دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳

محمدرضا هراتی در برنامه «سلام صبح بخیر» مطرح کرد؛

بیش از ۱۷هزار برنامه ویژه هفته کتاب از سوی نهاد در سراسر کشور برگزار می‌شود

دیدار معاون توسعه نهاد با معاون استاندار گیلان - محمدرضا هراتی

هراتی مطرح کرد: یکی از برنامه‌ها در طول این ایام، سر زدن دبیرکل محترم نهاد و مدیران‌کل استانی ما به مدارس است تا از آن‌ها دعوت کنند به کتابخانه‌ها خصوصا کتابخانه‌های مرکزی ما بپیوندند. ما در کتابخانه‌های مرکزی نهاد، قریب ۵۰ خدمت را ارائه می‌دهیم. باید از نگاه سنتی که کتابخانه جایی‌است که فقط کتاب و مخزن و قرائت‌خانه دارد و امانت‌دهی انجام می‌دهد، خارج شویم و ما امروز خدمات نوینی در کتابخانه‌هایمان مثل ساخت‌کده، اتاق علم، مرکز آموزشی، مرکز مشاوره، خدمات به گروه‌های خاص به‌ویژه نابینایان و ناشنوای

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح یک‌شنبه ۲۷ آبان ماه در برنامه «سلام، صبح‌بخیر» شبکه سوم سیما حضور یافت و به ‌تشریح برنامه‌های نهاد در سی‌ودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های خاص و خلاقانه نهاد در هفته کتاب برای تشویق نوجوانان به کتاب و کتابخوانی، نامگذاری ۲۴ آبان ماه را به‌مناسبت سالروز رحلت علامه طباطبائی(ره) دانست و تصریح کرد: اعتقادمان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این است که به‌واسطه خدمت بیش از ۷ هزار از همکارانمان که جهادگر حوزه فرهنگی هستند، کل سال هفته کتاب است ولی در این ایام به‌کمک دستگاه‌های همسوی دیگر و ستاد ملی هفته کتاب، تلاش می‌کنیم با ویژه برنامه‌هایی توجه همه را به حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه‌ها جلب کنیم. قریب ۱۷۱۰۰ برنامه در کل کشور فقط برای این هفته از سمت نهاد برگزار می‌شود. ما ۳۷۰۰ کتابخانه در کل کشور داریم که برخی از کتابخانه‌هایمان تا ۱۰۰ متری پایانه‌های مرزی هم هستند و این شبکه گسترده و ملی در این ایام این تعداد برنامه‌ها را تدارک دیده که بعضی از برنامه‌ها نگاه ملی و ویژه‌تری دارد. به‌عنوان مثال، پویش‌های کتابخوان، اهدای کتاب؛ اهدای دانایی و جشنواره‌هایی نظیر جشنواره بین‌المللی کارتون کتاب که همین اخیرا اختتامیه آن برگزار شد و کارتونیست‌هایی از ۶۷ کشور در آن حضور داشتند و پیرامون حوزه کتاب و کتابخوانی در قالب فضای کاریکاتور، نگاه مردم ایران و جهان را به این حوزه جلب کردند. ما یک ویژه‌برنامه جشن در ۲۴ آبان داریم که سه سالی هست در حضور سران قوا برگزار می‌شود و در ۳۶ بخش از برگزیدگان کتابخوان، اعضا، همکاران کتابدار و خیرینی که در حوزه ترویج کتاب تلاش کردند تقدیر می‌شود یا جایزه می‌گیرند که امسال هم در حضور جناب‌آقای دکتر پزشکیان و اصحاب فرهنگ، هنر، ادبیات و رسانه برگزار شد. ما تا چند روز آینده، جلد ۱۹ کتاب هدهد سفید را رونمایی می‌کنیم. ما در نهاد کتابخانه‌ها، مجموعه‌ای را برای کودک و نوجوانان به‌صورت تخصصی دنبال می‌کنیم و شخصیتی دارد به نام هدهد سفید که با محوریت او کتاب، برنامه تلویزیونی، جشنواره، کتابخانه سیار و کتابخانه تخصصی تولید شده و برپا می‌شود چرا که ما اگر از کودکی روی فرزندانمان کار کنیم، فرزندان ما در بزرگسالی اهل کتاب خواهند شد.

