سه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵

با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛

کارگاه آموزشی «ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد

کارگاه آموزشی «ادبیات کودک و نوجوان» به همت کانون فرهنگی هنری روح دانایی

کارگاه آموزشی «ادبیات کودک و نوجوان» به همت کانون فرهنگی- هنری روح دانایی و با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، کارگاه آموزشی «ادبیات کودک و نوجوان» به همت کانون فرهنگی هنری روح دانایی و با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

کارگاه آموزشی «ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد

در این جلسه محمدرضا بدیع زادگان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد در تعریف ادبیات کودک و نوجوان، گفت: این ادبیات شامل داستان‌ها، شعرها، افسانه‌ها، نمایشنامه‌ها و کتاب‌های غیرداستانی می‌شود که محتوای آن‌ها متناسب با سن، نیازها و علایق این گروه سنی است.  

وی افزود: از جمله کاربردهای تحقیق در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را می‌توان درک بهتر نیازها و علایق کودکان و نوجوانان، تولید آثاری متناسب با سطح فهم و شرایط زندگی آن‌ها، شناسایی الگوها و تمایلات فرهنگی و اجتماعی و کمک به بهبود برنامه‌های آموزشی و تربیتی در مدارس و مراکز فرهنگی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد در رابطه با ضرورت اهتمام به ادبیات کودک و نوجوان، اظهار کرد: توجه به این حوزه موجب پایه‌گذاری شخصیت و نگرش‌های آینده، آشنایی با مفاهیم اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی، شکل‌گیری هویت، بهبود ابراز احساسات و تفکرات، درک عمیق‌تر از جهان پیرامون، کمک به حل مشکلات و چالش‌های زندگی بهتر می شود.

بدیع زادگان ادبیات کودک و نوجوان را به انواع داستان های کوتاه و بلند، شعر و سرود، افسانه‌ها و سروده‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌ها، نمایشنامه و کتاب‌های غیردرسی تقسیم کرد.

وی در خصوص سیر تحول ادبیات کودک و نوجوان جهان، اظهار کرد: ادبیات کودک و نوجوان از قرن نوزدهم با نویسندگانی همچون چارلز دیکنز و لوئیس کارول وارد مرحله جدیدی شد. با ظهور نویسندگانی چون ج. ک. رولینگ و رونالد دال در قرن بیستم، این حوزه به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین شاخه‌های ادبیات تبدیل شد. در ایران نیز ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب، توجه بیشتری را به خود جلب کرد و نویسندگان و شاعران بسیاری در این حوزه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادند. جشنواره‌ها، مسابقات و برنامه‌های تلویزیونی مخصوص کودکان نیز به رشد و گسترش این نوع ادبیات کمک شایانی کرد.

محمدرضا بدیع زادگان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد تصریح کرد: ویژگی‌های این حوزه از ادبیات را می‌توان به ۵ دسته سادگی زبان و ساختار، پیام‌های اخلاقی و آموزشی، تخیلی بودن، تصویری بودن و تکرار و ریتم تقسیم کرد.

وی تاکید کرد: خواندن به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌های آموزش و یادگیری، از دوران کودکی باید در فرد نهادینه شود. ادبیات کودک و نوجوان با جذابیت‌های بصری، داستان‌های پرکشش و محتوای متناسب با نیازهای کودکان، می‌تواند این علاقه را در آن‌ها ایجاد کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد در پایان خاطرنشان کرد: ادبیات کودک و نوجوان یکی از ارکان اصلی فرهنگ‌سازی و تربیت نسل‌های آینده است. این نوع ادبیات با ارائه محتواهای آموزشی و سرگرم‌کننده، به شکل‌گیری شخصیت، رشد فکری و افزایش توانایی‌های ارتباطی کودکان و نوجوانان کمک می‌کند. بنابراین، توجه به ادبیات کودک و نوجوان نه تنها یک ضرورت فرهنگی بلکه یک نیاز اجتماعی است که نباید از آن غافل شد.

گفتنی است، کارگاه آموزشی «ادبیات کودک و نوجوان» در دو بخش «روش حلقه‌داری نوجوان (ارتباط موثر» توسط حجت رضازاده، مشاور پرورشی مدارس امام حسین(ع) در استان خراسان رضوی و «قالب‌ها و ویژگی‌های ادبیات کودک و نوجوان» توسط محمدرضا بدیع زادگان، دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.

کارگاه آموزشی «ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد

کارگاه آموزشی «ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد

کارگاه آموزشی «ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد

کارگاه آموزشی «ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 2 =