شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸

ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان کردستان

برنامه‌های ویژه برای حضور دانش‌آموزان در جشنواره کتابخوانی رضوی

جشنواره کتابخوانی رضوی - كردستان

اسماعیل احمدی با تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص برگزاری مؤثر و مطلوب جشنواره کتابخوانی رضوی در کردستان، از برنامه‌های ویژه اداره کل کتابخانه‌های عمومی این استان برای حضور دانش‌آموزان در جشنواره خبر داد.

اسماعیل احمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در گفتگو با روابط عمومی این اداره کل در خصوص برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در خصوص برگزاری باشکوه جشنواره کتابخوانی رضوی در این استان اظهار داشت: با اعلام برگزاری جشنواره رضوی مطابق دستورالعمل‌های مربوطه، کمیته برنامه‌ریزی ویژه این برنامه ملی در استان تشکیل شد و راهکارها و شیوه‌های مفید در برگزاری بهتر جشنواره مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته و بر این اساس تلاش شده است از بهترین شیوه‌های تبلیغی برای معرفی این جشنواره به مخاطبان و اقشار مختلف مردم استفاده شود.

احمدی افزود: یکی از اقدامات اساسی در این زمینه بارگذاری پوستر، اخبار و کتاب‌های مربوط به جشنواره کتابخوانی رضوی در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوده است که مخاطبان بهتر در جریان از شیوه و نحوه فعالیت این جشنواره خبردار شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با تاکید بر نقش مهم رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی عمومی، بیان کرد: در این راستا و در قالب چند خبر اطلاعات جشنواره کتابخوانی رضوی به صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، نشریات و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ملی و محلی ارسال شد که توسط این رسانه‌ها انتشار یافت.

وی تصریح کرد: معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی در جلسات متعدد که با حضور مسئولان و رسانه‌ها برگزار شده است یکی دیگر از اقدامات اساسی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ هر چه بیشتر این برنامه بوده است.

احمدی همچنین به طراحی پوستر و بنرهای جشنواره مطابق با طرح ارسالی نهاد اشاره کرد و گفت: بر اساس نمونه اصلی، اطلاعات مربوط به جشنواره در طرح قید شد و همین امر نیز مبنای تبلیغات قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان به چاپ پوستر جشنواره کتابخوانی رضوی در دو نشریه محلی با حوزه توزیع چهار استان غرب کشور (کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان‌غربی) اشاره کرد و افزود: این دو نشریه با عناوین «رووداو» و «کورده واری» دارای مخاطبان زیادی در این مناطق به ویزه استان کردستان هستند.

وی با اشاره به نقش مهم شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی و اثرگذاری بر جامعه، اظهار داشت: در این راستا کانالی ویژه کتابخانه‌های عمومی کردستان با تاکید بر جشنواره کتابخوانی رضوی راه‌اندازی و فعال شده است که در این شبکه مجازی بسیاری از مسئولان، فعالان فرهنگی، علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی و همچنین خبرنگاران عضویت دارند.

احمدی شبکه‌های مجازی را یکی از ظرفیت‌های مهم برای اطلاع‌رسانی عنوان و خاطرنشان کرد: در کانال ویژه جشنواره تمامی اطلاعات جدید و به روز در خصوص این برنامه برای مخاطبان بارگذاری می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان همچنین گفت: ارسال مکرر پوستر و اطلاعات مربوط به جشنواره کتابخوانی رضوی برای مدیران، روابط عمومی‌های ادارات، سازمان‌ها و رسانه‌ها یکی دیگر از اقدامات مفید برای اطلاع‌رسانی است که توسط روابط عمومی به صورت مکرر انجام می‌شود.

وی با اشاره به چاپ و نصب بنر ویژه جشنواره در برخی نقاط و میادین پر تردد شهرستان‌های استان کردستان، عنوان کرد: نصب بنرها نیز هدفمند بوده و مطابق با ترکیب جمعیتی و میزان گرایش مخاطبان صورت گرفته است.


احمدی از چاپ و توزیع دو هزار برگ بروشور ویژه جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داد و گفت: این بروشور به همراه نامه برای تمامی ادارات، سازمان‌ها، دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، دانشگاه‌ها و مدارس ارسال شده است.


 وی همچنبن اظهار داشت: توزیع بروشورهای جشنواره رضوی در میان اعضای کتابخانه‌های عمومی نیز یکی دیگر از اقدامات برای دعوت از علاقه‌مندان به منظور حضور در جشنواره بوده است.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: تلاش می‌کنیم از تعامل و همکاری برخی سازمان‌ها از جمله تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برای برگزاری بهتر جشنواره در کردستان استفاه کنیم.

احمدی ادامه داد: در این راستا تعداد بیشتری بروشور و پوستر جشنواره به این نهادها ارسال شده است تا بتوانند با توجه به مخاطبان خود در برگزاری بهتر جشنواره کتابخانه‌های عمومی را یاری دهند.


وی با بیان اینکه دانش‌آموزان دارای جایگاه ویژه‌ای در جشنواره کتابخوانی رضوی هستند، افزود: بر همین اساس مکاتبات لازم با آموزش و پرورش استان برای اطلاع‌رسانی در مدارس انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان ادامه داد: با توجه به اینکه زمان تبلیغ و اطلاع‌رسانی درباره جشنواره رضوی همزمان با پایان سال تحصیلی است لذا اطلاع‌رسانی در مراکز ساماندهی اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

احمدی در بخش دیگری از تشریح برنامه‌های انجام شده توسط این اداره کل خاطرنشان کرد: با توجه به این مسئله اقداماتی برای ارتباط با مراکز زیرمجموعه کانون پرورشی فکری کردستان انجام گرفته است تا از این ظرفیت برای اطلاع‌رسانی و جلب توجه کودکان و نوجوانان برای حضور و مشارکت در جشنواره استفاده شود.

وی با علام اینکه کردستان از استانهای برتر کشور در زمینه تعداد کتابخانه‌های عمومی مشارکتی است، اظهار کرد: این مهم ظرفیت بسیار مناسبی است بنابراین تعدادی بروشور و پوستر جشنواره برای نصب و توزیع در میان مخاطبان این نوع کتابخانه‌ها نیز ارسال شده است.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان اضافه کرد: در راستای برگزاری هر چه بهتر جشنواره کتابخوانی رضوی در کردستان، شهرستان‌ها نیز مکلف شده‌اند که که برنامه‌های ویژه ای را برای اطلاع‌رسانی در خصوص جشنواره صورت دهند.

وی در پایان اطلاع‌رسانی توسط کتابخانه‌های عمومی را بسیار با اهمیت و مهم ارزیابی کرد و افزود: به همین منظور مسئولان و کتابداران کتابخانه‌ها نیز موظف شده‌اند از ابزاهای مختلف از جمله توزیع بروشور، نصب پوستر، انتشار اخبار و بارگذاری اطلاعات و کتاب‌های جشنواره در وبلاگ کتابخانه متبوع و همچنین معرفی جشنواره برای اعضا در جلسات مختلف استفاده کنند.