دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶

با محوریت «معرفی دایرکتوری کتاب‌های دسترسی آزاد»؛

پنجمین کارگاه آموزشی مرجع مجازی ویژه رابطین مرجع مجازی خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، پنجمین دوره کارگاه آموزشی مرجع مجازی با محوریت «معرفی دایرکتوری کتابهای دسترسی آزاد : DOAB» ویژه رابطین مرجع مجازی بصورت آنلاین و به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در سالجاری برگزار شد.

 
فرزانه عامل، رابط مرجع مجازی استان خراسان رضوی در خصوص تعریف و تاریخچه کتابخانه دیجیتال، گفت: کتابخانه های دیجیتال از میانه قرن بیستم مطرح و در اواخر قرن جاری پا به عرصه وجود گذاشت. کتابخانه دیجیتال، کتابخانه ای است که در آن اسناد و منابع به جای کاغذ یا سایر رسانه‌ها به صورت الکترونیکی ذخیره شده‌اند. اساس این کتابخانه‌ها ذخیره مدارک به شکل و استفاده الکترونیکی است.
وی افزود: در واقع این نوع کتابخانه ها به کاربر فرصت استفاده از منابع را در هر زمان و مکان  فراهم می سازد. در نظر داشته باشید که در عصر تکنولوژی و اینترنت، تولید آثار دیجتالی که بتواند به آسانی و با صرف کمترین هزینه در اختیار افراد قرار بگیرد یک امتیاز است. به جرات می توان كتابخانه هاي ديجيتال را يكي از مهمترين بخش هاي فراهم آوري، طبقه بندي، ذخيره، بازيابي و عرضه اطل

پنجمین دوره کارگاه آموزشی مرجع مجازی با محوریت «معرفی دایرکتوری کتاب های دسترسی آزاد: DOAB» ویژه رابطین مرجع مجازی به صورت آنلاین و به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در سال جاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی، پنجمین دوره کارگاه آموزشی مرجع مجازی در سال جاری با محوریت «معرفی دایرکتوری کتاب های دسترسی آزاد: DOAB» ویژه رابطین مرجع مجازی به صورت آنلاین و به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

پنجمین کارگاه آموزشی مرجع مجازی ویژه رابطین مرجع مجازی خراسان رضوی برگزار شد

فرزانه عامل، رابط مرجع مجازی استان خراسان رضوی به ارائه اطلاعاتی در خصوص کتابخانه دیجیتال پرداخت و گفت: کتابخانه های دیجیتال از میانه قرن بیستم مطرح و در اواخر قرن جاری پا به عرصه وجود گذاشتند. کتابخانه دیجیتال، کتابخانه ای است که در آن اسناد و منابع به جای کاغذ یا سایر رسانه‌ها به صورت الکترونیکی ذخیره شده‌اند. اساس این کتابخانه‌ها، ذخیره مدارک به شکل الکترونیکی و استفاده از آن ها به همین شکل است.

وی افزود: در واقع این نوع کتابخانه ها فرصت استفاده از منابع را در هر زمان و مکان برای کاربر فراهم می سازد. در نظر داشته باشید که در عصر تکنولوژی و اینترنت، تولید آثار دیجیتالی که بتواند به آسانی و با صرف کمترین هزینه در اختیار افراد قرار بگیرد یک امتیاز است. به جرات می توان کتابخانه های دیجیتال را یکی از مهم ترین بخش های فراهم آوری، طبقه بندی، ذخیره، بازیابی و عرضه اطلاعات و دانش دانست.

عامل در تعریف کتاب الکترونیکی گفت: کتاب الکترونیکی به معنای ذخیره سازی اطلاعات به شکل دیجیتالی و نمایش آن روی صفحه رایانه است. به عبارت دیگر اینگونه کتاب ها به شکل پرونده‌های دیجیتال تولید و خوانده می‌شوند. کتاب‌های الکترونیکی صرفاً نسخه‌های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند، بلکه می‌توانند علاوه بر متن و تصویر، فیلم، صوت و پویانمایی را نیز شامل شوند.

رابط مرجع مجازی استان خراسان رضوی اظهار کرد: توجه داشته باشید که مطالعه انواع منابع (کتاب، مقاله و...) به زبان های دیگر یکی از مراحل اجتناب‌ ناپذیر انجام پژوهش و تحقیق است. از همین رو است که در این جلسه در نظر داریم به مبحث دایرکتوری کتاب های دسترسی آزاد بپردازیم.

وی گفت: دایرکتوری کتاب‌های دسترسی آزاد (DOAB)، وب‌ سایتی است که دسترسی به بیش از ۸۷ هزار کتاب معتبر دانشگاهی در موضوعات و زبان‌های مختلف را فراهم می‌کند. این سایت فهرست‌ بندی و دسترسی به کتاب‌های با کیفیت بالا، دسترسی آزاد و داوری شده را فراهم می‌کند. در واقع این سایت به کاربران کمک می‌کند تا به ناشران کتاب های معتبر و با دسترسی آزاد، دسترسی داشته باشند. تمام خدمات DOAB و تمامی داده های آن به صورت رایگان در دسترس است.

فرزانه عامل، رابط مرجع مجازی استان خراسان رضوی با اشاره به نشانی وبسایت دایرکتوری کتاب های دسترسی آزاد (https://www.doabooks.org) به بیان توضیحاتی پیرامون نحوه کار با این وب سایت پرداختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 10 =