دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴

فرماندار فامنین مطرح کرد؛

افزایش توجه به شهرستان های دور از مراکز استان در دوره مدیریت فعلی نهاد

نشست هم اندیشی فامنین

جلسه هم‌اندیشی درباره طرح پژوهشی «شناسایی و سنجش نیازهای اجتماعات محلی شهرستان فامنین در حوزه خدمات کتابخانه‌های عمومی» همزمان با انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین با حضور مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، جلسه هم‌اندیشی درباره طرح پژوهشی «شناسایی و سنجش نیازهای اجتماعات محلی شهرستان فامنین در حوزه خدمات کتابخانه‌های عمومی (اطلاع‌رسانی، آموزش، فراغت فرهنگی)»، همزمان با انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین به ریاست سید مجید شماعی، فرماندار شهرستان و با حضور محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مجری طرح، معاونان اداره‌کل، اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان و دیگر مسئولان فامنین برگزار شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان ضمن بیان اینکه در ۱۷ مرداد سال ۹۷ دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور در شهرستان فامنین حضور یافتند، اظهار کرد: فامنین، به عنوان یکی از ۳۱ منطقۀ کم‌برخوردار از سوی وزارت کشور به نهاد کتابخانه‌های عمومی معرفی شد و در سفر دبیرکل نهاد، مصوباتی به منظور کاهش محرومیت‌ها و افزایش امکانات زیرساختی و نرم افزاری حاصل شد که از جملۀ آن ها، توسعه کتابخانۀ عمومی شهید مطهری، ساخت دو کتابخانۀ عمومی دیگر، تدارک برنامه‌ها و خدمات متناسب برای مردم فامنین بوده است.

وی با بیان اینکه در دفتر پژوهش و آموزش نهاد، برای طراحی بهتر این خدمات، طرح پژوهشی «شناسایی و سنجش نیازهای مردم فامنین آغاز شده است»، افزود: این پژوهش به دنبال این است که خدمات کتابخانه‌های عمومی در هر سه حوزۀ آگاهی‌رسانی، آموزش و فراغت فرهنگی را، بیش از پیش، با خواست و نیاز مردم و اولویت‌های زندگی آنان پیوند دهد. با این پژوهش نیازها شناخته می‌شود و امید است که در راستای برطرف کردن مشکلات و پاسخ به این نیازها و برآوردن آن ها، گام‌های مطلوبی برداشته شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تأکید بر اهمیت یادگیری مادام‌العمر در کتابخانه‌ها، ادامه داد: امید است تحقیقاتی که صورت می‌گیرد، بتواند نیازهای اطلاعاتی و آموزشی و فرهنگی مخاطبان را برآورده کند و نتایج آن برای مناطق مشابه و سایر نقاط کشور نیز به عنوان یک الگو مطرح و قابل استفاده باشد.

پژوهشی برای پاسخ به نیاز واقعی مردم

محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه خاستگاه و مقصد این پژوهش، ارائۀ خدمات مبتنی بر نیاز و مطالبۀ مردم است، اظهار داشت: در متون مرجع کتابخانۀ عمومی، سه کارویژه برای چنین کتابخانه‌هایی تعریف شده است؛ کارویژه نخست، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است و عمدتاً با تلقی معمول ما از کتابخانه سازگار است و از طریق منابع کتابخانه‌ای به‌ویژه کتاب و سایر منابع اطلاعاتی صورت می‌گیرد. کارویژۀ دوم، آموزش و یا یادگیری مادام‌العمر است که باید از آموزش‌های مدرسه‌ای و دانشگاهی فراتر برود و بیشینۀ آموزش‌های مورد نیاز مردم برای زندگی بهتر را تا پایان عمر به آنان ارائه دهد. سومین کارویژه کتابخانه‌های عمومی، مربوط به فراغت فرهنگی و ایجاد فضاهایی برای ایجاد و تقویت ارتباط بین اقشار گوناگون مردم، به عنوان صاحبان و عاملان فرهنگ است.