هراتی به سوالی درباره چگونگی همکاری نهاد کتابخانه‌ها با سایر نهادهای فرهنگی و مدارس و دانشگاه‌ها و میزان کمک به‌غنای برنامه‌ها و افزایش دسترسی همگانی، پاسخ داد: البته یکی از برنامه‌ها در طول این ایام، سر زدن دبیرکل محترم نهاد و مدیران‌کل استانی ما به مدارس است تا از آن‌ها دعوت کنند به کتابخانه‌ها خصوصا کتابخانه‌های مرکزی ما بپیوندند. ما در کتابخانه‌های مرکزی نهاد، قریب ۵۰ خدمت را ارائه می‌دهیم. باید از نگاه سنتی که کتابخانه جایی‌است که فقط کتاب و مخزن و قرائت‌خانه دارد و امانت‌دهی انجام می‌دهد، خارج شویم و ما امروز خدمات نوینی در کتابخانه‌هایمان مثل ساخت‌کده، اتاق علم، مرکز آموزشی، مرکز مشاوره، خدمات به گروه‌های خاص به‌ویژه نابینایان و ناشنوایان ارائه می‌دهیم. وقتی این خدمات را معرفی می‌کنیم، از عزیزان دعوت می‌کنیم که آنها را ببیند و در کتابخانه‌ها فعالیت کنند. ما سال گذشته سندی را تحت عنوان «سند ملی خواندن» تصویب کردیم که در آن برای دستگاه‌های مختلفی که شاید اسمشان هم به ذهن ما نیاید، تکالیفی تعریف می‌کند تا نگاه به‌خواندن و مطالعه تخصصی شود. نگاه ویژه‌ای به آموزش و پرورش می‌کند چون معتقدیم اگر یک کار اشتراکی مربوطه را نخواهیم انجام دهیم، بچه‌هایمان اهل خواندن و کتاب نمی‌شوند. بنابراین ما زنگ خواندن را مبتنی بر فرمایش رهبرمعظم انقلاب که در سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب مطالبه شده بود، برای اولین‌بار تصویب کردیم و اصرار داریم و پیگیر هستیم که انجام شود. قبلا هم شغلی تحت همین عنوان (کتابدار) در مدارس بود و خیلی از مدارس کتابخانه داشتند ولی این کمرنگ شده و امیدواریم این را در دولت چهاردهم پیگیری کنیم تا اتفاق بیفتد. در دنیا از دوره خردسالی روی فرزندان کار می‌کنند که یاد بگیرند و چگونه بخوانند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در پاسخ به این سوال که چقدر این برنامه‌هایی که نهاد در نظر گرفته، به بالابردن سرانه مطالعه کشور کمک می‌کند؟، اظهار داشت: دو تا سه سالی هست که این مبحث میان مدیران ارشدمان مطرح می‌شود ولی شاخص‌ها متفاوت است و اعداد بر اساس شاخص‌ها بیان می‌شود. مثلا اینکه الآن فرزندان ما که کتب درسی را می‌خوانند آیا جزو سرانه مطالعه حساب می‌شود یا نه و یا قرائت قرآن و کتب ادعیه هم محاسبه می‌شود؟ به‌نظرم از این حرف و شاخص‌ها بگذریم. اخیرا نهاد توسط دانشگاه تهران، پیمایشی را انجام داده و آمارهای جذاب و قابل تاملی در آن هست که اگر مدیران ارشد ما در فرهنگ و هنر و ادبیات به آن توجه کنند خیلی اتفاقات خوبی خواهد افتاد. اول اینکه نشان می‌دهد برعکس بعضی‌ها که می‌گویند سرانه مطالعه پایین است، ما مردم کتاب‌نخوانی نیستیم. بله! با آن نقطه مطلوب فاصله داریم و باید برای رسیدن به آن بیشتر تلاش کنیم . این پیمایش که «عادات خواندن ایرانیان» نام دارد، نقاط و نکات جذابی دارد که به‌عنوان مثال اگر کتاب برای دسترسی ایرانیان مهیا شود، ۶۰ درصد به آن رجوع کرده و آن را مطالعه می‌کنند در حالی که در استانداردهای پیمایشی دنیا، این عدد ۴۰ درصد است.

همچنین در پایان، از دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سوالی درباره برنامه‌های این ارگان فرهنگی برای استفاده از فناوری‌های نوین در خدمات کتابخانه‌ها مثل فضای مجازی و هوش مصنوعی در جهت جذب جوانان به کتاب و کتابخوانی پرسیده شد که در جواب خاطرنشان کرد: جوانان ما جذب کتاب هستند؛ این همه مخترع و نویسنده و دانشمند و المپیادی داریم که نشان می‌دهد جوانان اهل خواندن و مطالعه هستند اما اینکه این مطالعات فقط تخصصی و درسی است، در سند ملی خواندن به آن توجه شده و در  میان مواد خواندنی، کتاب الکترونیکی و مجلات و کتاب صوتی هم قرار گرفته‌اند. تلفن همراه، لوازمی نیست که مقابل کتاب باشند. همین الآن دوستان من در نهاد در حال طراحی یک پلتفرم و سکویی هستند که خدمات نوین ما که ۵۰ یا ۶۰ خدمت هست را در فضای مجازی به جوانان ارائه دهند. باید از قالب‌های به‌روز فرهنگی و هنری برای ترویج استفاده کرد و چون ترویج الآن دیگر معرفی کتاب و چند صفحه و عنوانش نیست بلکه ما باید یک موضوع را مسئله کنیم و حل آن را هم در کتاب ارائه دهیم. نهاد در حوزه کسب و کار هم ورود کرده و می‌آیند برای مهارت‌افزایی یک موضوع آموزش می دهد و در ادامه، طرح «مربی‌شو» داریم که بعد از آن مسائل را با کتاب حل می‌کند و با همین روش جوانان ما با کتاب آشتی می‌کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 10 =