پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶

عضو هیئت علمی دانشگاه در مدرسه منطقه‌ای طراحی خدمت؛

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آموزش کتابداران پیشتاز است

سید علی فارغ

سید علی فارغ، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و از مدرسان دوره‌های طراحی خدمت، در حاشیه دومین مدرسه منطقه‌ای طراحی خدمت گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آموزش کتابداران پیشتاز است

به گزارش روابط‌ عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، سید علی فارغ، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و از مدرسان دوره‌های طراحی خدمت، در حاشیه دومین مدرسه منطقه‌ای طراحی خدمت، ضمن تبیین مفهوم طراحی خدمت، اهداف و دستاوردهای این مدرسه در مازندران را تشریح کرد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آموزش کتابداران پیشتاز است

سید علی فارغ با بیان اینکه این دوره چشم‌انداز تازه‌ای برای تحول خدمات کتابخانه‌ای ترسیم می‌کند، تصریح کرد: طراحی خدمت، نظامی برای حل مسائل پیچیده و ناملموس است که به جای تمرکز بر محصولات فیزیکی، بر ارائه خدمات و سرویس‌های غیرملموس استوار است. این رویکرد به حل مشکلاتی می‌پردازد که راه‌حل‌ آن در قالب مالکیت اشیا تعریف نمی‌شود، بلکه از طریق ارائه خدمات به‌طور مؤثر و غیرمحسوس محقق می‌شود.

فارغ با اشاره به پیشتازی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه آموزش، هدف از برگزاری این دوره‌ها را آشنایی کتابداران با مفاهیم طراحی خدمت دانست و افزود: نهاد با شناسایی نیاز به این پارادایم نوین، بستری برای ارتقای توانمندی کارکنان و تطبیق خدمات با نیازهای جدید جامعه فراهم کرده است.

مدرس دومین مدرسه منطقه‌ای طراحی خدمت گفت: این دوره که ادامه‌ای بر مدرسه نخست در یزد و دیگر دوره‌های ملی پیشین است، کتابداران را از سراسر کشور گرد هم آورد تا به‌صورت نظری و عملی با مفاهیم طراحی خدمات کتابخانه‌ای آشنا شوند.

فارغ در ارزیابی دومین مدرسه منطقه‌ای طراحی خدمت، این دوره را از نظر محتوایی و مشارکت شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌های پیشین غنی‌تر توصیف کرد و گفت: این روند آموزشی سلسله‌مراتبی، زمینه‌ساز تحولی نظام‌مند در خدمات کتابخانه‌ای خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود این تحول نه تنها خدمات سنتی را ارتقا دهد، بلکه به خلق فرصت‌های جدید از جمله راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین مرتبط با کتابخانه‌ها بیانجامد.

وی در ادامه بر لزوم تداوم این دوره‌ها به‌صورت پیوسته و با بهره‌گیری از تجربیات جهانی تاکید کرد و گفت: حضور شرکت‌کنندگان دوره‌های قبلی در دوره‌های آتی می‌تواند به ارزیابی و تکمیل فرآیند آموزشی کمک کند. همچنین، طراحی کارگاه‌های آموزشی باید به گونه‌ای باشد که مفاهیم تدریس‌شده در هر دوره به‌طور زنجیره‌وار توسعه یابد تا اهداف بلندمدت محقق شود.

این استاد دانشگاه در پایان از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌ویژه بخش آموزش و پژوهش قدردانی کرد و افزود: برگزاری این دوره‌ها نشان‌دهنده پیشگامی این نهاد در بهره‌گیری از روش‌های نوظهور آموزشی است. امیدوارم جامعه دانشگاهی نیز همچنان در توسعه و ارتقای این رویکرد با نهاد کتابخانه‌ها همراه باشد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آموزش کتابداران پیشتاز است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 6 =