به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی ۲۲ بهمن شهر نودشه در شهرستان پاوه استان کرمانشاه و زهرا قادریان، مسئول این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.
قادریان با اشاره به روند انتخاب اعضا برای شرکت در طرح باهم بخوانیم، گفت: بخش کودک کتابخانه ما و اعضای آن بسیار فعال هستند؛ در واقع کودکان و نوجوانان وفادارترین مراجعان ما محسوب می شوند. به همین دلیل پس از اطلاع رسانی اجرای طرح باهم بخوانیم، تعداد زیادی از کودکان علاقه مند و مشتاق، داوطلب مشارکت در طرح شدند؛ باوجود اصرار بچه ها، ظرفیت محدود بود و برای افزایش کیفیت جلسات طرح را با ۱۲ نفر در کتابخانه ۲۲ بهمن شروع کردیم.
وی با اشاره به منابع مورد علاقه شرکتکنندگان این کتابخانه، گفت: موضوع تفکر نقاد برای بچه ها جذابیت داشت و کتاب های «سکه طلا» و «پرواز کن، پرواز» که به صورت بلندخوانی مطالعه شد، بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ به قدری که بچه ها خواستار مطالعه مجدد این کتاب ها به صورت گروهی شدند و بعضی تمایل داشتند آن ها را امانت بگیرند. در کنار موضوع جذاب کتاب، بلندخوانی و گفت و گو هایی که حین انجام پرسش و پاسخ شکل می گرفت بر جذابیت این جلسات افزود. پاسخ بعضی بچه ها به پرسش ها، هیجان و کنجکاوی سایرین را برمی انگیخت و پویایی جلسات را به دنبال داشت.
قادریان، بلندخوانی را شیوه مورد علاقه مطالعه در کتابخانه ۲۲ بهمن دانست و گفت: از آنجا که جمع خوانی قدری با سر و صدا همراه بود، باعث اعتراض و عدم تمرکز بعضی از بچه ها می شد.
وی با اشاره به خاطراتی که در جریان اجرای طرح شکل گرفت، گفت: چند جلسه پس از شروع طرح، کارینا، یکی از شرکت کنندگان طرح، همراه دوستش به کتابخانه آمد؛ برای دوستش از لذت باهم بخوانیم گفته بود و حالا او مشتاق شرکت در جلسات ما شده بود. برایش توضیح دادم که به دلیل محدودیت جوایز به تعداد شرکت کنندگان، امکان اضافه شدن فرد جدید وجود ندارد و انشاالله در دوره بعد او نیز همراه خواهد شد. او با ناراحتی قبول کرد؛ اینجا بود که کارینا به من گفت، من حاضرم پایان طرح جایزه ام را با دوستم تقسیم کنم و لطفا اجازه دهید او هم در جلسات ما شرکت کند. اتفاق شیرینی بود. ما طرح را ۱۳ نفره ادامه دادیم؛ آن جلسه کتاب «هر آیه یک قصه» را می خواندیم و بعد از خواندن آیه ای مربوط به موضوع بخشش، کار کارینا را برای بچه ها مثال زدم؛ همه شرکت کنندگان کارینا را تشویق کردند، او را الگو قرار دادند و از من خواستند به ازای تقسیم جوایزشان، دوستانشان را در لذت باهم بخوانیم، شریک کنند.
قادریان ادامه داد: همراهی خانواده ها نیز در این طرح بی نظیر بود؛ تعدادی از خانواده ها سفرهای تابستانی را به خاطر حضور فرزند خود در باهم بخوانیم، لغو کردند و برنامه بچه ها برایشان اهمیت داشت.
وی افزود: به اعتقاد من مشارکت بچه ها در طرح باهم بخوانیم، موجب رشد شخصیت شان شد. در ابتدای اجرای طرح، جلسات جمع خوانی به خوبی پیش نمی رفت و بچه ها به راحتی با هم کنار نمی آمدند؛ برایشان از اهمیت تقسیم کار، همکاری و همدلی در به انجام رساندن امور می گفتم و خوشبختانه رفته رفته رفتار و برخوردشان تغییر کرد و در پایان طرح از اینکه به واسطه این برنامه دوستان جدید پیدا کردند، راضی و خوشحال بودند.
قادریان خواستار استمرار در اجرای طرح باهم بخوانیم شد و گفت: آنچه در قالب طرح باهم بخوانیم انجام شد، پیش از اجرای این طرح در کتابخانه ما اجرا می شد و من تاثیر مثبت دورهمی های کتاب محور و تعامل و اظهار نظر بچه ها با محوریت موضوع کتاب و نمود آن بر طرز فکر و برخورد بچه ها را دیده بودم. وجه تمایز باهم بخوانیم در تخصیص جوایز به هر یک از شرکت کنندگان بود که این موضوع علاقه و اشتیاق بچه ها را برای مشارکت افزایش می داد. حضور مستمر و منظم در جلسات باهم بخوانیم، کتابخانه را در نگاه خیلی از شرکت کنندگان به فضایی دوست داشتنی برای معاشرت تبدیل کرد و پس از اتمام طرح، پای ثابت کتابخانه شدند.
قادریان تنوع کتاب ها و افزایش شرکت کنندگان را زمینه ساز موفقیت بیش از پیش طرح باهم بخوانیم در دوره های آتی دانست.