سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تبریز:

نگاه کلیشه‌ای و سنتی به کتابخانه‌ها باید شکسته شود

دیدار دبیرکل نهاد با گروم دوم از فراگیران مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سفر به استان آذربایجان شرقی در دیدار با گروه دوم فراگیران مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی، گفت: نگاه کلیشه‌ای و سنتی به کتابخانه‌ها و وظایف آنها، آفت فعالیت است و باید شکسته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در سفر استانی آذربایجان شرقی، ۱۵ شهریور ماه با گروه دوم فراگیران مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار در پاسخ به سؤالات کتابداران گفت: تفکر جدید در رابطه با ترویج فرهنگ کتابخوانی در دنیا در حال اجرا است، با این حال هنوز برخی به قدمت و تجربه بیشتر باور دارند. این ما هستیم که باید در برابر این نگاه ایستاده و فضا را تغییر دهیم. البته من معتقدم همکاران زیادی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای کار خود ارزش قائل هستند.

وی با بیان اینکه فضای کتابخانه‌ها، فضای پویا و فعالی است، افزود: من موقعیت کتابخانه‌ها را از نزدیک دیده‌ام و بسیاری از کتابخانه‌ها فعال و پررفت‌و آمد هستند.

رمضانی با اشاره به گلایه‌های برخی همکاران در خصوص شرایط کار و حقوق و مزایا، تصریح کرد: باید مراقبت کنیم که نقش کتابخانه‌های عمومی و کتابدار در جامعه بی‌اثر نشود.

گسترش فضای کتابخوانی در جامعه به عنوان رسالت اصلی کتابداران

وی همچنین با اشاره به درخواست همکاران فعال برای وجود نظام ارزیابی، افزود: در نهاد فعالیت‌ها دیده می‌شود، گرچه نقاط ضعفی وجود دارد که باید با نگاه منسجم و به‌هم‌پیوسته در قالب فرایندی شدن و به‌دور از بروکراسی زائد اداری رفع شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابدار را ویترین کتابخانه‌ دانست و گفت: رسالت اصلی کتابدار امانت دادن کتاب نیست، بلکه گسترش فضای کتابخوانی در جامعه و ترویج عضویت است.

وی با اشاره به اینکه در تعریف برنامه‌های کتابخانه‌ها هیچ فعالیتی فوق‌برنامه محسوب نمی‌شود، گفت: همکارانی که در دوره مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی توفیق حضور یافته‌اند، بعد از آموزش نباید حبس علم کنند، چراکه همه ما مسئول هستیم و از هر آنچه آموخته‌ایم باید در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده کنیم. به گفته حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)، «امروز مؤمن نباید مثل دیروزش باشد». قطعاً نباید هیچ کدام از ما از حیث علم، فکر و اندیشه همچون دیروز باشیم و باید از فرصت آموزش برای پیش بردن کارها و تغییر فضای پیرامون استفاده کنیم.

رمضانی گفت: ما در حوزه کتابخوانی دو دیدگاه داریم؛ نگاه به درون و نگاه به بیرون. موضوع درونی به تلاش کتابدار مربوط است و مبحث بیرونی به دیدگاه مخاطبان کتاب باز می‌گردد؛ اما برای رسیدن به نقطه دوم که علاقه‌مند کردن خود مخاطب به کتاب است، باید نگاه درونی اصلاح شود.

وی ضمن‌ قدردانی از تلاش همکارانی که برای کار خود ارزش قائل هستند، گفت: گزارش این نوع فعالیت‌ها باید بین همکاران تبلیغ و ارائه شود؛ برای این امر سازوکارهایی در نظر گرفته شده که تحقق آن به زمان نیازمند است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خاتمه از تلاش این مجموعه به منظور رفع دغدغه‌های حقوقی و قانونی همکاران و اصلاح آئین‌نامه داخلی خبر داد.

گفتنی است در این دیدار سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، زهرا جعفری، مشاور رسانه‌ای دبیرکل، محمدمهدی زرافشان، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، سجاد محمدیان، مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش و سکینه قاسم‌پور، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی حضور داشتند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 16 =