به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، اختتامیه مرحله استانی دومین دوسالانه «نشان هدهد سفید» صبح امروز سه شنبه ۳ بهمن ماه با حضور هوشیار لاریجانی؛ معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ جمعی از کارشناسان، اعضای کودک و نوجوان و کتابداران کتابخانه های عمومی استان تهران در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
در ابتدای این برنامه هوشیار لاریجانی؛ معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: این جشنواره رویدادی است برای شناسایی نویسندگان برتر و تلاشی در جهت حمایت از این دوستان؛ تا ارتباطی بین نویسندگان با خوانندگان برقرار کند؛ این جشنواره نقش کتابخانه ها در این مسیر را نمایان کرده است.
لاریجانی بابیان اینکه این دوسالانه در دو بخش معرفی کتابهای پرطرفدار در دو گروه سنی کودک و نوجوان در سه موضوع شعر، داستان، غیرداستان و همچنین معرفی داوران برتر در سه گروه کودکان، نوجوانان و کتابداران (کارشناسان حوزه کتاب) برگزار شده است افزود: ایجاد خط مشی کاربردی در گسترش فرهنگ کتابخوانی و شناساندن توانمندی های کتابخانه های عمومی در حمایت از آثار تالیفی با ارائه فهرست ۳۰۰ عنوان کتاب پرمخاطب بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی از خرداد ماه سال جاری توسط نهاد کتابخانه های عمومی آغاز شده بود.
وی تصریح کرد: در این مراسم ۲۲ شرکت کننده کودک، ۹ شرکت کننده نوجوان و ۹ کتابدار از کتابخانه های عمومی استان تهران که در این مدت به کتابهای خواندهشده امتیاز داده بودند، طی این مرحله میزان تسلط و شناخت آنها بر کتابها توسط اشرفی سرلک، کارشناس مسئول منابع استان و مریم امید خدا؛ مسئول کتابخانه هدهدسفید مورد داوری قرار خواهد گرفت و از برگزیدگان این جشنواره در استان تهران در بخشهای آثار برتر و داوران با اهدای نشان هدهد سفید و جایزه نقدی تقدیر خواهد شد.
جشنواره «نشان هدهد سفید» منجر به ارتقای سطح آگاهی و رشد بینش کودکان و نوجوانان
اشرفی سرلک، کارشناس مسئول منابع استان و داور بخش استانی این جشنواره در حاشیه برگزاری این نشست ابراز داشت: برگزاری جشنواره دوسالانه نشان هدهد سفید بهانه و انگیزه ای است تا کودکان و نوجوانان با آثار و نویسندگان برتر کودک و نوجوان آشنا شوند، بیشتر کتاب بخوانند و با دنیای پر رمز و راز کتابها ارتباط بیشتری پیدا کنند.
سرلک در خصوص منابع معرفی شده در این جشنواره گفت:رعایت تنوع نظم و نثر، ناشر، سلیقه و مولفین در این جشنواره از نکات بارز و مثبت بوده است.
وی در خصوص تفاوت جشنواره هدهدسفید با سایر جشنواره های کتاب گفت: معمولا در سایر جشنواره های کتاب، یکمنبع مطالعاتی در جریان برگزاری مسابقه مورد ارزیابی قرار می گیرد، اما در جشنواره هدهد سفید با نگاهی فراخ تر چندین عنوان کتاب در موضوعات همسان در معرض مواجهه و مطالعه قرار گرفته است، نکته بارز دیگر تنوع ناشر و مولف در مسیر این سیر مطالعاتی است.
داور این دوره از جشنواره در بیان تاثیر برگزاری اینگونه جشنواره ها در کودکان گفت: کودکان ذهنیتی شفاف و بدون قضاوت در مورد منابع مطالعاتی دارند. تلفیقی از طیف کتابهای مناسب رده سنی ایشان منجر به اتمسفر دانش و افزایش دایره درک و دریافت کودکان از جهان داستان خواهد شد.
وی در ادامه سخنانش از تجربه شرکت در این جشنواره گفت و افزود: این دوره نخستین دوره حضوری شرکت کنندگان در سه گروه کودک، نوجوان و کتابدار محسوب می شود. تمام تلاش ما بر آن بود تا با چند وجهی کردن مراحل مسابقه به شرکت کنندگان این فرصت را بدهیم تا از هر نوع توانایی ذاتی خود بهره برده و تا سر حد امکان، به حفظ رقابت سالم مبادرت کنند .
اشرفی سرلک با بیان اینکه جشنواره دوسالانه هدهد سفید در دراز مدت می تواند به اهداف نهاد کتابخانه های عمومی، سازمان آموزش و پرورش و خانواده ها در راستای افزایش سطح مطالعه، ارتقای سطح آگاهی و رشد بینش کودکان و نوجوانان منتج شود افزود: این رویداد همراهی و مساعدت توامان کتابداران، والدین و مربیان را می طلبد؛ موفقیت در این امر، بارقه های امید و روشنایی دانش را از سنین پایین در جامعه می پراکند و میزان تاثیر گذاری آن از عمق بیشتری برخوردار خواهد بود.
