چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

در نشست معرفی و بررسی کتاب «با اسماعیل» عنوان شد؛

«با اسماعیل» منبعی برای خلق آثار هنری است

معرفی کتاب با اسماعیل

نشست معرفی و بررسی کتاب «با اسماعیل» به مناسبت هفته دفاع مقدس در کتابخانه مرکزی آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، به مناسبت هفته دفاع مقدس، نشست معرفی و بررسی کتاب «با اسماعیل» اثر محمدعلی ضیایی با حضور خانواده شهید به پایی؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی؛ محمدعلی ضیائی، نویسنده اثر؛ توحید اصغرزاده، کارشناس برنامه؛ مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف؛ نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، رزمندگان و نویسندگان حوزه دفاع مقدس، اهالی فرهنگ و ادب و هنر در سالن جلسات کتابخانه مرکزی آذربایجان غربی برگزار شد.

«با اسماعیل» منبعی برای خلق آثار هنری است

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، ضمن خیر مقدم به حاضرین و گرامیداشت یاد و نام شهدا گفت: شهدا در راه حفظ حریم وطن اسلامی، پا در عرصه نبرد گذاشته و جانفشانی کردند؛ یاد و نام شهدا، اکنون برکت زندگی ما و  ایستادگی تا پای جان در راه دفاع از وطن، از آموزه های شهدا است.

وی خاطرنشان کرد: حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انتقال به نسل جوان، وظیفه همگانی است؛ در این راستا و با هدف ترویج کتب دفاع مقدس، در اداره کتابخانه‌های عمومی استان، برنامه‌های مختلفی با محوریت دفاع مقدس برگزار می شود و امسال در طول این هفته بیش از ۱۱۴ برنامه در سطح کتابخانه های استان اجرا شد؛ بیش از ۱۶۰ هزار جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس در کتابخانه‌های استان وجود دارد. 

«با اسماعیل» منبعی برای خلق آثار هنری است

محمدعلی ضیائی، نویسنده اثر، توضیحاتی پیرامون اثر ارائه داد و گفت: کتاب «با اسماعیل»، زندگی‌نامه شهید اسماعیل به پایی است که طی گفتگو با خانواده ایشان به نگارش درآمده و یک منبع اصلی و دست اول برای بازآفرینی و  خلق آثار هنری مانند شعر، فیلم، داستان کوتاه و ... محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: شهدا، الگو و چراغ راه زندگی ما هستند و قلم فرسایی در این زمینه، نوعی ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت و ادای دین به شهیدان است.

«با اسماعیل» منبعی برای خلق آثار هنری است

توحید اصغرزاده، کارشناس برنامه و نویسنده پیشکسوت حوزه دفاع مقدس اظهار داشت: شهید اسماعیل به پایی، متولد سال ۱۳۳۴ در شهرستان سلماس بود و همراه دو برادر خود در جبهه های حق علیه باطل حضور داشت و برادر کوچک تر او به نام مهدی، قبل از ایشان به شهادت رسید. اسماعیل نیز در عملیات‌های مختلف حضور داشت و در پنج عملیات زخمی شد؛ اما پس از استراحتی کوتاه، دوباره به میدان نیرد برمی‌گشت و سرانجام شهید بزرگوار پس از هشت  سال مبارزه با دشمنان اسلام و ایران به کمین حزب منحله دمکرات افتاد و در سال ۶۹ به فیض شهادت نائل آمد.

نویسنده حوزه دفاع مقدس ادامه داد: روایتگری صحیح و هنرمندانه، لازمه انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید است و باید از ظرفیت خانواده‌های شهدا در راستای انتقال مفاهیم این حوزه و بیان ویژگی‌های فردی، اخلاقی و اجتماعی و وصیت‌نامه های شهدا استفاده کرد.

«با اسماعیل» منبعی برای خلق آثار هنری است

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل هاتف در پایان گفت: شهر تاریخی سلماس، در طول تاریخ‌ هم شهر مرزبان ایران بوده، هم شاعران و نویسندگان و فرهیختگان و شهیدان بزرگ و شاخص ایراندوست بی‌شمار داشته و دارد.

وی افزود: شاعر جوان و پرشور و جریان‌ساز و شهید انقلاب مشروطه مرحوم سعید سلماسی چنان فدایی ایران و سراینده‌ شعرهای ایراندوستی‌ بوده و روح ایراندوستی و ترقی ایران در اشعارش آنچنان متجلی شده بود که وقتی به دست اشرار ضد انقلاب مشروطه، شهید شد، در کشور عثمانی - ترکیه فعلی - دوستانش و شاعران آن دیار، بیت ترکی در تجلیل از او با تعبیر «روح ایران» سرودند.

شعرخوانی، سخنرانی برادر شهید، پخش کلیپ های مرتبط، یادمان نویسی و ... از بخش‌های دیگر این نشست بود.

«با اسماعیل» منبعی برای خلق آثار هنری است

«با اسماعیل» منبعی برای خلق آثار هنری است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 3 =