به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، زینب وفائی، کتابدار کتابخانه مرکزی تبریز، یکی از کتابداران برگزیده در بخش فعالیت های ترویجی، از سال ۱۳۹۴ تاکنون در کسوت کتابدار مشغول فعالیت است. وی در معرفی کتابخانه محل خدمت خود گفت: کتابخانه مرکزی تبریز با بیش از ۳۷۰ هزار جلد کتاب و ۱۶ هزار عضو، مجهز به بخش های امانت، کودک، مرجع، نسخ خطی، نابینایان، پژوهشگران، کتب اهدایی و سالن های مطالعه بوده و بزرگ ترین و غنی ترین کتابخانه عمومی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود. این کتابخانه در بخش مرکزی شهر واقع است. مردم از اقشار و گروه های سنی مختلف از سطح شهر و نیز استان، به کتابخانه مراجعه می کنند و از این بین کودکان زیر ۶ سال، دانش آموزان و دانشجویان، بیشترین تعداد مراجعان را به خود اختصاص داده اند.
وی با اشاره به تجربه ارائه خدمات کتابخانه ای در فضای مجازی طی ماه های اخیر، اظهار داشت: تعطیلی کتابخانه با شیوع ویروس کرونا مانع از ادامه فعالیت و ارائه خدمات به اعضا نشد. از همان روزهای آغازین اسفند ماه ۹۸، از طریق اطلاع رسانی به اعضا درباره کانال ها و گروه های کتابخانه در پیام رسان های مختلف، فعالیت های فرهنگی کتابخانه را در بستر فضای مجازی به صورت شبانه روزی و حتی در تعطیلات رسمی ادامه دادیم. در واقع تکنولوژی و فضای مجازی نه تنها مانع از ارائه خدمات نشد، بلکه به کمکمان آمد تا از دلتنگی ها و بی حوصلگی های اعضا و همینطور خودمان کم کنیم و روزهایی پر از شادی، نشاط و امید برای همه رقم بزنیم. از دیگر مزایای ارائه خدمات در فضای مجازی این بود که توانستیم از تجارب همکاران در سراسر کشور استفاده کنیم؛ با نیازهای اطلاعاتی اقشار مختلف جامعه آشنا شدیم و با یادگیری نرم افزارهای مختلف مهارت های خودمان را تقویت کردیم. در واقع ارائه خدمات کتابخانه ای در فضای مجازی، همچون محیط کتابخانه، تجربه شیرینی شد.
وفائی با اشاره به فعالیت های انجام شده در فضای مجازی گفت: قبل از هر چیز باید بگویم، اگر موفقیتی کسب کرده ام، نتیجه موفقیت و تلاش تمام همکاران کتابخانه است که هر روز با جان و دل برای ترویج کتابخوانی کار می کنند. از جمله کارهای انجام شده طی ماه های گذشته، ایجاد گروه هایی برای سنین مختلف و ارائه فعالیت هایی متناسب با این گروه های سنی بود. یکی از این گروه ها، گروه «چالش های روزانه» ویژه رده سنی زیر ۱۲ سال، گروهی پر از نشاط، همکاری و امید به زندگی است. هدف از ایجاد این گروه ترویج مطالعه و کتابخوانی همراه با بازی و کاردستی بوده است. از جمله چالش های این گروه می توانم به ساخت کاردستی شخصیت اصلی یک داستان، عکس با کتابخانه شخصی همراه با جمله ای درباره کتاب و اجرای نمایش بر اساس کتاب قصه در خانه، اشاره کنم که بازخورد مثبتی از سوی خانواده ها داشته است.
وی ادامه داد: برگزاری نشست های کتابخوان ویژه گروه های سنی مختلف، قصه گویی تصویری، آموزش اوریگامی و کاردستی و نقاشی سه بعدی با استفاده از نرم افزارهای مختلف با هدف ایجاد تنوع و اجتناب از یکنواختی از دیگر فعالیت های انجام بوده است. در این مدت همچنین مسابقات نقاشی، دلنوشته، بهترین سرگرمی در روزهای کرونایی، بهترین دعا در روزهای کرونایی و بهترین قصه گو را نیز برگزار کرده ایم. در برنامه ریزی این مسابقات علاوه بر اینکه جنبه آموزشی و سرگرمی در نظر گرفته شد، به زبان آوردن احساسات نیز حائز اهمیت بود؛ چراکه این کار با کاهش استرس های مخاطب، آرامش بیشتری را برای وی فراهم می آورد.
وفائی با اشاره به اهمیت نقش و کارکرد اجتماعی کتابخانه های عمومی، تصریح کرد: خوشبختانه به کمک همکاران توانستیم دیدگاه مثبتی از کتابدار و کتابخانه در ذهن مردم ایجاد کنیم. افزایش مهارت ها، اطلاعات و تجربیاتمان، برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، ایجاد ارتباط صمیمی با اولیا و کودکان، ارائه خدمات مشاوره و پیشنهاد کتاب های مفید در تمام زمینه ها، برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف، حضور در مدارس، ادارات و موسسات، باعث شده که امروز مردم برای حل مسائل خود به کتابخانه و کتابدار مراجعه کنند و کتاب را وارد زندگی خود کنند. حالا اعضای کتابخانه در جمع های مختلفی که حضور دارند، خاطرات خوش خود از کتابخانه را مطرح و دیگران را مشتاق پیوستن به جمع اعضای وفادار کتابخانه می کنند.
گفتنی است طی مراسم روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۹، برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانههای عمومی شامل، کتابخوانان برتر، کتابداران برتر در حوزه فعالیت های شاخص، کتابداران برتر در حوزه فعالیت های ترویجی، برگزیدگان حوزه فعالیت در فضای مجازی، خیرین، کتابداران فنی، کتابخانه های مشارکتی برتر، خدمتگزاران برتر، پیشکسوت برتر، انجمن های استانی و شهرستانی برتر معرفی شدند. این گفت و گو در چهارمین شماره از ماهنامه «کتاب خوان» به صورت اختصاصی منتشر شده است.
ارسال نظر