چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

مهدی رمضانی در جمع کتابداران استان سمنان:

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران استان سمنان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جمع کتابداران استان سمنان از تغییر در نحوه عضویت در کتابخانه های عمومی خبر داد و گفت: به اعتقاد من این مدل جدید، در احیای هویت کتابخانه ها به عنوان یک دستگاه خدمت رسان بسیار مؤثر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ طی سفر به استان سمنان و دیدار با کتابداران این استان به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از کتابداران مبنی بر کوتاه شدن فرایندها و اصلاح ساختارها، گفت: یکی از اولویت‌های ما کوتاه کردن فرایندها است؛ سامانه ایجاد کتابخانه‌ها نیز با همین منطق راه‌اندازی شد. در تمامی حوزه‌ها ما به دنبال فرایندی کردن و اصلاح نظام مسائل هستیم تا بدین ترتیب سرعت انجام کار افزایش یابد.

وی با اشاره به بحث تفویض اختیار، گفت: بنده در روزهای نخست مسئولیت بخشی از اختیارات خود را به استان‌ها و شهرستان‌ها واگذار کردم؛ ممکن است در ابتدا خطاهایی رخ بدهد اما سرانجام نتیجه این کار به نفع کتابخانه‌های عمومی و نهاد خواهد بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به درخواستی مبنی بر اصلاح ساختار انجمن‌ها، گفت: لازمه اصلاح ساختار انجمن‌ها، اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. قانون اصلاح شده پس از مدت‌ها رایزنی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رأی آورده و پس از طی فرایندی در نوبت صحن علنی قرار می‌گیرد. در قانون جدید، دبیری به مدیرکل در استان و در شهرستان‌ها به رؤسای شهرستان‌ها برمی‌گردد و اصلاحات مورد نظر در این زمینه انجام شده است. البته در حال حاضر با ارتباط خوب نهاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور صریح وزیر محترم برای پیگیری مسائل کتابخانه‌های عمومی، مشکلی در تعامل وجود ندارد.

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

اولویت جدی ما آموزش و به‌روزرسانی دانش کتابداران است

وی در خصوص درخواست یکی از همکاران مبنی بر فراهم کردن امکان بازدید از کتابخانه‌های بزرگ کشور، گفت: اولویت جدی ما آموزش و به‌روزرسانی دانش کتابداران است. بازدید از کتابخانه‌های بزرگ کشور نیز ذیل این موضوع قرار می‌گیرد. البته مدل اداره و نوع خدمات‌دهی کتابخانه‌های عمومی با کتابخانه‌های ملی، مجلس و... متفاوت است، با این حال تجربه بازدید از کتابخانه‌های بزرگ فرصت خوبی است. در مقاطع مختلف ما تلاش کردیم به این سمت پیش برویم.

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران مبنی بر ضرورت خرید منابع متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب به‌ویژه در حوزه ادبیات داستانی و کلاسیک، گفت: منطق و سعی ما همواره این بوده که منابع خریداری شده برای کتابخانه‌ها، مورد مراجعه اعضا باشد. منابع کلاسیک منابع گرانی است و ما در حد بضاعت، سعی کردیم منابع لازم را تهیه کنیم؛ با این حال می‌توانیم بررسی کنیم کدام کتابخانه‌ها فاقد منابع پایه هستند تا هر زمان فرصتی برای خرید کتاب فراهم شد، آنها را مدنظر قرار دهیم.

وی در خصوص استمرار در اجرای طرح «مأموریت کتابخانه من»، گفت: به اعتقاد بنده نیز طرح مأموریت کتابخانه من، طرح بسیار خوبی است و مشتاقم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس این طرح اداره شود. بر اساس این مدل، اداره کتابخانه اعم از تعیین ساعات کار، تأمین منابع، برنامه‌های فرهنگی و... به کتابداران همان کتابخانه واگذار می‌شود؛ این مدل، مدل ایده آل ما در اداره کتابخانه‌های عمومی است؛ چراکه اقتضائات هر کتابخانه متفاوت است. با این حال برای اجرای این مدل موانع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد و ما به دنبال پیگیری این مسیر هستیم. همچون طرح انتخاب کتاب توسط کتابدار، که اجرای آن روند پرهزینه و سخت اجرایی دارد.

رمضانی در خصوص احتساب سنوات خدمت همکاران در ارشاد برای بازنشستگی گفت: نهاد در این خصوص محدودیت قانونی دارد با این حال بنای ما همراهی با همکارانی بوده که این مشکل را داشتند.

