چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲

همزمان با روز بزرگداشت استاد شهریار؛

دوستداران کتاب در اردبیل روز شعر و ادب فارسی را گرامی داشتند

روز شعر و ادب فارسی در اردبیل

به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی، « نشست تخصصی بررسی جنبه‌های رمانتیسم در غزل‌های شهریار و حسین منزوی» با حضور اهالی فرهنگ، کتاب و قلم در اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی، «نشست تخصصی بررسی جنبه‌های رمانتیسم در غزل‌های شهریار و حسین منزوی» با حضور اهالی فرهنگ، کتاب و قلم در تالار بیضای کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در این مراسم با بیان اینکه این مناسبت زیبا فرصتی برای نگاه به عظمت و آثار مفاخر زبان و ادبیات فارسی است، اظهار داشت: معرفی چهره های شاخص در حوزه های مختلف برای نسل های بعدی مهم و ضروری است و پیوند این دو نسل موجب ماندگاری و توسعه آیین ها سنت ها و ادبیات خواهد شد.

وی با بیان اینکه این آگاهی سبب تقویت هویت ملی می‌شود و باید زمینه اشاعه دانش و ادبیات فارسی را بیشتر فراهم کنیم، ادامه داد: درخشان ترین چهره شعر معاصر ایران، استاد شهریار است و تأثیر غزل ناب و قریحه عالی او بر همه ثابت شده است. حسین منزوی نیز با ویژگی‌های خاص خود، طیف وسیعی از علاقه مندان را با خود همراه ساخته است. وظیفه ما تبیین این ارزش‌ها و ارتقای نقش و جایگاه زبان فارسی، اخلاق و معنویت در جامعه است.

دوستداران کتاب در اردبیل روز شعر و ادب فارسی را گرامی داشتند

شهاب الدین وطن دوست، پژوهشگر و فعال فرهنگی نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: زبان ما از ارزش‌ها و هویت تمدنی ایران و اسلام است و چیزی جایگزین آن نیست. خوب صحبت کردن و خوب نوشتن، حاصل ادبیات و تعلیم آن است.

وی با بیان اینکه استان اردبیل در حوزه های مختلف ادبیات به ویژه در عرصه شعرهای آیینی و مذهبی پیشتاز است، خاطرنشان کرد: در استان اردبیل محافل مختلف ادبی و فرهنگی با حضور آقایان و بانوان شاعر برای اعتلای زبان و ادبیات فارسی و ترکی برگزار می‌شود.

دوستداران کتاب در اردبیل روز شعر و ادب فارسی را گرامی داشتند

در ادامه این محفل ادبی چند تن از استادان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های استان اردبیل به بررسی جنبه‌های رمانتیسم در غزل‌های شهریار و حسین منزوی پرداختند و برنامه با شعرخوانی چند شاعر پایان یافت.

گفتنی است، سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار متولد ۱۱ دی ۱۲۸۵ و متوفی به ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ است. دیوان شعر و منظومه ترکی حیدربابایه سلام از آثار مشهور او بوده و سالروز غروب آن خورشید شعر و ادب در تقویم رسمی کشور، روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است. حسین منزوی متولد اول مهر ۱۳۲۵ و متوفی به ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ برگزیده نخستین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر کلاسیک بود و بیشتر به‌عنوان شاعری غزل‌سرا شناخته می شود. وی در سرودن اشعار نیمایی و سپید و ترانه نیز تبحر داشت.

دوستداران کتاب در اردبیل روز شعر و ادب فارسی را گرامی داشتند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 6 =