جوهرچی افزود: تاکنون تمرکز اصلی در کتابخانه‌های عمومی ایران و بسیاری از مناطق جهان، عمدتاً بر کارویژه نخست، یعنی اطلاع‌رسانی و تأمین و ارائه منابع، تمهید و تدارک خواندن و آموزش‌ها و برنامه‌های ارتباطی با همین محوریت بوده است. این رویکرد، علاوه بر محاسن بسیار، چندان کنشگرانه نبوده و با خواست و نیاز اجتماع، پیوندی آشکار برقرار نکرده است.

وی با بیان اینکه نقش فعال کتابخانۀ عمومی زمانی جلوه‌گر است که کتابدار با تشخیص نیاز کاربران، خدمات و برنامه‌هایی در پاسخ به آن ها ارائه می‌کند، تصریح کرد: بر اساس ضروریات و الزامات خاص امروز جامعۀ ایرانی، مقتضی است که به هر سه کارویژۀ کتابخانه‌های عمومی توجه شود و همۀ این موارد با نیاز مردم نسبتی وثیق بیابد. چنان که مردم احساس کنند کتابخانۀ عمومی می‌تواند در تأمین بخشی از خواست‌ها و نیاز آنان، تأثیر گذار باشد و مردم هر منطقه را متناسب با مقتضیات آن جامعه، در زندگی بهتر یاری کند.

مدیرکل آموزش و پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: از همین رو، با وجود آنکه کتابخانه‌های عمومی کشور همچون بسیاری از بخش‌ها در تنگنای بودجه‌ای و اعتباری برای گذران امور جاری به سر می‌برند و در همان کارویژۀ نخست نیز با دشواری مسیر معمول را طی می‌کند، از کنشگری و تدبیر آتی بازنمانده، نمی‌تواند در نقطۀ فعلی متوقف شوند و  به افق‌های پیش رو نگاه نکنند و تمهیدات لازم را نیندیشند.

جوهرچی خاطرنشان کرد: از همین جهت است که ما علاوه بر آنچه در مسیر جاری تلاش می‌کنیم که خدمت‌ها را حفظ کنیم و حتی گسترش دهیم، به این امید هستیم که خدمات خود را چه در کارویژه اول و چه در دو بخش دیگر، بر خواست و نیاز مردم مبتنی کنیم و ارتقایی در خورِ شأن آنان پدید آوریم.

وی با تأکید بر اینکه خواست مردم به چند طریق به دست می‌آید، گفت: نخستین مسیر، شهودی است و از مشاهده و استنتاج کتابداران، مسئولان کتابخانه‌ها، انجمن‌های شهرستان و استان کسب می‌شود. اما برخی از خواسته‌ها، اظهار نمی‌شود و علاوه بر آن، گاهی خواسته‌ها با نیاز نیز تطابق ندارد. اگر خواست با نیاز تطابق داشته باشد، نیازهای اظهار شده است اما همچنان نیازهایی که احساس می‌شوند و اظهار نمی‌شوند، نیازهای مقایسه‌ای و رقابتی و نهایتاً نیازهای هنجاری باید تجمیع شود و راه به ارائۀ خدمت و بهبود وضعیت مردم بگشاید.

جوهرچی با اشاره به اینکه همه این موارد باعث شد که بر اجتماعات محلی فامنین متمرکز شویم و طرحی پژوهشی برای تدارک خدمات بهینه تعریف کنیم، افزود: هدف طرح این است که نیازهای مردم فامنین را شناسایی و سپس تأمین این نیازها را به خدمت کتابخانه‌ای در هر سه کار ویژه تعریف شده کتابخانه‌ها ترجمه کنیم.

وی تصریح کرد: به این منظور، فراخوانی را منتشر کردیم و علاقه‌مند بودیم که از پژوهشگران بومی همدان و فامنین استفاده کنیم که بتوانند پیمایش اجتماعی انجام داده و با به دست آوردن نیازها، آن ها را به خدمت کتابخانه‌ای ترجمه کنند، اما امکان همکاری با پژوهشگر بومی فراهم نشد. پس با یکی از پژوهشگران برگزیده در طرحی دیگر، دکتر سجاد یاهک (از دانش‌آموختگان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران) به توافق رسیدیم و اینک، مطالعۀ مقدماتی و مردم‌نگاری این طرح به انجام رسیده و کار نیازسنجی در حوزه‌های نیازهای هنجاری، احساس‌شده، اظهار شده و مقایسه‌ای، با هم‌اندیشی در این جلسه و یاری پیوستۀ مردم و دلسوزان منطقه، ادامه خواهد یافت.

جوهرچی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که پیامد خواندن و مطالعه کردن را در جامعه رصد کنیم، خاطرنشان کرد: به‌تجربه و تأمل بشر، خواندن، عواید ماندگاری به دنبال دارد، اما می‌خواهیم مردم و مسئولان به حقیقت احساس کنند و دریابند که از مسیر خواندن و کتابخانه‌های عمومی، حل مشکلات آنان تسهیل می‌شود؛ این مقصود، نیازمند طراحی با مشارکت خبرگان محلی، گام‌های اجرایی و هم‌افزایی در سیاست‌های منطقه‌ای مسئولان است.

وی با اشاره به اینکه همکاری  همه بخش‌ها می‌تواند در انجام هرچه مطلوب‌تر این پژوهش و نتایج آن مؤثر باشد، گفت: قطعاً این انتظارات در اندازه نقش و توان کتابخانه‌های عمومی خواهد بود.

یک تیم ۱۰ نفره پژوهش را انجام می‌دهند

سجاد یاهک، مجری علمی طرح، نیز با اشاره به اینکه معیار گزینش منطقه، محرومیت شهرستان فامنین بود، اظهار داشت: هرچند این طرح در ابتدا برای کتابخانه‌های عمومی و مخاطبان آن، برنامه‌ریزی شد، اما بر اساس مشورتی که با نهاد کتابخانه‌های عمومی صورت گرفت، بنا شد دیگر فضاهای اجتماعی و فرهنگی را نیز سنجش و بررسی کنیم تا به آنچه در این شهرستان رخ می‌دهد پی ببریم و خوشبختانه به یافته‌های خوبی رسیده‌ایم.

مجری طرح با بیان اینکه کار از تیرماه آغاز و مطالعات مقدماتی مفهومی و نظری و مردم‌نگاری آن انجام شده، تصریح کرد: در گروه پژوهشی، ۱۰ متخصص مردم‌نگاری، جامعه‌شناسی، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم تربیتی، آمارسنجی و روش‌سنجی همکاری می‌کنند و علاوه بر نیازسنجی، بر واکاوی آسیب‌های اجتماعی منطقه و نیازهای برآمده از آن نیز تأمل ویژه خواهند کرد.

یاهک با  اشاره به اینکه در اجرای این طرح پژوهشی چهار هدف مهم دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد:  اولین هدف ما به دست آوردن تصویر و تصوری کلی از وضعیت شهرستان است به طوری که به نیم‌رخ جمعیت‌شناختی محل، شامل شاخص‌های جمعیتی، اشتغال، درآمد، مهاجرت، تنوع زیرقومیتی (تیره‌ها و طوایف)، آیینی-مذهبی، زبانی، آموزشی و ... دست یابیم. هدف دوم، شناسایی وضعیت کتابخانه‌های موجود (سه کتابخانۀ روستایی  و یک کتابخانۀ شهری) به لحاظ بررسی آسیب‌ها، چالش‌ها و راهکارهای تقویت این کتابخانه‌ها است. هدف سوم، بررسی زمینه‌های آموزش غیرآکادمیک و اوقات فراغت بود که ذیل کارویژه‌های تعریف شده برای کتابخانه‌های عمومی قرار می‌گیرد. سرانجام، هدف نهایی ابتنای خدمات کتابخانه بر راهبرد نیازمبنا و پیشنهاد خدمات متناسب و راهکارهای اجرایی و ارزیابی برای حل مشکلات مردم است که در ظرفیت کتابخانه‌های عمومی جای داشته باشد.

