شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

به همت کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد؛

نشست کتاب خوان ویژه «مربیان ناشنوایان و کم شنوایان» برگزار شد

نشست کتاب خوان ویژه «مربیان ناشنوایان و کم شنوایان» با حضور اساتید و کارشناسان برتر این حوزه برگزار شد

همزمان با هفته گرامیداشت معلولان نشست کتاب خوان ویژه «مربیان ناشنوایان و کم شنوایان» با حضور اساتید و کارشناسان برتر این حوزه به همت کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، همزمان با هفته گرامیداشت معلولان، نشست کتاب خوان ویژه «مربیان ناشنوایان و کم شنوایان» با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی و مهدی قاسمی پور، رئیس اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی به همت کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن گرامیداشت هفته معلولان و ولادت حضرت زینب(س) گفت: نشست کتاب خوان در واقع به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده توسط افراد مختلف در قالب یک جلسه هم اندیشی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: استان خراسان رضوی، استان کتاب، دانایی و زندگی است. سعی ما در مجموعه کتابخانه های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی و آموزشگاه های غیررسمی بر این است تا با برگزاری برنامه ها و فعالیت های متنوع فرهنگی بتوانیم گام های موثرتر و مفیدتری در راستای ارائه خدمات کتابخانه ای به همه اقشار جامعه به ویژه افراد دارای محدودیت برداریم.

در ادامه مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی ضمن قدردانی از مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در راستای توجه ویژه به طیف بزرگ معلولان در برگزاری برنامه های فرهنگی و انعقاد تفاهم نامه هایی با محوریت معلولان، گفت: شعار جهانی در سال ۱۴۰۰ به مناسبت روز جهانی معلولان «پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» است. این شعار اشاره مستقیمی به مقوله دسترس پذیری دارد. در واقع دسترس پذیری مهم ترین عامل در تعیین شدت معلولیت افراد در جامعه است و بدین معنا است که در جامعه امروز باید شرایطی فراهم آوریم که همه افراد در هر سطح از معلولیت بتوانند از امکانات و فرصت های موجود در جامعه با توجه به توانایی ها و قابلیت های خود استفاده کنند.

وی در رابطه با این پرسش که «آیا معلولیت محدودیت است»، افزود: اگر در جامعه دسترس پذیری را فراهم نسازیم و یک فرد دارای معلولیت برای انجام برخی از کارهای ساده خود با مشکل مواجه شود، قطعا معلولیت به معنای محدودیت است، به عبارتی شدت معلولیت و محدودیت افراد در جامعه ارتباط مستقیمی با میزان عملکرد و ارتباط آن ها با محیط دارد؛ بنابراین جامعه است که مشخص می کند آیا معلولیت محدودیت می آورد یا خیر.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی مهم ترین مساله در رابطه با افراد کم شنوا و ناشنوا را «زبان» دانست و اظهار داشت: هر فردی برای بیان سخنان خود ذهنیت دارد، مفهوم را هم می داند، اما مساله مهم در بیان سخن استفاده از ابزار انتقال آن و به عبارتی «زبان ادبی» است. فرد سالم با استفاده از گفتار می تواند سخن بگوید اما فردی که کم شنوا و ناشنوا است، مشکل بزرگی در انتقال این مفاهیم دارد.

وی در پایان راهکار رفع مشکل ارتباط با افراد کم شنوا و ناشنوا را ارتقای سواد ادبی و ایجاد امکان انتقال این مفاهیم از طریق کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: وظیفه همه دستگاه های اجرایی است که با فراهم سازی امکانات مناسب باعث انطباق بیشتر سواد ادبی این قشر با سواد ادبی کتاب شوند.

مهدی قاسمی پور، رئیس اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ضمن قدردانی از حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در راستای توجه ویژه به افراد دارای معلولیت و تلاش در برگزاری برنامه های فرهنگی با محوریت این قشر، گفت: همانطور که اشاره شد در عصر حاضر جنبش فراگیرسازی در حوزه افراد دارای معلولیت به راه افتاده است که به معنای دسترس پذیری است.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته برای خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت بحث جداسازی مطرح شد، بدین صورت که محل نگهداری، مدارس و خدمات این افراد از جامعه جدا شد. در  مرحله دوم موضوع تلفیق سازی مطرح شد و به این مساله اشاره داشت که امکانات وجود دارد و اگر افراد دارای معلولیت نمی توانند از این امکانات استفاده کنند، مشکلی است که این افراد با آن مواجه هستند و نمی توان کار دیگری انجام داد. اما امروز بحث فراگیر سازی و یا همان دسترس پذیری مطرح است؛ این مساله که اگر فردی که دارای معلولیت است و نمی تواند از امکانات رایج در جامعه همچون افراد دیگر استفاده کند، مشکل از جامعه و وجود نقص در نحوه ارائه امکانات است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی ۶۲ کلاس خاص برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی وجود دارد، این امکانات را گامی موثر برای اجرای عدالت آموزشی برای ۱۹۰۰۰ دانش آموزان دارای معلولیت در استان دانست.

وی در تعریف زبان اشاره، گفت: انسان به صورت طبیعی دارای ۵ حس لامسه، بینایی، چشایی، شنوایی و بویایی است که به کمک آن ها اطلاعات را از محیط گرفته و به وسیله مغز آن ها را به پیام تبدیل می کند. افراد دارای معلولیت کسانی هستند که یک یا چند حس پنج گانه آن ها قطع شده است و این یک وظیفه اجتماعی است که تلاش کنیم با تقویت حواس دیگر در این افراد تا حدودی این معلولیت را کاهش دهیم. در واقع منظور این است که اگر فردی حس بینایی خود را از دست داده است، بتوانیم با تقویت حس شنوایی و لامسه این مشکل را تا اندازه ای برای او کم یا رفع کنیم.

مهدی قاسمی پور با بیان اینکه مساله مهم در افراد کم شنوا و ناشنوا تبدیل کلمات به نماد است، افزود: در واقع می توان گفت مسائل ساده و پیش افتاده در افراد سالم برای بیان منظور خود یک معضل و مشکل برای فرد دارای معلولیت است. سیستم باید به گونه ای باشد تا افراد دارای معلولیت بتوانند با توجه به استعدادها و قابلیت های خود همگام با سایر افراد جامعه از امکانات استفاده کنند و راه پیشرفت در عرصه های مختلف برای آنان هموار شود.

همچنین در پایان این نشست کتاب های «فرهنگ مصور دانش آموز» اثر شعیب وحیدی، مدرس و مدیر مرکز آموزش متوسطه دانش آموزان آسیب دیده شنوایی؛ «فوت کوزه گری: مثل های فارسی و داستان های آن» اثر مصطفی رحماندوست و متین پدرامی توسط معصومه نظر نجاتی زاده، معلم پیشکسوت ناشنوایان و مربی زبان آموزی و «جبار باغچه بان» اثر ثمین باغچه بان توسط ساناز رهنما، کتابدار بخش نابینایان کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس معرفی شد.

گفتنی است، این نشست به صورت همزمان توسط مترجم زبان اشاره برای حاضرین کم شنوا و ناشنوا در جلسه اجرا شد. همچنین این برنامه از طریق فضای اسکای روم نیز پخش شد.