداران است، یاریرسان باشند.
عضو برگزیده گروه کارتنک چهارمین مدرسه تابستانی نهاد پیرامون نحوه فعالیتهای عملی این دوره آموزشی و برگزیده شدن خود گفت: دو روز پایانی این دوره، یک پروژه عملی ۲۰ مرحلهای داشت که کتابداران گروهبندی شدند و در هر مرحله، از گروهها در راستای طراحی یک خدمت کسب و کار برای کتابخانههای عمومی سوالی پرسیده میشد که نیاز به همفکری تمامی اعضای گروه داشت. بعد از هر مرحله اساتید به گروهها برحسب میزان دقت، خلاقیت و مناسب بودن پاسخها امتیاز میدادند.
وی اضافه کرد: خدمت کسب و کاری که باعث شد گروه ما به عنوان گروه برتر شناخته شود، اتاق تکنوکسب بود. در کتابخانهها فضایی با امکاناتی مثل اینترنت، رایانه، پرینتر، دوربین عکاسی و ... در نظر گرفته میشود و مخاطب این خدمت افرادی هستند که کسب و کار نوین و نوپا راهاندازی کردهاند اما در زمینه تولید محتوا، اطلاعات و امکانات لازم را ندارند یا آموزش ندیدهاند؛ پس کتابخانهها به طور رایگان این فضا را به همراه کارگاههای آموزشی و مشاورههایی در این زمینه در اختیار ایشان قرار میدهند.
کتابدار کتابخانه مرکزی قم در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهمی که این دوره به من آموخت این بود که لازم نیست برای طراحی خدمت کسب و کار از امکانات زیاد و یا بودجه بالایی استفاده کرد. سرمایه اصلی و اولیه هوش و نبوغ، خلاقیت و ذکاوت است که کتابداران از همه اینها بهرهمند هستند و با خصلت دلسوزی و سختکوشی که دارند می توانند در این خدمت نو، فعال و موفق باشند.
ارسال نظر