وی با بیان اینکه مرحل اول طرح، مردم نگاری است، ادامه داد: این مرحله در تابستان انجام شده و گزارش آن به طور مفصل نوشته شده است.

مجری طرح با بیان اینکه مرحله دوم اجرای طرح، شامل پیمایش و مصاحبۀ عمیق است، خاطرنشان کرد: ما سعی خواهیم کرد با حوزه‌های دیگر شهرستان از جمله نیروی انتظامی، بسیج، بهزیستی، آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای، کمیتۀ امداد، فرهنگ و ارشاد و سایر دستگاه‌ها تعامل مناسب برقرار کنیم و یافته‌های طرح را برای هم‌افزایی در اختیار ایشان نیز قرار دهیم. در این مسیر، برای مصاحبه با همۀ این مسئولان گفتگو می‌کنیم و برای پیمایش، از یکی ازمهم ترین نهاد کشور در این حیطه (ایسپا) یاری خواهیم گرفت. با مصاحبه، بر کاستی‌ها و تنگناها و حفره‌های پیمایش غلبه می‌کنیم و پاسخ‌های خود را درمی‌یابیم.

استخراج ۳۱ محور از مسائل اجتماعی فامنین

در ادامۀ جلسه، یوسف سرافراز، انسان‌شناس و مردم‌نگار طرح نیز با ارائۀ گزارشی، اظهار کرد: با مردم‌نگاری در فامنین، ۳۱ محور از مسائل اجتماعی شهرستان استخراج شده که شامل اوقات فراغت، مسائل اجتماعی، شکاف‌ها، مراکز فرهنگی و آموزشی است.

وی با بیان اینکه گام دوم مردم‌نگاری در اسفند انجام می‌شود، افزود: هدف این است که به جای اینکه بر اساس منابع بیرونی بگوییم، مشکل این منطقه چیست، نیازها و مشکلات را از مردم بشنویم و ثبت کنیم.

وی با بیان اینکه شناخت خواست و مشکل و کاستی فرهنگی جز با حضور در میدان حاصل نمی‌شود، تصریح کرد: باید خواسته‌های مردم را از دل آنان بیرون کشید و حتی پاسخ و راه‌حل را از آنان خواست. در برخی مواقع شاهد هستیم که راهکار را خود مردم با توجه به شناخت روحیات شهرستان به نحو بهتری ارائه می‌دهند.

فرهنگ کتابخوانی خانوادگی ترویج شود

روح‌الله حسینی‌شاخص، فرمانده سپاه شهرستان فامنین، نیز در این جلسه از آمادگی بسیج و این سازمان مردمی برای مشارکت در اجرای هرچه بهتر طرح خبر داد و گفت باید فرهنگ کتاب‌خوانی خانوادگی بیش از پیش ترویج شود و بسیج در این حیطه، طرح‌هایی را در شهر و روستا اجرا کرده و برای طرح‌های تخصصی نیز آماده همکاری است.

کمبود سالن مطالعه برای دانش آموزان

علی ‌رضایی‌جاودان، رئیس شورای اسلامی شهر فامنین، با بیان اینکه مشارکت جوانان بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: زیرساخت‌های ما اندک است و یکی از آن ها، قرائت‌خانه‌ای است که برای دانش‌آموزان پشت کنکور، بدون محدودیت زمانی، ارائه خدمت کند.

رئیس شورای اسلامی شهر فامنین با تأکید بر اینکه دغدغه اصلی کنکوری‌ها و جوانان، سالن مطالعه و کمبود کتاب کمک‌درسی و خواندنی به‌روز است، خاطرنشان کرد: امروز علاقۀ کودکان به فعالیت‌هایی فراتر از کتاب، مشابه آنچه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا برخی برنامه‌های کتابخانۀ عمومی می‌بینیم، بیشتر است؛ چراکه با مسائل عینی و قابل لمسی چون نمایش و سفالگری مواجه هستند و فرهنگ و هنر را در فراغت می‌بینند و حس می‌کنند. لذا وجود کتاب با تصویرگری مناسب و برنامه‌های مکمل برای این سنین از اهمیت والایی برخوردار است.

