به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان اصفهان، نخستین رویداد استانی کسبوکار در کتابخانههای عمومی اصفهان در راستای تحقق شعار سال و حمایت از کسبوکارهای کوچک با حضور رئیس دانشگاه علمی کاربردی عتیق، اساتید کسب و کار، کارآفرینان، کارکنان کتابخانههای عمومی، صاحبان کسبوکارهای کوچک و جمعی از علاقهمندان، جنب آرامگاه صائب برگزار شد.
در ابتدا زهرا احمدیبنی، رئیس اداره کتابخانههای عمومی شهرستان اصفهان، ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به حاضرین با اشاره به ظرفیت غنی کتابخانههای عمومی گفت: امروزه کتابخانههای عمومی به عنوان یک پایگاه اجتماعی علاوه بر ارائه خدمات مرسوم کتابخانهای، با معرفی کسب و کارهای کوچک و حمایت از رونق و توسعه آنها نقش پررنگی ایفا میکند.
وی افزود: کتابخانههای عمومی با در اختیار قرار دادن فضا، آموزش مهارتهای مورد نیاز، ارتقای دانش و ایجاد انگیزه اجتماعی در افراد، کسب و کارهای کوچک را حمایت میکنند.
احمدیبنی در پایان از شهرداری منطقه یک و دستاندرکاران برگزاری این رویداد تشکر و قدردانی کرد.
محمد گوهریان، مدرس رسمی دانشگاه جامع علمی کاربردی و مؤسس دانشگاه جامع عتیق با بیان اینکه امروزه کسبوکارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیت های اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب میشوند، گفت: قانون کسب و کار خانگی در سال ۱۳۸۹ تصویب ولی متأسفانه اجرایی نشد. امیدواریم کتابخانههای عمومی ترمیم کننده ضعفهای این قانون باشند.
وی افزود: در فرهنگ اسلامی کار و تلاش ارزشمند و مقدس شمرده شده و یکی از جلوههای مهم و راه اصیل خداپسندانه کارآفرینی است.
گوهریان همچنین درباره خلاقیت مطالبی بیان کرد و گفت: کتابخانهها می توانند روی بحث خلق محتوای جدید نقش مهمی ایفا کنند.
وی همچنین اقدام نهاد کتابخانه های عمومی کشور درخصوص بازآفرینی کسب و کارهای خانگی را با ارزش خواند و پیشنهاد داد با ایجاد بازاری با عرضه محصولات کتابخانهای از جمله محتواسازی و تبدیل کتاب به هدیه ای فاخر توسط هنرهای اصیل ایرانی همچون تذهیب به ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه بپردازیم.
در ادامه محمد مارانی، کارآفرین، مدرس و مشاور کسب و کار به بیان تفاوت بازار و مارکت پرداخت و گفت: بازار دارای سقف و دیوار است و محصولی برای عرضه وجود دارد، مثل بازار فرش فروشها، طلافروشها؛ در اصل بازار به مکانی اشاره دارد که خریدار و فروشنده برای انجام معامله وجود دارند. بازار (market) در اقتصاد، محل تلاقی عرضه و تقاضا است. اشاره مستقیم به مکان نیست و به ساز و کار کسب و کار اشاره دارد. مثل بازار خودرو، بازار موبایل، بازار لوازم خانگی، بازار بورس، بازار ارز و… .
وی با بیان اینکه شغل و کسب و کار دو مفهوم متفاوت هستند، اظهار داشت: کسب و کار به معنای فعالیتی است که با هدف کسب درآمد و سود انجام میشود؛ در کسب و کار، شخص مالک کسب و کار است و مسئولیتها و تصمیمات کسب و کار به عهده خودش است.
مارانی سه گروه برای کسب و کار تعریف کرد و گفت: می توان انواع کسب و کار را به ۳ گروه تولیدی، بازرگانی و خدماتی دسته بندی کرد و گاهی اوقات نیز کسب و کار ترکیبی از دو گروه ذکر شده است.
وی همچنین به بیان مطالبی درباره کسب و کار خانگی، بازاریابی، جذب و نگهداری مشتری، استفاده از پلتفرمهای آنلاین، یادگیری مستمر، شبکه سازی، پشتکار، صبوری و پایداری پرداخت.
این کارآفرین در پایان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری رویداد استانی کسب و کار در کتابخانههای عمومی از حمایت نهاد کتابخانههای عمومی و فراهم کردن شرایطی برای کسب و کارهای کوچک قدردانی کرد.
گفتنی است، در حاشیه این رویداد نمایشگاهی از آثار هنرمندان گالری هنری پاز نیز برپا شد.
ارسال نظر