جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

استاندار کرمانشاه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل استان؛

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه

آیین معارفه محمدامین بهرامی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و تکریم معصومه حسنی خونسار، مدیرکل پیشین با حضور استاندار برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، آیین معارفه محمدامین بهرامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و تکریم معصومه حسنی خونسار، مدیرکل پیشین با حضور محمدطیب صحرایی استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان؛ سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و محمدعلی میرزایی، مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ رؤسای ادارات شهرستان و جمعی از کارکنان اداره‌کل در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

در ابتدای این آیین سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تقدیر از حضور استاندار و هماهنگی مطلوب بین استانداری و کتابخانه‌های عمومی استان بیان داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی مصوب ۱۳۸۲ متولی قانونی اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران است.

وی بیان داشت: این نهاد با داشتن حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی از شبکه گسترده‌ای برخوردار می‌باشد که با وجود کتابخانه عمومی در تمام نقاط کشور در برخی مناطق کتابخانه عمومی تنها پایگاه فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی آن منطقه است که از منظر ارتباطی و حسن ارائه خدمات رکن مهم کتابخانه هم کسی نیست جز عضو فعال کتابخانه و این عضو فعال برای ما مهمترین مخاطب است.

وی در ادامه در خصوص فعالیت کتابخانه و جایگاه کتابداران افزود: کتابداران ما مشاوران امین هستند که به صورت مستمر در کتابخانه حضور دارند، برای مخاطبان اصلی ما که اعضای کتاب‌خوان هستند خدمات ارائه می‌دهند و در تلاشند که جامعه‌ای کتاب‌خوان و پویا داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در ادامه با اشاره به تغییر جایگاه کتابخانه‌های عمومی در کشور خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به نگرش جدید و شرایط جامعه کتابخانه‌های ما به پایگاه‌های فرهنگی، اجتماعی تبدیل شده‌اند و کتابداران در همین راستا از فضای فرهنگی و متکثر از دانش، خدماتی به شکل کلاس‌های آموزشی و فرهنگی، ترویجی، ارزان و در دسترس برای مخاطبان در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه برگزار می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود کتابخانه به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شود.

میرعبداللهی در ادامه افزود: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و اجتماعی کتابخانه‌ها سعی دارند در رونق کسب‌وکارهای کوچک در بین افراد جامعه شرایط مطلوبی فراهم آورند و استفاده از فضای کتابخانه و امکانات آن در این راستا مؤثر است؛ لذا بدین جهت همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک، مهرماه در مشهد مقدس برگزار می‌گردد تا در شناسایی نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه اقتصادی جامعه در این امر مؤثر واقع گردد.

وی خطاب به استاندار بیان کرد: اکنون با توجه به وجود ۸۹ باب کتابخانه عمومی نهادی در استان کرمانشاه با اینکه از حمایت‌های شما بی‌بهره نبوده قطعاً در بسیاری امور کاستی نیز وجود دارد که نیازمند حضور بیشتر و حمایت مطلوب‌تر مجموعه شماست و امیدوارم به عنوان رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان نگاه ویژه‌ای به امر کتاب و کتابخوانی و زیرساخت‌های آن داشته باشید.

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

در ادامه استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در این آیین گفت: بحث کتاب و کتابخوانی برای ما یک مسئله تمدنی است و قطعاً نیاز به حمایت و همراهی بیشتر دارد.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه بیان داشت: امر مغفول مانده ساختمان نیمه‌کاره کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم این زیرساخت فرهنگی که نیاز اصلی جامعه است را به سرانجام برسانم.

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

محمدامین بهرامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه ضمن تشکر از حسن اعتماد دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استاندار بیان داشت: یکی از وجوه انسان که کمتر به آن پرداختیم انسان به عنوان مصرف‌کننده است؛ هر فرد در جامعه فرهنگی مصرف دارد که اتفاقا در تعالیم دینی هم بسیار مورد توجه است. لذا به اختصار، اگر بخواهم اهمیت فرهنگ مصرف را توضیح بدهم باید به ماه مبارک رمضان اشاره کنم، که آنچه از برکات ماه مبارک رمضان نصیب انسان می‌شود در پرتو تغییری است که در فرهنگ مصرف او ایجاد می‌شود، ساعات غذا خوردن او تغییر می‌کند، تأکید بر قرائت بیشتر قرآن است، کمتر شنیدن و توجه نکردن به سخنانی که موجب اعتلای او نمی ‌شوند.

وی همچنین افزود: بنابراین ما فرهنگ مصرفی داریم و یکی از شقوق این فرهنگ، مصرف فرهنگی است. کتاب، موسیقی، فیلم و... نمونه‌های این سنخ مصرف هستند. لذا اگر ما از کتاب و کتابخوانی سخن می‌گوییم، برای آن است که اعتقاد داریم از بین آنچه مصرف فرهنگی می‌دانیم کتاب بالاترین و والاترین نوع مصرف فرهنگی است که شخصیت فرد را می‌سازد و در دنیای متلاطم امروز شخصیت و ثبات به او می‌دهد و دستگاه پردازنده ذهنی انسان را قدرت می‌بخشد.

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

معصومه حسنی خونسار، مدیرکل پیشین در این مراسم گفت: در نهج‌البلاغه آمده است: «کاری که بر آن گمارده شده‌ای بار امانتی است برای تو». اکنون خدا را شاکرم که این بار امانت را امانت‌دارانه به سرمنزل مقصود رسانده و از حسن توجه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همکاران تشکر و قدردانی دارم.

وی افزود: از زمانی که به مدیرکلی کتابخانه‌های عمومی استان منصوب شدم تا کنون ۱۶ باب به کتابخانه‌های عمومی استان افزوده شده است که این از پیگیری و تلاش مجموعه همکاران استان است که افزایش کتابخانه در جامعه نتیجه اعضای کتابخانه و کتاب‌خوانان بیشتر را دربردارد. همچنین در این دوره مدیریت ۳ بار متوالی انجمن کتابخانه‌های عمومی به عنوان انجمن برتر کشور معرفی شده و یک سال عنوان مدیرکل برتر را کسب کردم.

وی در پایان از زحمات تمامی همکاران خود و مسئولین استان قدردانی کرد.

در پایان با حضور استاندار کرمانشاه و سایر مسئولین استانی و کشوری از زحمات ۸ ساله معصومه حسنی خونسار قدردانی شد و حکم ابلاغ محمدامین بهرامی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه اهدا شد.

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم