سجاد محمدیان، مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد در حاشیه سومین مدرسه منطقهای طراحی خدمت در آبادان تصریح کرد: در این مدرسه به مدت سهروز، سرفصلهای طراحی خدمت، طراحی تجربه و کارگاه عملی طراحی ارزش پیشنهادی به کتابداران ارائه میشود.
وی افزود: هدف از برگزاری این دورههای آموزشی این است که بتوانیم خدمات کتابخانههای عمومی را منطبق با نیازهای همه مردم کشور تبدیل کنیم و در این مسیر، عاملی که به کتابداران کمک میکند نوع تفکر آنها با بهرهگیری از تفکر و طراحی است که کتابدار سعی میکند با همدلی بیشتر با کاربران طراحی و خلق تجربه خوشایند برای مشتریان و به دنبال آن، خلق ارزش برای کتابخانه، بتواند نیازهای جامعه و اجتماع محلی را پاسخ دهد.
محمدیان با ابراز امیدواری از مفیدبودن این دورۀ آموزشی برای کتابداران، اظهارداشت: این کارگاه آموزشی قرار است در ۴ منطقه دیگر کشور برگزار شود و در مرحله منطقهای، به طور تقریبی ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر از کتابداران آموزش داده میشود. در مرحله استانی، مسیری طی خواهیم کرد که بتوانیم تعداد بیشتری از همکاران را با موضوع طراحی خدمت، طراحی تجربه و طراحی ارزش پیشنهادی برای کتابخانههای عمومی آشنا کنیم و همکاران در این موضوع مسلط شده و بتوانند از این آموزشها در خدماتی که به عموم ارائه میدهند، استفاده کنند.
حمیدرضا نکویی، مدرس این دورۀ آموزشی هم خاطرنشان کرد: این دورهها تلاش میکند کتابداران را با تفکر طراحی، طراحی تجربه و طراحی خدمات آشنا کند و آموزش دهد چگونه بتوانند در محیطِ کتابخانههای در حال فعالیت، ایدههای جدید را پرورش داده و خدمات جدید را به کاربران ارائه دهند. در حال حاضر ،رویکرد کتابخانهها مختص مخزن کتاب و مطالعه نیست بلکه کتابخانهها باید به عنوان یک پایگاه محلی بتوانند با اتفاقات و رویدادهای محلی خانوادهها، بچهها و سالمندان از خدمات کتابخانه بهرهمند شوند.
نکویی با اشاره به اینکه دورههای آموزشی میتوانند در شناسایی خدمات به کتابداران کمک کنند، ادامه داد: کتابداران با توجه به نیازهای مخاطبین میتوانند با ارائه طراحی و ایدههای جدید، نیازهای آنان را برطرف کرده و در آینده به یک نهاد محلی، اجتماعی و مرکزی برای گفتگو، برقراری ارتباط و فعالیتهای بیش از کتاب خواندن تبدیل شوند.
گفتنی است، نخستین دوره مدرسه منطقهای طراحی خدمت در استان یزد و دومین دوره آن نیز، در استان مازندران برگزار شد.
ارسال نظر