پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست/ ۸۵

تعامل ویژه با مدارس برای ارائه فعالیت‌های کتاب‌محور در فضای مجازی

فردوس نادعلي زاده

فردوس نادعلی‌زاده، کتابدار این کتابخانه حضرت ولیعصر(عج) با تشریح اقدامات خود در ایام تعطیلی کتابخانه‌ها، تعامل ویژه و هماهنگی با مدیران و در ادامه با معلمان مدارس را برای تشکیل گروه‌های دانش‌آموزای با فعالیت‌های کتاب‌محور، مفید و موثر دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه حضرت ولیعصر(عج) روستای مبارک آباد استان قم که در سال ۹۳ فعالیت خود را زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز کرد، از جمله کتابخانه‌هایی بوده که به واسطه فعالیت کتابدار خود، توانسته عملکرد موفقی در جذب مخاطب و دعوت از بچه‌های روستای مبارک‌آباد به کتابخانه داشته باشد. اما تعطیلی پیش آمده برای کتابخانه‌ها نتوانست مانع از ارتباط خوب بچه‌های این روستا با کتابخانه و فعالیت‌های آن بشود.

فردوس نادعلی‌زاده کتابدار این کتابخانه در این باره گفت: من از سال ۱۳۹۳ یعنی زمانی که کتابخانه حضرت ولیعصر زیرنظر نهاد فعالیت خود را شروع کرد، به این کتابخانه آمدم. روستای مبارک آباد یک روستای نیمه صنعتی است و اکثر ساکنان آن را قشر ضعیف جامعه تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل بر قراری ارتباط با بچه‌های این روستا مقداری زمانبر بود. اما امروز این کتابخانه با داشتن حدود ۵۲۰۰ نسخه کتاب، میزبان حدود ۶۱۰ نفر از ساکنان روستای مبارک آباد است که البته ۸۰ درصد از آنها را اعضا کودک و نوجوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ما از سال ۱۳۹۶ طرحی را به نام «عروسک دانا» را که روشی علمی برای جدب بچه‌ها به کتابخانه بود، آغاز کردیم که مقاله این طرح در سال ۹۸ در فصلنامه نهاد به چاپ رسید که اجرایی کردن آن باعث استقبال بچه‌ها از کتابخانه و استمرار حضور آنها در کتابخانه شد. این استقبال به حدی چشمگیر بود که مورد توجه مراکز مختلف از جمله صدا  سیمای قم قرار گرفت.

این کتابدار درباره وضعیت ارتباط با اعضا پس از تعطیلی کتابخانه‌ها توضیح داد: در طرح «عروسک دانا» ارتباط من با اعضا تنها به صورت حضوری بود؛ چه در کتابخانه‌ و چه در مدارس. چرا که در این روستا به دلیل شرایط خاص خود، آشنایی و دسترسی بچه‌های با فضای مجازی و اینترنت بسیار محدود بود. به همین دلیل با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها ارتباط من با بچه‌ها به نوعی قطع شد و تنها با برخی والدین بچه‌ها در ارتباط بودم که این موضوع برای من راضی کنند نبود.

نادعلی‌زاده ادامه داد: به همین دلیل به سراغ مدارس رفتم و با تعامل و هماهنگی با مدیران و در ادامه با معلمان مدارس، وارد گروه‌های مجازی کلاس دانش‌آموزان هم در مقطع ابتدایی و هم متوسطه شدم و در ادامه از بچه‌ها خواستم تا برای حضور در گروه‌های مستقل کتابخانه‌ اعلام آمادگی کنند که خوشبختانه با استقبال خوبی همراه شد و بر این اساس فعالیت‌های خودمان در دو گروه مجزای دختران و پسران تشکیل دادیم و برنامه‌های مختلفی چون قصه‌گویی، پویش نقاشی «ما کرونارا شکست می‌دهیم»، پویش «هر خانه یک کتابخانه» و جشنواره کتابخوانی رضوی را در این گروه‌ها اجرا کردم و آثار دریافتی از بچه را در صفحه مجازی کتابخانه به اشتراک گذاشتم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 3 =