رضایی جاودان با بیان اینکه عیب ما نداشتن افراد بومی در این پژوهش‌ها است ،خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه طرح تفضیلی شهر فامنین ارائه شده، اما هنوز مشاور به محل مراجعه نکرده است؛ در حالی که باید  به طور دائم حضور داشته باشند.

فامنین در متن جشنواره‌های فرهنگی قرار گیرد

محمدمهدی کلهری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان فامنین، با بیان اینکه ارشاد متولی فرهنگ و هنر حرفه‌ای است، اظهار داشت: ارشاد برآیندمحور است، نه فرایندمحور؛ پس از محصولات ادارات دیگر نیز استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرستان فامنین باید در جریانات جدی فرهنگی و هنری به‌ویژه جشنواره‌های ملّی قرار بگیرد، افزود: این اتفاق برای شهرستان تازه‌تأسیس فامنین بسیار حیاتی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان فامنین، با اشاره به تجربۀ برگزاری کلاس نوشتن برای نوجوانان با حضور روان‌شناسان و متخصصان علوم اجتماعی، تصریح کرد: در این کلاس‌ها ایده‌هایی را که به دست می‌آید، بررسی می‌کنیم و به مسیر حل معضل رهنمون می‌کنیم؛ چرا که هیچ‌کس به اندازۀ نوجوانان از مشکلات این قشر آگاهی ندارد.

مهدی شکری، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فامنین، با بیان اینکه دلیل اصلی نبود کتاب‌های کمک‌درسی تغییرات مداوم کتاب‌های درسی توسط آموزش و پرورش است، ادامه داد:  نیاز است کتابخانه‌ها به‌صورت مداوم کتاب‌ها را به‌روزرسانی کنند؛ چراکه هرچند دانش‌آموزان از مطالعه کتاب‌های غیردرسی فاصله گرفته‌اند، وجود کتاب‌های کمک‌آموزشی کمک می‌کند که آنان برای برآوردن این نیاز به کتابخانۀ عمومی بیایند، دسترسی عادلانه‌ای برای رقابت پیدا کنند و چه‌بسا به مطالعۀ کتاب‌های دیگر نیز بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه قبل از مقطع دیپلم، کتاب‌های درسی ما فرهنگ تحقیق و پژوهش را ترویج نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: ما به وسع خود برنامه‌هایی برای هفته پژوهش و هفته کتاب ترتیب می‌دهیم تا دانش آموزان با تحقیق و پژوهش آشنا شوند اما کتابخانه‌های عمومی نیز می‌توانند برای رفع این کاستی آموزش، برنامه‌هایی در این راستا تعریف و اجرا کنند.

کتابخانه شهید مطهری فامنین، کتابخانه برتر استانی است

حسن عرفانی‌مقدم، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، اظهار داشت: طرح، علاوه بر کاستی‌ها، باید به نقاط قوت هم توجه کند و خواست و نیاز را از تجارب پیشین نیز کسب کند. کتابخانۀ عمومی مطهری فامنین، یکی از کتابخانه‌های برتر کشوری است که در یک سال گذشته روندی صعودی پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی و مهارتی که در یک سال و نیم گذشته در این کتابخانه برگزار شده برای همه اقشار مردم بوده است، افزود: بانک اطلاعات کاملی از مراجعه‌کنندگان تهیه شده و برای مجریان، منبعی ارزشمند است.

عرفانی‌مقدم با اشاره به اینکه با تکمیل پروژه‌های در دست اقدام در شهرستان فامنین، همۀ روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفری شهرستان دارای کتابخانۀ عمومی خواهند شد، ادامه داد: از این پس باید به دنبال ایجاد کتابخانه سیار در روستاهای زیر یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت برویم.