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

الگوریتم درجه‌بندی کتابخانه‌ها تغییر می‌کند

وی با اشاره به تغییر درجه‌بندی کتابخانه‌های عمومی در آینده نزدیک گفت: تصمیم‌گیری‌های ما در ستاد بر اساس درجه‌بندی‌های فعلی نیست. مهم‌ترین نکته، کارکرد نیروی انسانی و نه متراژ کتابخانه است. کالبد باید رابطه‌ای منطقی با فعالیت داشته باشد. ما باید به سمت تقویت کتابخانه‌های فعال برویم؛ البته اشکال بعضی از کتابخانه‌ها، جانمایی آنها است. لذا ساختار درجه‌بندی قطعاً تغییر خواهد کرد.

در پی برقراری ارتباط مدارس و کتابخانه‌های عمومی هستیم

وی آمارسازی در عضویت، امانت، میزان مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی و تعداد فعالیت‌های فرهنگی را امری ناپسند و تخلف دانست و ادامه داد: تخلف در آمارسازی دلیلی برای کار نکردن نیست. ما باید برای افزایش اعضا، امانت، میزان مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی و برنامه‌های ترویجی، فعالیت کنیم. این تشویق به کار است، نه آمارسازی. ما در پی برقراری ارتباط مدارس و کتابخانه‌های عمومی، ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس و اجرای طرح کتابدار افتخاری در بین دانش‌آموزان هستیم.

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران مبنی بر افزایش منابع کودک در گروه سنی الف (پیش از دبستان) در بسته «نورسیده‌ها»، گفت: متأسفانه در حوزه نوجوان، در تمام حوزه‌های کتاب، فیلم، موسیقی و... فقر محتوا داریم. کتاب‌های مربوط به گروه سنی پیش از دبستان، از آنجا که کتاب‌های تصویری است، پرهزینه است. با این حال بنای ما در ارسال منابع، توجه به رده‌های پرامانت، به‌ویژه کودک و نوجوان است.

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

رمضانی همچنین از تغییر در نحوه عضویت در کتابخانه‌های عمومی خبر داد و گفت: در طرح جدید استفاده از مخزن کتابخانه‌های عمومی برای همه رایگان است اما افراد باید متناسب با خدمتی که دریافت می‌کنند، حق عضویت پرداخت کنند. درجه‌بندی کتابخانه‌ها نیز بر اساس خدمات آنها تعریف خواهد شد. به اعتقاد من این مدل جدید، در احیای هویت کتابخانه‌ها به عنوان یک دستگاه خدمت‌رسان بسیار مؤثر خواهد بود.

تدارک مجموعه‌ای رسانه‌ای برای معرفی کتابخانه‌های عمومی

رمضانی در خصوص موضوع شناساندن و معرفی بیش از پیش نهاد، گفت: این موضوع یکی از اولویت‌های بنده در معاونت توسعه بود. ساخت شخصیت‌های پویانمایی «آقا و خانم کتابدار» قطعاً به شناساندن کتابخانه‌های عمومی کمک کرده است. حضور آقای رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، تأکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر موضوع کتابخانه‌های عمومی نیز در همین راستا انجام شده است. ما مجموعه‌ای رسانه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم و به زودی برنامه تلویزیونی با موضوع کتابخانه و نقش کتابدار در شبکه کودک پخش خواهد شد.

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

تبدیل وضعیت نیروهای ساعتی نیازمند برگزاری آزمون

وی با اشاره به موضوع تبدیل وضعیت نیروهای ساعتی، گفت: گذراندن آزمون استخدامی و اختیار دبیرکل بر اساس مصوبه هیئت امنا، دو منشأ تبدیل وضعیت در نهاد بوده است. این اختیار بر اساس قانون بودجه از سوی دیوان عدالت اداری لغو شد. با فراهم شدن مقدمات لازم، از جمله اصلاح قانون تأسیس نهاد، پیگیری برگزاری آزمون از سازمان اداری و استخدامی انجام می‌شود.

ضرورت اجرای نظام ارزیابی عملکرد در نهاد

رمضانی با اشاره به ضرورت اجرای نظام ارزیابی عملکرد گفت: یکی از ضروریات نهاد کتابخانه‌ها سیستم ارزیابی عملکرد و شکل‌گیری نظام تشویق و تنبیه است و حتماً باید بین افراد از جهت میزان و کیفیت عملکرد، تفاوت قائل شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خاتمه اظهار داشت: ما به همدلی احتیاج داریم؛ هیچکس در موقعیت خود باقی نمی‌ماند؛ باید تلاش کنیم در هر موقعیتی که هستیم پیش‌برنده باشیم. ستاد باید در خدمت کتابخانه باشد و کتابدار هم باید با ستاد همراه باشد.

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

اخبار مرتبط