جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳

در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز؛

فرماندار اهواز خواستار توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌ها شد

انجمن کتابخانه های عمومی اهواز

احمد موالی زاده، فرماندار اهواز در سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان با تأکید بر وجود کتابخانه ها به عنوان مراکز فرهنگی، گفت: این مراکز فرهنگی باید از لحاظ کیفی و کمی توسعه یابند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان، سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز در سال جاری با حضور احمد موالی زاده، فرماندار شهرستان اهواز؛ سیدمحسن موسوی زاده، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی و عضو حقیقی انجمن؛ سلطان محمد رضوانی، معاون سیاسی فرمانداری اهواز؛ حجت الاسلام بهنام شیخ موچگانی، مدیر دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز؛ بیژن طهماسبی، رئیس اداره همکاری ها و مشارکت های کتابخانه های عمومی استان و سایر اعضای انجمن در سالن جلسات فرمانداری شهر اهواز  برگزار شد.

موالی زاده در این جلسه با بیان اینکه کتابخانه ها تنها محل کتاب‌خوانی نبوده بلکه مراکز فرهنگی هستند، گفت: کتابخانه ها باید از لحاظ کیفی و کمی توسعه یابند.

فرماندار اهواز ضمن اشاره به سهم نیم درصد کتابخانه ها از درآمد شهرداری ها، افزود: نیم درصد حق قانونی کتابخانه های عمومی است و شخصاً پیگیر این امر خواهم بود.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی کتابخانه دارالتحیق که در مرکز حوزه علمیه واقع شده، بیان کرد: دارالتحقیق مرکز پژوهش جهان اسلام است و گنجینه ای ارزشمند در دل آن نهفته شده است، لذا واگذاری حق انتفاع کتابخانه مذکور به نهاد کتابخانه های عمومی حرکتی بسیار شایسته است؛ در این راستا باید تمامی موانع برطرف و سازوکار قانونی طی شود تا در سال های آینده مشکلی برای هر دو طرف به وجود نیاید.

موالی زاده ضمن اشاره به بازدید اخیر از کتابخانه حجر بن عدی روستای ام طمیر گفت: در این کتابخانه شاهد یک مرکز فرهنگی بودم که علاوه بر خدمات امانت و عضویت، فعالیت های فرهنگی متنوعی اجرا می شود و این نشان از توجه نهاد کتابخانه های عمومی به مقوله فرهنگ و پویایی دارد و در جامعه امروز قابل تقدیر است.

رئیس انجمن کتابخانه های شهرستان اهواز افزود: باید در روستاهای شهرستان اهواز کتابخانه تأسیس شود و همه ما مسئول هستیم تا نسبت به توسعه و افزایش کتابخانه ها اقدام کنیم.

موسوی زاده، نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از متولیان کتابخانه های عمومی اهواز و تلاش های بی وقفه آنان در راستای ترویج فرهنگ کتاب خوانی به اضافه شدن کتابخانه دارالتحقیق به مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی اشاره کرد و افزود: اقدام بسیار شایسته ای است با این حال باید تمامی چالش های آینده این امر بررسی شود.

موسوی زاده با اشاره به رسالت نهاد کتابخانه های عمومی بیان کرد: باید در کنار نهاد کتابخانه های عمومی کشور باشیم و زمینه حضور خیرین و موسساتی که در این حوزه فعالیت دارند را در کتابخانه فراهم کنیم تا کمک حال کتابخانه های عمومی باشند.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون، حمیدیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری مصوبات انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز به ویژه دریافت زمین از شرکت نفت جهت ساخت کتابخانه در منطقه کوی ملت، زیتون کارمندی، ملی راه و... از وزارت نفت، قول مساعد داد.

در ادامه موچگانی، مدیر دارالتحیق حوزه علمیه اهواز گفت: در سال ۱۳۷۵ با سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان و پیشنهاد ایشان بنای کتابخانه در حوزه علمیه نهاده شد و امروزه دارای ۴۷ هزار جلد کتاب در حوزه های مختلف است که در بین حوزه های علمیه کشور از لحاظ تعداد کتاب، چهارمین کتابخانه است و سالانه بسیاری از طلاب و دانشجویان از آن استفاده می کنند. در حال حاضر درخواست های متعددی مبنی بر عمومی شدن کتابخانه وجود دارد که با عنایت به مجموعه غنی از منابع از جمله نسخ خطی ارزشمند جامعه مخاطب بیشتر از آن بهره شوند.

همچنین طهمباسی، رئیس اداره همکاری ها و مشارکت های کتابخانه های عمومی استان خوزستان به تفاهم نامه حق انتفاع کتابخانه دارالتحقیق اشاره کرد و افزود: به موجب این تفاهم نامه پیرو درخواست حوزه علمیه و با توجه به قانون نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در چارچوب ضوابط  و قوانین، حق انتفاع ۱۵ ساله به نهاد کتابخانه های عمومی واگذر شده است.

در ادامه خدیجه مرادی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز به بررسی مصوبات جلسات گذشته انجمن پرداخت و میزان مشارکت دستگاه های دولتی در سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی را شرح داد.

در پایان سایر اعضای انجمن در رابطه با دستورات جلسه به تبادل نظر و ارائه دیدگاه های خود پرداختند و مصوباتی از جمله پیگیری نیم درصد شهرداری، ترویج کتابخوانی در روستای های شهرستان و حق انتفاع کتابخانه دارالتحقیق جهت اجرا و پیگیری به تصویب رسید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 8 =