وی افزود: مطالعه و دانایی هر چه از سطح به عمق حرکت کند محیط بیشتری را هم تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، کودکان و نوجوانان اهل مطالعه در آینده در هر شغل و مقامی مستقر شوند به دلیل داشتن ذهنی آگاه و وجدانی فراگیر، قطعا انسان تاثیرگذار، دلسوز و با نگاه و مرامی اخلاقی خواهند بود و این تاثیر گذاری چه در خانواده؛ جامعه و در محل کار به شکل فراگیر نمایان خواهد شد. این مرحله، مرحله ای است که سازمان های ذیربط باید هزینه کنند تا پس از طی مراحل لازم جامعه به بارآوری مد نظر برسد.
سرلک در پایان سخنانش پیشنهادی برای دوره های آینده دوسالانه نشان هدهدسفید بیان داشت و گفت: هدف غایی این گونه جشنواره ها افزایش سطح فرهنگ خواندن است. خواندن اگر در راستای میل و علاقه فرد باشد به مراتب به فلسفه مطالعه و سیر آن نزدیکتر است، راهکار برای سالهای آتی شاید باید اینگونه باشد که شرکت کنندگان با توجه به نوع گرایش مطالعاتی خود در گروههای متفاوتی سطح بندی شده و منابع مورد نظرشان در اختیار این گروهها قرار گیرد. این مرز بندی می تواند به شکل محسوس به لحاظ کمی و کیفی در جشنواره تاثیرگذار باشد.
جشنواره دوسالانه نشان هدهد سفید یکی از شیرین ترین جشنواره های کتابخوانی
در ادامه مریم امیدخدا؛ مسئول کتابخانه عمومی هدهدسفید تهران؛ دیگر داور بخش استانی این رویداد فرهنگی گفت: جشنواره دوسالانه نشان هدهد سفید یکی از شیرین ترین جشنواره های کتابخوانی است که به کودکان اعتماد به نفس بیشتری می دهد.
وی تشویق و ترغیب کودکان به خواندن و ایجاد گفتگوی کتاب محور بین کودکان و نوجوانان؛ ایجاد انگیزه در بین کودکان و نوجوانان برای خواندن فعال؛ انتقال سریع و راحت و ارتباط نزدیک خواننده و کودکان و نوجوانان با ناشر و نویسنده را از جمله نکات مثبت این دوره ازجشنواره بیان کرد.
امید خدا در ادامه سخنانش تعاملی بودن جشنواره؛ افزایش ارتباط تنگاتنگ حلقه کتابخوانی از خوانندگان تا ناشران و نویسندگان؛ ایجاد انگیزه و امکان تریبون آزاد برای خوانندگان و نویسندگان را از جمله تفاوت های این جشنواره با دیگر جشنواره های کتابخوانی بیان داشت.
مسئول کتابخانه هدهدسفید در خصوص تاثیر برگزاری اینگونه جشنواره ها در کودکان گفت: تشویق و ترغیب به خواندن با توجه به نظرات خوانندگان و کودکان و امکان ارتباط نویسندگان و خوانندگان؛ افزایش رقابت در بین خوانندگان وایجاد انگیزه و اشتیاق مضاعف در بین کودکان و نوجوانان از جمله تاثیرات برگزاری اینگونه جشنواره ها در کودکان است.
امید خدا در پایان سخنانش پیشنهادی برای دوره های آینده دوسالانه نشان هدهدسفید داشت و افزود: امکان تعامل بیشتر خوانندگان با نویسندگان و ناشران کتابهای جشنواره به طوری که مخاطب در تعامل با نویسنده و خواننده بتواند نقاط قوت و برجسته کتاب و خواسته خود را ارائه نماید؛ امکان برگزاری این جشنواره به شکل جذابتر و شاداب تر و ایجاد فضای کودکانه تر و افزودن چالشهایی نظیر زنگ تفریح کودکانه با نویسنده یا شخصیتهای کتاب از جمله مواردی است که سبب جذاب تر شدن این رویداد خواهد شد.
بر اساس این گزارش اختتامیه مرحله استانی دومین دوسالانه «نشان هدهد سفید» ظهر امروز سه شنبه ۳ بهمن ماه با رقابت ۴۰ شرکت کننده کودک، نوجوان و کتابدار در کتابخانه مرکزی پارک شهر به کار خود پایان داد و اسامی برگزیدگان این رویداد فرهنگی پس از ارزیابی اعلام و با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل خواهند شد.