پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴

دبیرکل نهاد در جمع کتابداران استان آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

هم‌افزایی و تعامل بی‌سابقه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت ایجاد فضای جدید و متنوع کتابخانه‌های عمومی

دیدار دبیرکل با کتابداران آذربایجان شرقی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دیدار با کتابداران استان آذربایجان شرقی گفت: فکر نمی‌کنم در هیچ دوره‌ای چنین هم‌افزایی و تعاملی با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته است. حرکت به سمت فضای جدید و متنوع کتابخانه‌های عمومی و راه‌اندازی نسل جدید کتابخانه‌های عمومی از جمله فرصت‌هایی است که پیش روی ما قرار دارد. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد طی سفر به استان آذربایجان شرقی با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار در پاسخ به سؤالات کتابداران اظهار داشت: بنده با تمام خواسته‌ها، نیازها و دغدغه‌های همکاران آشنا هستم و سعی می‌کنم از هر طریقی این مشکلات را کاهش دهم. فلسفه سفرهای استانی ایجاد تعامل بیشتر بین همکاران است. سفرهای استانی را از این نظر مهم می‌دانم که در جریان این سفرها علاوه بر دیدار با همکاران، صحبت‌های آن‌ها را نیز می‌شنوم و به تبادل نظر می‌پردازیم. امید است نتیجه این سفرها به نفع کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها، همکاران ستادی و اعضا به عنوان رکن اصلی کتابخانه‌های باشد.
وی وجود شبکه گسترده کتابخانه‌ها در سراسر کشور، وجود همکارانبا انگیزه و پرتلاش، حضور اعضا در کتابخانه‌ها و توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را از فرصت‌های مجموعه دانست و گفت: فکر نمی‌کنم در هیچ دوره‌ای چنین هم‌افزایی و تعاملی با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته است. حرکت به سمت فضای جدید و متنوع کتابخانه‌های عمومی و راه‌اندازی نسل جدید کتابخانه‌های عمومی از جمله فرصت‌هایی است که پیش روی ما قرار دارد. 

هم‌افزایی و تعامل بی‌سابقه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت ایجاد فضای جدید و متنوع کتابخانه‌های عمومی

دغدغه شغلی و معیشتی همکاران یکی از اولویت‌های اصلی در نهاد کتابخانه‌ها است
رمضانی در تشریح موانع موجود گفت: قانون تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی، آیین‌نامه اجرایی این قانون، نبود منابع درآمدی پایدار و معیشت همکاران مسائلی هستند که در راه رفع این دغدغه‌ها اقداماتی در دست انجام است. علیرغم اینکه ما مشمول قانون خدمات کشوری نیستیم، تمام آیتم‌های قانونی آن در نهاد اجرا می‌شود. واقعیت این است که قانون نهاد تناقضاتی دارد. کارهای مهمی در این خصوص در حال انجام است که در فرصت مناسب و در زمان به ثمر نشستن آن شرح داده خواهد شد. 
 وی تصریح کرد: در شرایطی این مسئولیت به من واگذار شده است که در عین وجود فرصت‌های متنوع، چالش‌ها، موانع و محدودیت‌های فراوانی نیز وجود دارد و بنده خود را در قبال رفع موانع و استفاده از فرصت‌ها مسئول می‌دانم. همه ما سوار بر یک کشتی هستیم و اگر به بخشی از آن لطمه وارد شود، همه ما آسیب می‌بینیم. ما باید مسائل را با تعامل مطرح و رفع کنیم. 
وی افزود: با اینکه ان‌شاءالله حب مسئولیت ندارم، اما تا زمانی که این مسئولیت بر عهده‌ام است با قوت آن را پیش خواهم برد. با همین نگاه علیرغم مقاومت‌ها، مخالفت‌ها و بی‌تفاوتی‌ها، با قدرت روند اصلاح قانونی و حل مشکلات نهاد را پیگیری کرده‌ایم و گام‌های مهمی را برداشته‌ایم.
دبیرکل نهاد درباره پیگیری مجدانه مسائل پیرامون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: زمانی که مسئولیت نهاد را پذیرفتم به آن اعتقاد داشتم و دارم و از حریم، مبانی و مسائل آن مانند خانه خود دفاع می‌کنم و نسبت به سرنوشت تک‌تک افراد حاضر در این مجموعه حساسیت دارم. بنده برای فضای کتابخانه‌های عمومی، موضوعات مطرح در آن، معیشت و منزلت کتابداران و ایجاد شناخت نسبت به اهمیت کتابخانه‌های عمومی در جامعه ارزش قائلم و برای آن تلاش می‌کنم.

هر سرفصل بودجه‌ای را نمی‌توان به پرداخت حقوق اختصاص داد
وی درباره برخی اظهارات ناآگاهانه برای تأمین هزینه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان گفت: متأسفانه گاهی شنیده می‌شود که برخی با ناآگاهی عنوان می‌کنند که «منابع مالی خرید کتب را صرف پرداخت حقوق‌ها کنید»؛ در حالی که امروز همه می‌دانند که بودجه اختصاص یافته برای خرید کتاب را نمی‌توان صرف پرداخت حقوق کرد.

هم‌افزایی و تعامل بی‌سابقه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت ایجاد فضای جدید و متنوع کتابخانه‌های عمومی

چانه مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کوچک است
رمضانی با اشاره به زمانبر بودن روند اصلاح مسائل پیرامون نهاد یادآور شد: کشور ما امروز با مسائل متعددی روبه‌رو است که یکی از آنها بحث معیشت کتابداران است. خوشبختانه امروز این موضوع جزء دغدغه‌های مسئولین فرهنگی قرار دارد، اما دغدغه‌های بسیار دیگری هم وجود دارد. در نظر داشته باشید که دستگاه‌هایی هستند که وضعیت به مراتب نامطلوب‌تری دارند. 
دبیرکل نهاد با ابراز امیدواری نسبت به رفع دغدغه معیشتی کتابداران ادامه داد: متأسفانه از ابتدا چانه حقوق و مزایا برای نهاد کوچک گرفته شده است. با این حال با باید پیگیری و تلاش کنیم تا آن را ارتقاء دهیم. در این زمینه آقای مختارپور، دبیرکل پیشین هم بسیار تلاش کردند که با توفیقاتی همراه بود .

یکسان بودن ساعات کاری همه کتابخانه‌ها ضرورتی ندارد

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از کتابداران درباره ساعت کار گفت: امروز ما ساعت کار را به یک سازوکار ثابت رساندیم؛ چراکه وجود یک دستورالعمل حتماً بسیار بهتر از تصمیم‌گیری در پایان هر فصل است. هرچند اختیاراتی را برای شرایط خاص به استان‌ها داده‌ایم.
مهدی رمضانی تصریح کرد: از نظر بنده ساعت کار کتابخانه‌ها در کل کشور نباید به صورت یکسان طراحی شود. به عنوان مثال یک کتابخانه که در کنار یک مدرسه واقع شده، با کتابخانه‌ای که در یک روستا قرار دارد یا با یک کتابخانه که در بافت شهری یا در کنار یک کارخانه است، نمی‌توانند ساعت کار یکسانی داشته باشند. 

هم‌افزایی و تعامل بی‌سابقه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت ایجاد فضای جدید و متنوع کتابخانه‌های عمومی

در خرید منابع به سمت رده‌های پرامانت رفته‌ایم
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سؤالات مطرح شده نسبت به منابع کتابخانه‌ها نیز گفت: تلاش کردیم در خرید منابع به سمت رده‌های پرامانت برویم و البته از رده‌های دیگر نیز غافل نشویم. بر این اساس خریدی که در انتهای سال 1400 و ابتدای سال 1401 داشتیم باید به نظرات شما کتابداران نزدیکتر باشد. تاکنون یک سوم این منابع توزیع شده و باقی آن نیز تا پایان سال ارسال می‌شود و ان‌شاءالله حجم خوبی از کتاب‌های به‌روز در کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد.
رمضانی درباره مشکلات سامانه سامان نیز گفت: این سامانه دارای برخی مشکلات زیرساختی است که درباره آن تاکنون چند جلسه مفصل میان سه معاونت نهاد برگزار شده است. این موضوع جزء اولویت‌های کاری ما است که باید اصلاح شود.
وی با تأکید بر لزوم آشنایی با توانمندی‌های مختلف همکاران و کتابداران گفت: می‌توان با تشکیل یک بانک اطلاعاتی از توانمندی همکاران از آنها در ارائه خدمات در کتابخانه‌ها استفاده کرد. برخی همکاران توانمندی‌هایی دارند که در صورت بروز می توان از قابلیت آنها در رشد نهاد کتابخانه‌ها استفاده کرد. 

شبکه‌ گسترده کتابخانه‌های ایران در سطح منطقه 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهمیت کتابخانه‌های عمومی در جریان‌سازی در جامعه گفت: بر خلاف تصور عده‌ای کتابخانه‌های ایران دارای شبکه گسترده‌ای هستند که در سطح منطقه بی‌رقیب است.
وی از تولید انیمیشن‌های «آقا و خانم کتابدار» و برنامه تلویزیونی در حوزه کتابخوانی  خبر داد و بر ضرورت توجه ویژه به بخش نوجوانان تأکید کرد و گفت: متأسفانه در حوزه نوجوان تولید محتوا در کشور کم است. ما در قالب یک مجموعه کامل به دنبال افزایش ارتباط کودکان و مدارس با کتابخانه‌ها هستیم.

هم‌افزایی و تعامل بی‌سابقه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت ایجاد فضای جدید و متنوع کتابخانه‌های عمومی

کتابداران سرمایه انسانی پویا برای نهاد هستند
در ابتدای این نشست، اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به عنایت ویژه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان، از افتتاح دو کتابخانه جدید در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طی این سفر جلسات متعددی با مسئولان استانی برگزار شد و قول های خوبی در راستای بهبود امور گرفته‌ایم که پیگیر تحقق وعده‌ها خواهم بود.
وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم چه مشکلاتی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد، با این حال سعی خواهیم کرد بخشی از آن را رفع کرده و افق روشنی را در توسعه کتابخانه‌های عمومی استان ترسیم کنیم.
بابایی اضافه کرد: کتابداران سرمایه انسانی پویا و دانشمندی هستند که همه جا خود را اثبات کرده‌اند و امیدوارم این عزیزان همواره پرفروغ بدرخشند.
طولانی شدن فرایند مکاتبات، تشکیل کارگروه مسئولیت اجتماعی در نهاد به منظور استفاده از ظرفیت گروه‌های مختلف اجتماعی به نفع کتابخانه‌ها، تشکیل اداره‌ای مجزا برای گروه‌های خاص در اداره‌کل استان، حمایت از آثار کتابداران نویسنده، نیم درصد درآمد شهرداری‌ها، وجود نیروی خدماتی ثابت در کتابخانه‌ها، همکاری آموزش و پرورش با کتابخانه‌ها، سنجش میزان اثرگذاری و آسیب‌شناسی فعالیت‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تمامی کتابداران، ایجاد امکانات لازم در خانه‌های کتابدار و روزآمدسازی منابع کتابخانه با نظر کتابداران از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بود.

اخبار مرتبط