چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷

در وبینار «آموزش غیررسمی بزرگسالان در کتابخانه؛ ابزاری برای اجتماع‌سازی» مطرح شد؛

کتابداران ایرانی، از تجربیات کتابخانه‌ها و کتابداران سایر کشورها آگاه شوند!

خوان سوم

ویر جینیا اسوندینه، عضو کمیته خدمات کتابخانه‌ای به جوامع چندفرهنگیِ ایفلا، در وبینار «آموزش غیررسمی بزرگسالان در کتابخانه؛ ابزاری برای اجتماع‌سازی»، گفت: ما برای استفاده از تجربیات، دانش و یادگیری، خود را ملزم به شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های دیگر کشورها و آگاهی از تجربه آنها می‌دانیم. پیشنهاد من به کتابداران ایرانی این است که از تجربیات کتابخانه‌ها و کتابداران سایر کشورها آگاه شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سومین نشست از سلسله‌نشست‌های «هفت خوان خدمت؛ خدمات کتابخانه‌های عمومی به گروه‌های خاص» با موضوع «آموزش غیررسمی بزرگسالان در کتابخانه؛ ابزاری برای اجتماع‌سازی» با حضور ویرجینیا اسوندینه، هماهنگ‌کننده آموزش بزرگسالان کتابخانه عمومی گابریله پنکوویکایت-بیت شهر پانوزیس لیتوانی و عضو کمیته خدمات کتابخانه‌ای به جوامع چندفرهنگیِ ایفلا و لیلی سیفی، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه بیرجند ـ به عنوان دبیر جلسه ـ برگزار شد.

کتابداران ایرانی، از تجربیات کتابخانه‌ها و کتابداران سایر کشورها آگاه شوند!

ویر جینیا اسوندینه، هماهنگ کننده آموزش بزرگسالان کتابخانه عمومی گابریلخ پنکوویکایت-بیت شهر پانوزیس لیتوانی و عضو کمیته خدمات کتابخانه‌ای به جوامع چندفرهنگیِ ایفلا، با اشاره به قالب‌های متفاوت خدمات کتابخانه شامل باشگاه، کارگاه، همایش، دورهمی، بحث و گفتگو، اظهار داشت: آموزش‌های متفاوت در کتابخانه با محتویاتی شامل آموزش سواد رسانه‌ای، سواد اطلاعاتی و اجتماعی و یادگیری زبان به صورت غیررسمی (به صورت مکالمه زبان انگلیسی و آلمانی) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: باشگاه یادگیری زبان در دوران کرونا به صورت آنلاین برقرار بود و متوقف نشد. علاوه بر این، باشگاه کتاب، باشگاه فرهنگی و هنری مانند کارهای دستی، سواد دیجیتال، نحوه جستجوی اطلاعات به گونه‌ای که فرد بزرگسال موفق به دریافت نوبت و قرار ملاقات با دکتر مدنظر خود شود، نیز برگزار می‌شود. کارگاه آموزش کامل Microsoft Office، نحوه استفاده از شبکه‌های مجازی، دانش رسانه‌ای، چگونگی استفاده از گوشی‌ها و تبلت‌ها و باشگاه بافندگی برای ارائه خدمات پوشاک به مردم از دیگر فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده است.

کتابداران ایرانی، از تجربیات کتابخانه‌ها و کتابداران سایر کشورها آگاه شوند!

اسوندینه، با اشاره به اینکه در کتابخانه باشگاه رمان، کتابخوانی و قصه گویی مطابق با ذائقه افراد متفاوت برگزار می‌شود، گفت: در این باشگاه، کاربران با هم بحث و گفتگو می‌کنند، به گونه‌ای که حتی فرد قصه زندگی خود را بیان می‌کند. این باشگاه بیشتر برای جوانان در نظر گرفته شده است.

کتابداران ایرانی، از تجربیات کتابخانه‌ها و کتابداران سایر کشورها آگاه شوند!

عضو کمیته خدمات کتابخانه‌ای به جوامع چندفرهنگی در ادامه بیان کرد: به منظور ایجاد قدرت خلاقیت در کودکان، در باشگاه‌های مخصوص این گروه سنی، کار گروهی و بازی‌های فکری دسته‌جمعی انجام می‌شود. همچنین از سخنرانان ادبی برای بحث و گفتگو در موضوعات مختلف ادبی و محتویات کتاب‌ها برای حضور در کتابخانه دعوت می‌شود.

ویر جینیا اسوندینه، در خصوص برنامه‌های آموزشی کتابداران، گفت: برای ایجاد تنوع در برنامه‌های کتابخانه، باشگاه اصول طراحی و نقاشی، آموزش فتوشاپ و طراحی پوستر ویژه کتابداران برگزار می‌شود. به این ترتیب، کتابدار، خود، قادر به تولید محتوای طراحی پوستر خواهد بود. همچنین باشگاهی ویژه کاربران به منظور به اشتراک‌گذاری مهارت طراحی و نقاشی برگزار می‌شود.

کتابداران ایرانی، از تجربیات کتابخانه‌ها و کتابداران سایر کشورها آگاه شوند!

وی با اشاره به برگزاری تورهای کتابخانه‌ای گفت: با دعوت از نویسندگان و بازیگران مشهور در تور کتابخانه‌ای، شهروندان را تشویق به ترویج مطالعه می‌کنیم.

اسوندینه در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت‌های کتابخانه در ایام انتخابات گفت: در بحث انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری، افراد مرتبط به کتابخانه دعوت می‌شوند. با این حال، خط مشی کتابخانه این است که از سیاست به معنای رسمی و حمایت از یک نامزد خاص دور باشد. در عین حال، کاربران را مجاب می‌کنیم که با نامزدها در مورد فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها و شهروندان صحبت کنند.

وی در خاتمه با اشاره به اهمیت به اشتراک‌گذاری تجربه و دانش،گفت: ما برای استفاده از تجربیات، دانش و یادگیری، خود را ملزم به شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های دیگر کشورها و آگاهی از تجربه آنها می‌دانیم. پیشنهاد من به کتابداران ایرانی نیز این است که از تجربیات کتابخانه‌ها و کتابداران سایر کشورها آگاه شوند.

لیلی سیفی در ابتدای این نشست اظهار داشت: سومین وبینار «خوان خدمت»، در واقع دومین وبینار مشترک انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در سطح بین‌الملل است. این وبینار با همکاری کمیته خدمات کتابخانه‌ای به جوامع چندفرهنگی ایفلا و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود و نخستین وبینار مشترک نیز با همراهی SIG-III انجمن علم اطلاعات و فناوری امریکا (ASIS&T) برگزار شد.

وی در خاتمه نشست و در جمع‌بندی مباحث، گفت: رویکرد کتابخانه عمومی گابریلخ پنکوویکایت-بیت، یادگیری مادام‌العمر است و این رویکرد در تمامی ابعاد از جمله طراحی خدمت، ارتباط با کاربر و حتی ارتباط با کتابدار بسیار مشهود است. در واقع، این کتابخانه در طراحی خدمت، دو گروه را در نظر می‌گیرد: نخست، جامعه و دوم، کتابداران. بر این اساس، کتابخانه، کتابداران این مجموعه را یادگیرنده بار آورده است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 2 =