افزایش قیمت کتاب باعث رونق کتابخانه‌های عمومی می‌شود

احمد حیدری، معاون فرماندار شهرستان فامنین، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت کاغذ و چاپ، خرید کتاب در سبد خانوار کمتر شده و همین امر، فرصتی است تا مردم را بیشتر به کتابخانه رفتن ترغیب کند.

وی با اشاره به اینکه باید کمک کنیم که حوزه نفوذ کتاب در مناطق روستایی توسعه یابد، افزود: منطقه فامنین ظرفیت بسیار بالایی دارد و شخصیت‌های بزرگی در این منطقه رشد کردند.

معاون فرماندار فامنین با اشاره به اینکه تنوع کتاب و به‌روز بودن آن بسیار مهم است، افزود: اطلاعاتی که ما در رسانه به مردم ارائه می‌کنیم، کامل و جامع نیست و باید جامعه به سمت کتاب سوق یابد.

اجرای ۷۳۵ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین

روح الله رسولی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین، با بیان اینکه «ما تنها به کتاب بسنده نکرده‌ایم»، تصریح کرد: برنامه یک‌ساله برای کتابخانه‌های شهرستان تدوین شده است، به طوری که برگزاری ۷۶۰ برنامه فرهنگی را در سال ۹۸ پیش بینی کرده بودیم و تاکنون ۷۳۵ برنامه که  بخش عمده آن برای کودکان تعریف شده، اجرا شده است. به‌علاوه، سعی کرده‌ایم کتابخانه به محلی برای آموزش مسائل زندگی، راهکارهای خودشکوفایی و غنی کردن اوقات فراغت تبدیل شود و در روستاها نیز آموزش بانوان روستایی با کمک فنی و حرفه‌ای در حال انجام است.

معرفی کتاب در افزایش امانت کتاب مؤثر است

معصومه جلیلی، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان فامنین، نیز با بیان اینکه معرفی کتاب در رونق و استقبال از آن بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: هر کتابی که معرفی می کنیم، همه نسخه‌های آن کتاب به امانت می‌رود. برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در کتابخانه‌ها، در آشنایی مردم با کتاب بسیار تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه غنی‌سازی منابع و به روزرسانی مراجع بسیار مهم است، تصریح کرد: کانون پرورش فکری را در تأمین منابع، به‌ویژه آثار مرجع یاری دهید.

کتاب‌های دانشگاه خاک گرفته است

علیرضا همایون‌فر، مسئول دانشگاه پیام نور فامنین، با بیان اینکه بر کتاب‌های ما در دانشگاه خاک بی‌توجهی نشسته و کسی ‌آن ها را نمی‌خواند، اظهار داشت: سطح فرهنگ کتاب‌خوانی جامعه باید ارتقا یابد و در حالی که  دانشجو اجازه ندارد خارج از زمان دانشگاه در کتابخانۀ دانشگاه بنشیند، کتابخانۀ عمومی می‌تواند راهگشا و معین مهمی باشد.

وی با بیان اینکه کتابخوانی بسیاری از مشکلات را حل می‌کند، ریشۀ بسیاری از مشکلات جامعه ما را در ندانستن و جهل مرکب دانست و افزود: کتابخوانی باید در سطح خانواده‌ها توسعه یابد اما ابتدا باید مشکلات مالی حل شود و زنجیره‌ای چاره‌جویی شود تا اوقات فراغت سالم حاصل آید.

با نسل جدید کنار بیاییم

سیدمجید شماعی، فرماندار شهرستان فامنین، در پایان این نشست با بیان اینکه اکثریت مردم پیش از انقلاب دچار محرومیت بودند، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اکثریت مردم محلی از اعراب در امکانات و ردیف بودجه‌های کشور نداشتند و تنها چند درصد شهرها و روستاها از امکانات اولیه زندگی برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه از آب لوله‌کشی، فاضلاب، تأسیسات زیربنایی و پل در روستاها خبری نبود، گفت: عامه مردم مهم نبودند، بلکه خواص مورد توجه قرار می‌گرفتند و مثل امروز خرید خودرو، رفتن به سفر و ... برای همه امکان نداشت و حتی تلفن یک کالای لوکس به حساب می‌آمد. انقلاب، افق خواست و نیاز و آرمان مردم را ارتقا داده است و برآوردن آن، همتی والا و در خور انقلاب و مجاهده می‌طلبد.

فرماندار فامنین در ادامه اظهار داشت: ما در شهرستان دو  کتابخانه در حال ساخت داریم که کتابخانۀ ماماهان تا اردیبهشت ماه سال آینده به پایان می‌رسد. در صورت تکمیل این پروژه‌ها ۶۰ درصد جمعیت ما کتابخانه‌دار می‌شوند. سالن‌های مطالعه و نمایش و همایش نیز در کتابخانه‌های ماماهان و شهید مطهری فامنین در حال احداث است.

وی با بیان اینکه رشد جامعه‌ از مسیر و مجرای فرهنگ محقق می شود، تصریح کرد: ما باید با نسل جدید کنار بیاییم و نمی‌توانیم بگوییم که گوشی تلفن همراه را کنار بگذارید و کتاب به دست بگیرید بلکه باید از همین طریق این نسل را با مطالعه آشنا کنیم.

فرماندار فامنین با بیان اینکه در یک اقدام درست و با به کارگیری یک متخصص روان‌شناسی، ۹۰۰ نفر عضو بانو به اعضای کتابخانه شهید مطهری افزوده شده، ادامه داد: همچنین ۳۰ خانم به روش نوین تئاتر با زندگی آشنا می‌شوند.

شماعی در ادامه با بیان اینکه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، فردی فرهیخته و با تجربه هستند که به شهرستان فامنین توجه ویژه‌ای دارند، اظهار داشت: در دوره مدیریت فعلی نهاد کتابخانه‌ها و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، توجه به شهرستان‌های دیگر به‌جز مرکز استان نیز افزایش یافته است. اگرچه فامنین از نظر زیرساخت‌ها کنار شهرستان‌های کمتر توسعه یافته قرار می‌گیرد، اما مشارکت مردم در امور مختلف فرهنگی و مذهبی بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه دو حوزه علمیه در شهرستان فعالیت می‌کند، ادامه داد: روحانیون در روستاها مستقر هستند و می‌توانیم از ظرفیت روحانیت و حوزه استفاده کنیم؛ چراکه مردم از این قشر حرف‌شنوی دارند. در جریان سنجش نیاز و طراحی خدمات و برنامه‌ها نیز نباید از ارزش‌های منطقه و مردم، غفلت کرد.

فرماندار فامنین با بیان اینکه کتابخانه اعتمادی بین مردم ایجاد کرده که بانوان می‌توانند به‌راحتی تردد کنند، گفت: روش های کتابخوانی می تواند مختلف باشد و ما باید بیشتر تلاش را بر روی بخش کودک و نوجوان متمرکز کنیم. در مدارس سواد زندگی نمی‌آموزیم، بنابراین دانش آموزان از کتاب زده می‎‌شوند. از آنجا که با فقر سواد رسانه‌ای مواجه هستیم، فضای مجازی به یک تهدید تبدیل شده است و کتابخانه می‌تواند با آموزش این سواد، فرصتی بزرگ پیش روی مردم و جامعه بگذارد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ اثری چون کتاب در دانش انسان تأثیرگذار نیست، افزود: تلاش همه ما باید این باشد که در راه توسعه، واقع‌بین و صبور و باحوصله باشیم. حداکثر و سقف دانستن را هدف نگیریم، بلکه اگر مردم به کتاب نگاهی هم بیندازند و اگر در هر خانواده یکی از اعضا را کتاب‌خوان کنیم، گام‌به‌گام به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شویم. انسان کتابخوان، توانمند و آگاه و دانا خواهد شد، فریب نمی‌خورد و دچار خودفریبی و توهم هم نمی‌شود و متوجه خواهد بود که از دانش کامل برخوردار نیست؛ همین، او را به بیشتر دانستن نیازمند می‌کند و راهی کتابخانه خواهد کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 13 =