پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵

به مناسبت هفته دفاع مقدس؛

محفل خاطره‌گویی «بانوان سرزمین من» در اراک برگزار شد

محفل خاطره گویی «بانوان سرزمین من» در اراک

محفل خاطره‌گویی «بانوان سرزمین من» با حضور راوی کتاب «حنانه شو» در کتابخانه عمومی حضرت امیرالمومنین(ع) شهر اراک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، به مناسبت هفته دفاع مقدس، محفل خاطره گویی «بانوان سرزمین من» با حضور پروین مفتح زاده، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی؛ نسرین سرلک، راوی کتاب «حنانه شو» و جمعی از بانوان در کتابخانه عمومی حضرت امیرالمومنین(ع) شهر اراک برگزار شد.

مهسا ترابی، کتابدار کتابخانه عمومی حضرت امیرالمومنین(ع) درباره این نشست گفت: همسران شهدا در داستان ایثار این سرزمین، همچون نیمه‌ی پنهانِ ماه‌اند که کم‌تر از آن‌ها سخن به میان می‌آید؛ چه‌بسا که درخشان‌تر از نیم دیگرند و درس جان‌بازی را از بر هستند.

ترابی افزود: «نسرین سرلک» هم نیمه‌ درخشان ماهِ‌ کاملِ یک زندگی سرشار از عشق است. زندگی‌ای که نیمه‌ اوّل آن درخشان و پر از آموختن بود و نیمه‌ دوم آن هم سرشار از خداشناسی و ایثار و پس‌دادنِ درس‌هایی بود که در هم‌‎نشینی با همسر شهیدش آموخته بود.

وی با معرفی کتاب «حنانه شو» گفت: این کتاب فصلی متفاوت از زاویه نگاه زنان دفاع مقدس را پیش روی خوانندگان گذاشته و ۲۲ خاطره جذاب و پندآموز از حضور زنان شجاع و بصیر را در صحنه‌های جهاد پیش روی خواننده قرار می‌دهد.

کتابدار کتابخانه حضرت امیرالمومنین(ع) گفت: سرخط، دانه انار، دستان ترک خورده پدر، توراهی، ملالی نیست جز دوری شما، رنگ سبز زیتونی، رادیو عراق، یا حنان، تنها دارایی، اولین‌ها، عضو جدید، یا ماجد، همراه همیشه، یادگاری، و اما بعد، اون بالابالاها و جای خالی از جمله عناوین خاطراتی است که در این کتاب از زبان بانو سرلک ارائه شده است.

نسرین سرلک همسر شهید سرلک در این مراسم گفت: در جریان جنگ تحمیلی ۱۳ نفر از اقوام درجه یک ما به شهادت رسیدند و شهید فضل‌الله سرلک به عنوان آخرین شهید این خاندان، در سال ۱۳۶۷ به فیض شهادت نائل آمد.

وی با بیان خاطراتی از همسر شهیدش، علاقه به مطالعه و کتابخوانی را اصلی‌ترین ویژگی این شهید بزرگوار بیان کرد و گفت: کتاب همراه همیشگی شهید سرلک بود و اگر می‌خواست به کسی هدیه‌ای بدهد، کتاب اهدا می‌کرد. شهید سرلک در همه زمینه‌های سیاسی، تاریخی و مذهبی مطالعه داشت و ضمن خواندن کتاب، اقدام به یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی نیز می‌کرد. تشویق‌های همسرم باعث علاقمند شدن من به کتابخوانی شد و به علت مشغله کاری و حضور در جبهه، وی از من می‌خواست که کتاب‌ها را خلاصه‌نویسی کرده و برایش بخوانم.

نسرین سرلک بیان کرد: بعد از شهادت همسرم تصمیم به راه‌اندازی کتابخانه شخصی شهید فضل‌الله سرلک گرفتم و به اقوام و آشنایان کتاب‌های این شهید را امانت می‌دادم که در آن سال‌ها با استقبال خوبی همراه بود.

وی افزود: با اینکه شهید سرلک در رشته زیست‌شناسی دانشگاه اراک تحصیل کرده بود، علاقمند به شعر و ادبیات بود و امروز فرزندان شهید نیز عاشق کتابخوانی هستند و راه پدر خود را ادامه می‌دهند.

برپایی نمایشگاه عکس «قاب‌های نجیب؛ نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، اجرای سرود دختران سرزمین آفتاب و تجلیل از خانواده شهدا از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

گفتنی است، «حنانه شو» مجموعه‌ی خاطرات نسرین سرلک، همسر شهید فضل‌الله سرلک است؛ مشق ایثار ایشان از کودکی تا هنوز که بر صفحه‌ تاریخ ماندگار شده و در پیشگفتار این کتاب آمده است: «تاریخ پر فراز و نشیب ملت بزرگ ایران همواره با افتخارآفرینی و غیرتمندی همراه بوده و مادران این سرزمین سال‌ها قصه‌های دلاورمردی قهرمانان پیشین را برای فرزندانشان تعریف می‌کردند اما، در دفاع مقدس قاب‌های خاطراتی برجای مانده که نه تنها از سوی شیرمردان بلکه با حضور غیرتمندانه زنان ایجاد شده و به یادگار خواهد ماند.»

محفل خاطره‌گویی «بانوان سرزمین من» در اراک برگزار شد

محفل خاطره‌گویی «بانوان سرزمین من» در اراک برگزار شد

محفل خاطره‌گویی «بانوان سرزمین من» در اراک برگزار شد

محفل خاطره‌گویی «بانوان سرزمین من» در اراک برگزار شد

محفل خاطره‌گویی «بانوان سرزمین من» در اراک برگزار شد

محفل خاطره‌گویی «بانوان سرزمین من» در اراک برگزار شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 0 =